وائل ظل يقص ل روحية، كل شئ حتى قدومه للبلدة.
روحية: معقولة اللي بسمعه ده في ناس بالشكل ده، واية جدها ده الراجل ده جبل لو واحد غيره كان وقع من الحمل اللي شيله على كتافة وقلبه، معقولة حبه لأخوه ده هو في أخوات بالشكل دى، فعلا متحكمش على بني آدم غير لما تتعامل معاه متعتمدش على السمع.
وائل: فعلا كلامك صح الراجل ده تشفية تقولي متكبر مغرور شخصيته والهالة اللي حواليه عملاله هيبه، تتكلمى معاه ايه كم التواضع اللي فيه، صوته الرزين عقله نبرة الحزن، والقهر بصوته وبالرغم من كل ده محافظ على وقارة.
_ احكيلي زهور قابلته ازاي، اتعملت معاه ولا ايه ال حصل، وطلبت ليه وهتروح تاني ولا لا.
_ حيلك حيلك يا ام وائل وحدة وحدة عليا، هحكيلك كل حاجه بعدين بس دلوقتي خلي الشغالين يحضروا اكل كتير و فرش ، و يبعتو على بيت امى أحلام.
_ ليه هى أحلام جات البلد طب مجتش معاك هنا ليه.
_ الأكل والفرش مش لامى أحلام دول لضيوف زهور.
_ ضيوف زهور، ويطلعوا مين الضيوف دول، وائل ايه الحكاية بالظبط.
وائل: ولا حكاية ولا رواية كل ما في الموضوع دول ولاد عم زهور، حبة تحميهم وفي نفس الوقت تربيهم، على طريقتها.
_ لا أنا مش فهمة فهمني، وحدة واحدة اصل الموضوع.
وائل ابدا بعد ما زهور إتصا فت مع جدها وعرفت كل حاجه ا.
روحية: لا اهدي كده وارجع لورا شويه في كلام مقولتوش
حصل ايه وإصافو ازاي.
-ابدا يا ست الكل انا حكيت ليكى كل حاجه مفيش بس غير
اتصال جه لجدها وهم بيتكلموا من شخصية كبيرة في البلد، وقال له إن أحفاده مطلوب القبض عليهم بتهم، حرق مجموعة شركات الغمراوي جروب والقصر، وفي شاهد بجرائمهم، مدير أمن القصر ومساعديه، غير وجودهم في
مقر المجموعة، ونصحه ان الاولاد يهربوا برا البلد لحد ما يثبتوا براءتهم، الرجل كان هيتجنن رئيس الأمن بقالة سنين معاهم ازاي يعمل كده، وليه ويثق في من بالحالة دي، هيعمل ايه ويتصرف ازاي إتصل على كثير من معارفه يساعدوه في إنهم يخرجوا من البلد لحد ما يثبتوا برائتهم، بس زهور وقفت مرة وحده تسالة بستنكار وحدة وانفاسها متسارعه وهى تحدثه.
زهور: لو سمحت حضرتك ممكن تفهمنى الموضوع كله، ليه إسرارك تهرب أحفادك بالطريقة دي.
الجد: جذب يد زهور وأجلسها بجواره ينظر لها بعيون دامعه ويتحدث بتوتر وصوت منكسر وسط ذهولها من تبدل حاله، قبل ثوان كان يجلس بكل وقار ويتحدث بثقة مع محدثة بصوت رزين وقوى، من يراه
لا يكاد يصدق أنه نفس الشخص الجالس يتهته بالكلام أمام فتاة.
الجد: قولي جدو يا زهروان قوليها متحرمنيش منها قولي جدو فرحى قلبي الموجوع ،بلاش حضرتك قولي أولاد أعمامي، مش أحفادك، قولي جدوا نفسي أسمعها منك.
زهور: ممكن متستعجلش و نسبق الأحداث حضرتك خلي كل حاجه تجي بوقتها.
الجد: هو لما أقولك قولي جدو بلاش حضرتك يبق أحداث ايه اللي نسبقها، هو مش طبيعي تقولي جدو.
ـــ مش هكدب على حضرتك و اقول حاجة مش حساها ولا هقدر أنطقها وارددها زي البغبغان،وعارفه اللي بيدور في دماغ حضرتك، امال ال حصل من شوية كان ايه،لما بقول الكلام ده لان بساطة، أنا كنت بنفذ وصية والدي لكن كزهور لسه جوايا أسئلة وحقائق كتير محتاجه اعرفها وأتأكد منها لو كنت فاكر عشان الكام حضن اللي حصلوا من شوية
هنسى يؤسفني ابلغ حضرتك انهم استحالة كانوا حصلوا لولا وصية أبويا هو اللي وصاني بهم وأكيد وصية المتوفى واجبة النفاذ .