الثانى والعشرون

1.2K 70 0
                                    

البارت  الثاني  والعشرون
زهور بنت سلسبيل
بقلمي مني عبد العزيز
المعاناه
من قال لك انني اعاني فقل له
هل تركت باب الجليل
مناديا وخزلك 
ام اتخذت الشكوي سبباً.
الحياة ليست طويلة كي نُجَرّب كُلَّ شيء، ولا تُعتبر قصيرةً لنتذكّر كُلَّ شيء، ولكنها جميلة إذا ما أيقَنّا أنها لا تساوي شيئاً. الحياة ما هيَ إلا قصةٌ صغيرة يجب أن نتعلم منها كي نعيشَ سعيدين على الرّغمِ من قسوَتِها.
/////////////
يقف في الشرفه المطلة علي الطريق  الخلفي الموصل لمصنعه  ينظر في أثر  رحيل مبروكه  التي تتعثر في مشيتها   شارد بكلام رجب له عن ذاك الطبيب  ، يتسأل ماذا حدث جعل الطبيب يزورها  يضغط علي أنيابه بغيظ  ليقطع  ذالك الصوت شرودة  يلتف خلفه.

مالك ياعمده من وقت ما كلمت رجب الغفير ووشك قلب حصل حاجه  .
شفيق وهو يلتف للخلف طول عمرك فضولي يا مسعود  لا مافيش حاجه  انا بس شردت في ال حصل وقلقان شويه من مبروكة تغلط ولا حاجه  تحصل.
مسعود / قلتلك قبل كدة حط في بطنك بطيخه صيفي دلوقت  بقولك  حط شادر بطيخ انا حاسب كل حاجه  بال ملي المهم تبات في الدوار النهاردة
تحسبا لاي كلمة تقال كدة ولا كدة.

شفيق / بسيطه رجب يجي ويخلصنا من البلوة ال جوه وبعدها هروح علي طول اصلا انا محتاج أريح من إمبارح.
أنهي كلامه واتجه إلي باب الشقةيفتحه.
رجب / السلام عليكم يا حضرة العمدة  إتفضل جنابك الشوالين ال طلبتهم.
شفيق  / خطي الي الداخل واشار له بالدخول
تعال ورايا.
دخل رجب خلف شفيق بإستغراب لاول مرة شفيق يطلب منه الدخول ليقف  بزهول وهو يري مسعود المحامي يجلس، ليمر.عليه دون ان يتوقف  ويخطوا وراء شفيق حتي دخل الي غرفة النوم.
شفيق / واقف كده ليه شيل البلوة دي في الشوال وتطلع علي التر عه ومن النخيه التانيه ترميها مش نخيه البلد لا الناحيه التانيه والشوال التاني حط فيه الفرشه كلها واحراقهم في اي مكان  وانت راجع في سكتك تجبلي الدكتور على علي الدوار  .
رجب / دون  أن يسال او يعرف من هي الفتاة  اويكشف وجهها قام بوضعها في الشوال واغلقة
ورفعها ووضعها علي الارض وقام بلف المفرش والاغطيه ووضعهم بالأخر دون ان ينبث ببنت كلمه ووضعهم فوق كتفه وخرج من الغرفه خلف شفيق
الذي كرر عليه ألأمر مرة إخري.
شفيق / هتنزل تحطها في عربيه مسعود بيه وهيوريك المكان بالضبط هو هيطلع علي بيته وانت ترجع من الزراعات تروح تجيب على وتحصلني علي الدوار.
رجب واخيرا نطق / تحت امرك ياعمدة.
هبطوا جميعا اتجة العمدة لسيارته ومسعود فتح لسيارته بعد وضع رحب ما يحمله بالسياره من الخلف.
وصعد رجب جواره وإنطلقا الي وجهتهم وشفيق عاد إلي الدوار.

/////////////////
فاقت زهور واخبر الطبيب عبد الرحيم عن حالتها وعدم قدرتهم علي الحركه والنطق بسبب حالتها النفسيه ليصدم عبد الرحيم  ويدخل لغرفه العناية
يقف بجوار  زوجته ينظر لها يقترب منها يهبط حاثيا علي ركبتيه يمسك بيدها بيز يديه يرفعها امام وجهه دموعه تهبط ينادي عليها بصوت متجشرج.
زهوووور فاتحي عنيكي  بوصلي كلميني  سمعني صوتك بلاش تعقبني العقاب الصعب ده  .
زهور دموعها تسيل علي جانبي وجنتيها  فتحت عينها دون الالتفاف له حاولت سحب يدها من بين يديه
رفع وجهه ليقابل وجهها ليقف سريعا ويجلس  بجوارها.
عبدالرحيم / بزيح دموعه زهرتي فقتي حمدالله علي سلامتك ياعمري كله.
زهور/ تبعد عيناها عنه للجهه الاخري.
عبدالرحيم / لا يا زهرتي بلاش بلاش تبعديهم عني عقبيني اي عقاب الا إنك تحرمني منك مهما حصل
بلاش العقاب الصعب  ده عارف انك زعلانة مني سامحني  زي كل مرة اغلط فيها طول عمرك قلبك حنين وبتسامحي كتير حصلت مشاكل ما بنا عمرك ما بعتي عني ولا حرمتني منك.

زهور بنت سلسبيل حيث تعيش القصص. اكتشف الآن