Bab 16

120 1 0
                                    

Syed Adra tersengih membelek gambar-gambar Shayla yang sempat disnap semasa bulan madu singkat mereka. Tak banyak gambar diluar rumah tapi cukuplah untuk melepaskan rindu. Sudah mencecah sebulan mereka tidak dapat bersua muka dek kerana kesibukan masing-masing.

Syed Adra sudah memulakan kerja di sebuah hospital berdekatan apartmentnya. Dia nekad untuk memulakan hidup barunya di Australia selepas bernikah dengan isterinya. Shayla dan dirinya belum berbincang tetapi dia harap isterinya boleh menerima keputusan itu.

Sekian lama hidupnya hilang arah,keliru dan penuh dengan tekanan. Selepas pertemuan dengan Shayla dia rasa dia sudah mendapat kembali secebis missing puzzle dalam hidupnya.

Gambar Shayla yang sedang tersenyum malu ditatap tanpa jemu. Waktu itu si isteri sedang duduk menyandar di balkoni menikmati pemandangan senja. Dia snap gambar curi. Tergawang-gawang tangan si isteri mengelak diambil gambar. Malu katanya ..dah la selekeh.

Syed Adra tersengih gatal.Selekeh apa macam ni ?menggoda adalah. Angau dibuatnya dengan Shayla ni. Walaupon si isteri jarang menggodanya tapi lirikan mata, senyuman dan lenggoknya sahaja sudah menggamit Syed Adra untuk menerkam.Aduh parah ni ....rindu sangat .

"Code blue...code blue" Tersentak Syed Adra dari lamunan. Segera dia bingkas bangun meningalkan bilik istirehatnya selepas menerima isyarat dari sebuah bilik pesakit. Beginilah situasi bila "on call". Sentiasa bersedia dengan apa sahaja kecemasan yang boleh berlaku bila-bila masa. Berlari anak dia ke bilik itu kelihatan Dr Sandy sudah berada di sana.

"We need to get this patient to OT right now" kalut Dr Sandy memberi arahan.

"Adra please prepare everything you will be my assistant today"

Syed Adra pantas bergerak sesuai dengan pengalaman ketika bertugas sebagai doktor di Malaysia dulu.

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Syed Adra mengurut leher dan pelipis sebaik sahaja keluar dari bilik pembedahan. Sementara Dr Sandy bertemu dengan keluarga pesakit untuk menerangkan situasi pesakit.

Rasa mengantuk dan letih teramat selepas beberapa jam berada di dalam bilik pembedahan walaupon dia hanya melalakukan tugas tugas kecil ketika pembedahan berlansung.

48 jam on call aduhaiiii letih dan mengantuk menguasai diri. Beberapa orang doktor berbangsa asing kelihatan baru masuk ke dalam bilik istirehat. Pertukaran syif agaknya.

"Morning"sapa mereka

"Morning" Balasnya

Syed Adra membuka handphone memeriksa kalau-kalau ada panggilan atau teks tapi hampa.

"Miss you so much wife"

Syed Adra mengucup gambar si isteri.Faham mungkin si isteri sibuk dengan final exam. Itupon dia dapat update melalui text isterinya minggu lepas final exam tak lama lagi katanya. Si isteri jarang call. Selalunya dia akan call jika terlalu rindu sebab Shayla sudah pesan jangan call selalu dia sibuk tak sempat nak jawab call.

Syed Adra bangun baju biru dari bilik OT malas hendak ditukar. Bergerak keluar cari kopi dulu. Mata sudah makin memberat. Sedang asyik membelek telefon sambil minum kopi dari machine matanya tiba-tiba terancap kepada satu figura. Wajah yang sangat dirindui tiba-tiba terpacak di ruang lobi hospital.

"Dear" Rasa nak berlari laju peluk jasad itu. Tersengih si dia dari jauh.

Shayla berjalan ke arahnya yang masih terkaku. Saja nak surprise kan cinta hati.

"Why are you here?" soal Syed Adra sebaik sahaja Shayla usai menjamah tangannya disalam dan dicium. Kebiasaan yang baru bagi Adra sejak menikah. Ada yang tertoleh toleh melihat mereka. Di negara asing sperti Australia tingkahlaku Shayla itu mungkin agak pelik.

"Surprise"

ujar si isteri dengan senyuman yang tak lekang dari bibirnya. Manis semanis madu..bibir basah isterinya serasa ingin dicium saat itu juga tapi ditahan. Mereka orang Melayu ada adat dan budaya itu yang selalu Shayla ingatkan bila dia pernah cuba mencium si isteri dikhalayak ramai.

Tanpa basa basi dia peluk jugak tubuh kecil isterinya. Rindu sangat. Tak kisahlah si isteri nak marah ke apa.

"You....kita kat public ni"

Terkial-kial tubuh kecil itu cuba melepaskan diri. Bagi Syed Adra pulak benda ni biasa sahaja..Alah setakat peluk apalah sangat bukan beromen depan ni pon.Hehe...

"I dah habis duty tunggu I okay kita balik apartment"

Si isteri angguk angguk menghantar dengan mata bila si suami berlari anak ke arah bilik persalinan.

Her Saviour Where stories live. Discover now