العشرون

1.4K 88 0
                                    

البارت العشرين
زهور بنت سلسبيل.
بقلمي
منى عبدالعزيز

يرهقني وجودگ في مخيلتي فيزداد شوقي اليگ .فيحيني الحنين اليگ مره ويقتلني الاف
المرات.
««««««««««««««««««««»
بعد رحيل شفيق وكلماته التي اشعلت النيران  بداخلها خرجت تنادي بصوت عالي.
روحية /سعاد بت يا سعاد انتي يابت.
تصمت وتنفخ بضيق علي إثر خروج  إمراءة متوسطة الطول جسد ممتلئ ملابس  مزخرجه تهز بيدها يمين ويسار تصدر جلبه بكم الاساور بيديها.
وبجوارها سيدة عجوز تحمل بيدها أرجيلة تنظر الي روحية بمكر .
نادرة زوجة شفيق الثانيه  تزوجها بعد وفاة والده  واحضرها للمنزل لمجاكرة روحية  انجب منها ولد وبنت تكرة روحيه تجيد كيدها كانت زميله  لها بالمدرسه مع احلام   تزوجت بشفيق بعد رحيل احلام من البلدة استطاعت إغوائه  .
تحقد علي احلام لعشق شفيق لها ومنادتها باحلامه

نادرة / إصباح الخير يا إم وائل  سمعاكي بتنادي علي البت سعاد..
روحيه / بضيق صباح الخير  يا إم صافي نمسيتك كوحلي ولا إيه  صباح ايه بقي وخلاص العصر أذن من شويه .  وإيوة زي ما سمعتي كده بالظبط بنادي علي البت سعاد.
نادرة / اآألاله انتي متعرفيش  مش شفيق  مشاها.
جلست روحيه  تحدث نفسها بغيظ لم تعقب علي
كلام نادره.
روحيه  / ياتري ناوي علي إيه يا شفيق مش مرتحالك
حاسه بمصيبة كبيرة بتخططلها.
نادرة  تنظر إلي أحلام الشاردة  تبتسم بمكر تشير للسيدة العجوز وتمد يدها تأخد الارجيله منها كما الماضي.
نادرة للعجوز / ورجعت من امته يا إم محمود ولساتها حلوة زي ما هي ولا حصل إيه.
ام محمود / رجعت اولت إمبارح، حلوة بس دي قمر اربعتاشر حاجه  كده تخطف القلب.
نادرة / بغيظ من عدم تجاوب روحيه  .
احلام طول عمرها جميله  زمان كانت بتوقف البلد كلها علي رجل واحدة من جمالها.
العجوز /زمان ايه ياست الستات دي يدوب طالت في السوق  والكبيروالصغير وقف ليها تعظيم سلام.
نادرة /تنظر إلي روحيه  بغيظ تجدها شاردة تحدث نفسها تسمع صوت همهماتها لكن لا تفهم ما تقول.
روحيه  يا روحيه  روحتي فين.
روحيه  /تلتفت لها  في ايه بتنادي عليا كدة ليه.
نادرة /بخبث  متعرفيش ايه ال رجع أحلام هنا من تاني.
روحيه /احلام مين لتصمت وتهب واقفه بتقولي ايه احلام رجعت  رجعت إمته.
نادرة /ام محمود  بتقول من أولت إمبارح بس بتقول ايه جمي.
روحيه رحلت من امام نادرة  وأسرعت في خطاها تجاه غرفتها لتفتح الباب وتغلقه خلفها وتقف خلفه توضع راسها دموعها تهبط دون صوت صدرها يعلو ويهبط  انفاسها متلحقه.
تغمض عينها تتذكر أخر لقاء لهن منذ سنوات.
بعد أن علم شفيق  بحملها ومساومتة لوالدتها ليصمت ولا يتحدث عن الامر مرة إخري.
شفيق بداء في مشروعه كلما انتهي من مرحله ويبداء بإخري يتبدد حلمه وسعادته من تدخل الحكومه  مهما حاول ان يرشي اللجنه يتم الحجز علي المشروع كاد ان يجن  من له مصلحه  بتعطيل مشروعه وذاد الامر سؤ عندما علم ان والده كتب كل ثروته العائله من اراضي وعقارات واموال بالبنك مناصفه بينه وبين روحيه ولا يستطيع طرف منهم ان يتصرف دون موافقه الاخر  ،  حن جنونه عندما علم ان من اقنع والده ماهي الاسميحة، اقسم علي الانتقام منها بداء بمراقبتها علم باتصالها ببكر  وهما سبب ما يحدث لمشروعاته والغريب ان سميحة هي من كشفت خطتها لشفيق عندما واجهها.
رحل شفيق متوعدا لبكر يقسم بإنهاء حياته والانتقام منه.
روحيه مصدومه مما سمعت شقيقتها هي من خطتت لكل تلك الامور لما تنتقم منها فهي من هدتدها بإخبار عمها وشفيق بما حدث بينها وبين بكر هي من أقناعها بإنكار كل شئ امام عمها ووالد احلام.
والاده من ذالك  إنها أرسلت الي بكر تعلمه بحمل أحلام  .
روحيه وقفت امام سميحة  ليه تعملي كل ده مش حرام عليكي هتستفادي إيه من الاذيه  دي كلها عملولك ايه بكر واحلام عشان تأذيهم بالشكل ده
وانا اختك من لحمك ودمك ليه تأذني بالشكل دن.
سميحه / تنظر لها بعينها السليمه.
كلكم عملتوا وانا خلفت يمين أني هنتقم منكم كلكم واحد واحد بس ربنا بيخبني كلكم جيتم قدامي شروة واحده.
انتي بداءت بيها  عارفه ليه عشان  ساعدتي شفيق واحلام يحبوا بعض وبعدتي شفيق عني وانا كنت بحبة  ونوعودين لبعض من واحنا صغيرين.
حب امي ليكي تسمع كلامك بتعمل ايتها حاجه  عشان تراضيكي وانا مهما عملت ولا تعبرني ولا عمرها اهتمت بيا.
عمك الخاين الا إجوز مرات اخوة عشان الورث واخد مال بنات اخوة في كرشه ومكتفاش بكدة لا عشان يضمن الورث  كسر بخاطري  وجوزكم لبعض في نفس اليوم ال عملت فيه الحادثه مصبرش لما يطمنوا عليا  .
احلام طيب بكر واحلام ليه تأذيهم عملولك إيه.
سميحه /  أحلام عشان باصت لحاجة غيرها.
طمعت في ال يخصني ولا عملت نفسها قوية وجات تتشفي فيا وتنتقم لنفسها ههههههه متعرفش اني انا كنت عارفه بكل حاجه  بس جارتها عشان انتقم من شفيق ومنك من بعيد من غير ما ينشاف ولا من دري
لا وبكر افندي ضميرة صحي من وقت ما عرفةانك حبله وعاوز  يوقف الانتقام بعد ما قربت انتقم من شفيق جاي يتوب لا انا بقي هديت المعبد علي الكل
شفيق هيقتل بكر ويسجن وعمك هيموت بحصرته وانتي عارك هيبان وامك خلاص معتش في ايديها تساعدك وكل الاراضي والفلوس باسمك انتي وشفيقة،  وشفيق مسجون وعمرة ما هيوافق يمضي علي مليم واحد ههههههه  ههههههه  شفتي بقي انا ال فزت في الاخر انتقمت منكم كلكم  مرة واحده  .
روحيه / بصريخ انتي  مجنونه محنونه واخذت تصرخ وتهرول  بالطريق كادت تسقط علي الارض عدة مرات  وهي تتعثر بالطريق حتي وصلت لبيت بكر تدق عليه بعنف حتي فتح لها الباب.
روحيه دخلت الي المنزل تنادي  بكر بكر لتلتف لاحلام التي تنظر لها بزهول  اقتربت منها  احلام بكر فين بكر فين.
احلام /نطرت يدها بعيدا  وليكي عين تجي هنا  يا جبروتك يا شيخه.
روحيه /مش وقته اي كلام قول لي بكر فين.
احلام / تركتها وجلست بغرور معرفش هو فين خرج من بدري ومجلش رايح فين.
روحيه / يادي المصيبه يادي المصيبه هدور عليه فين ياربي بس يارب يارب استرها يارب.
احلام / اقتربت منها مالك مش علي بعضك  في ايه.
روحيه / سميحه سميحه قالت لشفيق كل حاجه  وان بكر هو وراه كل ال بيحصله ده وشفيق اجنن وحالف لا يقتل بكر.
احلام /  بصوت مهزوز انتي بتقولي ايه سميحه ازاي يعني  وهي ال خطتت لكل حاجه  .
روحيه / بعدين هفهمك بس جولي بكر فين الله لا يسيئك.
احلام / بكر  مع بابا بالمستشفي بيعمل شوية فحوصات  وزمانهم رجعين بالطريق  .
روحيه / بينا بسرعه نلحقهم قبل ما شفيق ما يقتل بكر.
خرجتا احلام وروحيه  بخطي سريعه حتي اقتربوا من الطريق المؤدي للمستشفي  لتقف روحيه  ببصدمه وهم يسمعون صوت طلقات ناريه لتصرخ احلام  وتهرول  تجاه بكر وهو يسند والدها الذي سقط علي الارض اثر تلقيه طلق ناري بصدرة.

زهور بنت سلسبيل حيث تعيش القصص. اكتشف الآن