Bab 59

52 2 0
                                    

Sehingga lewat malam suaminya masih tidak kembali ke bilik. Aryan pon dibawa sekali. Mungkin sudah tertidur di bilik Ibu mertuanya.

Mulanya Shayla ingin biarkan sahaja tetapi dia risau takut Aryan akan menganggu rehat neneknya. Jadi Shayla ambik keputusan menjengah ke sana untuk menjenguk Aryan.

Pintu sedikit terbuka sewaktu dia sampai depan bilik ibu mertuanya. Dia jengul kepala sedikit. Aryan tertidur dalam ribaan Syed Adra.Kelihatan mummy merenung Aryan bersahaja.

Tetapi apa yang dia perasan wajah suaminya sedikit tegang.

"Ad cuma minta mummy faham hati Ad boleh tak mummy? She means the world to me..and I can't lose you too...you are my heaven ...."

"But she is the reason you get divorce with your wife don't you remember?" Dia tak sesuai dengan Ad ... perempuan baik tak akan rampas suami orang...." Walaupon suara itu lemah sahaja tapi sangat sinis di pendengaran.

Terasa lemah jiwa Shayla mendengar tutur bicara ibu mertuanya. Begitu sekali pandangan ibu mertuanya pada dirinya. Jadi betul lah suaminya telah berkahwin semasa bertemu dengan dirinya di Australia dulu.

"Dia tak salah mummy ...Ad yang kejar dia ...."

"Can't you stop defending that woman? Ad? Dulu sanggup you kecewakan mummy kan ...lari ke Australia tinggalkan isteri you...kejar perempuan tu...and see what she has done to you .. she left you Ad .."

Setitik demi setitik airmata gugur dipipi Shayla.

"Mummy please jangan ungkit lagi boleh tak?She means the world to me mummy...I can't live without her...I don't care even though she hurt me huhdred or thousand even a million times I still can't let her go...I need her in my life"

Terharu bercampur sedih mendengar pengakuan dari Syed Hilman Adra yang bergelar suaminya. Rupanya selama dia meninggalkan Syed Adra lelaki itu terluka.

"Mummy please ....please ....can't you accept her as you accept your grandson?"

"My grandson doesn't bear any sin Adra ...the woman is .."

Makin lebat airmata gugur. Shayla rasa dadanya ingin pecah. Akhirnya dia terima padah di atas segala dosa-dosa yang dia lakukan. Belakangkan keluarga, rampas suami orang. Dari esakan kecil bertukar menjadi sedu-sedan. Shayla sudah tidak peduli. Dia ingin melepaskan apa yang ditahan selama bertahun-tahun.

"Sayang ...what are doing here ...?why are you crying?"  Syed Adra menerpa isterinya di muka pintu.

Shayla rasa Syed Adra pura-pura bertanya. Padahal tahu Shayla sudah dengar semuanya. Shayla tolak pintu bilik seluasnya. Tanpa berkata apa, Shayla cempung tubuh Aryan.

"Abang saya minta maaf saya datang dalam hidup abang bawak masalah...saya minta maaf jugak pada puan sebab saya hidup anak puan kacau bilau...saya minta diri "

Shayla berlalu dengan wajah yang masih bersisa airmata yang bercucuran dia sudah tidak peduli. Dia hanya perlu keluar dari sini buat masa ini. Perasaan bersalah kerana telah menyebabkan runtuhnya sebuah masjid kerana keinginan dirinya untuk disayangi seseorang.  Kalau lah dia tidak terima lamaran suaminya dulu. Pasti tiada hati yang terluka. Jahatnya dia...setelah tahu kenyataan suaminya tapi dia masih mengharapkan kasih lelaki itu.

Syed Adra menahan isterinya yang sedang melangkah.

"Please  don't go...let's talk about this ...please..."

Rayuan suaminya dibiarkan sahaja. Dia masih tidak tahu arah tujuannya tapi dia tak betah untuk terus disitu. Sama seperti dulu dia tak tahu apa patut dia lakukan. Tangan suaminya ditepis lembut.

"You knew it...we both can't be happy while others are suffering, I can't live a life like that please let me go and you know why I left you a few years ago?It's because of your secret ..I knew everything but I choose to be with you again while I make others suffer I can't live like that anymore"

Dimuka pintu Shayla perasan adik iparnya seakan terkesima. Mungkin adik iparnya sudah dengar semuanya. Mungkin saat ini seluruh ahli keluarga ini membenci dirinya.

Yuni tahan tangan Shayla.

"It's late ..where are you going? Can't you stay ...Aryan is sleeping too..."

Lembut suara Yuni menegur bimbang tentang Aryan barangkali. Shayla faham siapakah dia saat ini cuma parasit, slut yang melukut di tepi gantang. Langkah kaki dibawa ke bilik, telefon dicapai. Aplikasi grab dibuka. Tudung dikenakan di kepala. Tidak dapat tidak dia harus pergi. Lagi lama dia disini lagi pedih hatinya. Syed Adra diam tidak berkutik. Terjelepok di atas lantai. Yuni memandang sayu je arah Shayla dan abangnya bersilih ganti. Menyesal rasanya bagi cadangan pada abangnya untuk bawa balik isteri dan anaknya ke sini untuk melembutkan hati mummy. Lain yang diharapkan lain yang jadi.

Her Saviour Where stories live. Discover now