الاخير

3.4K 157 31
                                    

ألاخير.
زهور بنت سلسبيل
منى عبدالعزيز
سئل حكيم متى يفقد الإنسان مبادئه؟
أجاب عندما يقلب الحق باطل والباطل حق ويصدق الكاذب ويكذب الصادق وتعلم اين الحق وترفض اتباعه وترى الباطل رؤيا العين وتركض خلفه كل هذا خشية لقمة العيش.
انتبه لكل هذا وذاك فكلنا رادون الى الله وستسأل ماذا فعلت فى دنياك ولما خفت على الرزق وربك موزع الأرزاق.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بسم الله الرحمن الرحيم

حمزة أفاق من نومه ابدل ملابسه ووضع عطرة وهو يدندن يهبط الدرج سريعا يدلف غرفة الطعام يلقي السلام يقبل يد جده وجدته ووالديه وعينه على زهور يجلس مقابلها يتساءل عن الجميع.
الجد: قص له على سفر عمته زينب وولدها وزينا تعد حالها للذهاب للشركة معهم وزين وزوجته لم يهبطا.

حمزة موجه حديثة لزهور: زهروان انا رايح الجامعة عندى محاضرة مهمة لو جهزة اوصلك بطريقي.
زهور دون ان ترفع عينها تحدثه بجفاء: معنديش محاضرات مهمة النهاردة فهنتهز الفرصة واقعد اذاكر.
حمزة اختفت ابتسامته وتحدث بقلق من طريقة حديثها: ازاى معندكيش محاضرات بالعكس النهاردة بالذات اليوم مضغوط بالمحاضرات.

زهور وهى على حالها: عادى هاخد المحاضرات من صحبتي واذكرها في البيت.
الجد : حبيبتى انتى تعبانه.
الجدة بفزع: زهروان مالك يا قلبي فيك ايه اتصل بالدكتور يا زيدان.
زهور: انا كويسة يا جماعة مفيش حاجة كل الموضوع ان عندى مذكرة كتير.
حمزة بحزن: بعد اذنكم.
خرج حمزة يقود سيارتة يكاد يجن من وضع زهور وتجاهلها لحديثه وعدم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ سبحان الله عدد الحركات والسكون.

بعد وقت خرجت زهور بعد ذهاب الجميع للشركة استأذنت من الجدة وذهبت للجامعة .
الجدة: زهروان رايحة فين مش قولتي عندك مذكرة كتير.
زهور: ايوا صحيح بس صحبتي رنت عليا وقالت ان في محاضرة مهمه لازم احضرها لان الدكتور قال اللي مش هيحضر هيتخصم مد درجاته.
الجدة: طيب هتروحي ازاي وحازم راح الشركة ومفيش ولا عربية هنا.
زهور: متقلقيش انا هاخد تاكسى.
خرجت زهور من القصر ظلت وقت طويل تسير حتى وحدت عربة أجرة أشارت لها وأخبرته بالذهاب للجامعة بعد وقت وصلت زهور للجامعة اتجهت مباشرتًا لقاعة محاضرتها دلفت إليها قبل موعد دخول مدرس المادة

دارت بنظرها لتجد مكان شاغر جوار صديقتها، توجهت إليها وجلست بصمت .
صديقتها بعد طول صمتها وتجاهلها لها: السلام عليكم.
زهور بلا مبالاة: وعليكم السلام.
الصديقة: مالك يا بنتى فى ايه؟ ده المفروض انا ال ازعل مش انتى؟!
زهور بذهول: يا سلااام.
الصديقة: انتى شفتى ال عمله دكتور حمزة مع اخويا فكان المفروض على الاقل تتصلِ وتعتذري على ال عمله.
زهور: اولا مفروض انا اللي ازعل لما تفاجئني بانك جايبة اخوك يوصلك مع انك متفقة معايا اننا نخرج مع بعض نقعد في مكان هادئ وعلى اللي عملة دكتور حمزة فأنا ماليش اعتذر لان ابن عم وشاف بنت عمه وقفه مع حد متعرفهوش وكمان بيقسم انها تركب معه العربية فاكيد لازم يعمل كده وأكتر.
الصديقة: بس اخويا كانت نيته كويسه مش قصده حاجه وحشه وكمان هو فجئنى انه جاي مكنتش اعرف.
زهور خلاص نقفل على الموضوع، قوليلى دكتور حمزة شرح ايه فى المحاضره اللي فاتتني .
الصديقة: محاضرة الدكتور حمزة لسه الجاية اللي فاتت كانت المقاومة «الميكانيكا الصالبة».
صمت عم المكان مع دلوف حمزة بوجه متجهم.
بدء في الشرح المحاضره ليصمت للحظات ويعاود الشرح
بعد أن وقعت عيناه على زهور تجلس بجوار صديقتها.

زهور بنت سلسبيل حيث تعيش القصص. اكتشف الآن