Bunyi tumbukan bergemar diseluruh sudut ruang tamu tersebut. Tumbukan yang diberi kepada Hayder sangat padu sehinggakan hidung lelaki itu mengeluarkan cecair darah dan tepi bibir lelaki tersebut pecah. Iris menekup mulutnya. Tidak sangka bahawa Tuan Darren akan bertindak sebegitu. Iris mahu melangkah kearah mereka malah dihalang oleh Puan Ayra. Kepala digeleng perlahan. Iris hanya menuruti.
"T..tuan.." Susah payah Hayder mahu menuturkan ayatnya setelah ditumbuk kuat oleh Tuan Darren.
GEDEBUK!
"SIAL! APA LAGI YANG KAU AKAN BUAT PADA ANAK AKU HUH? BODOH! KAU DAH ROGOL ANAK AKU SAMPAIKAN DIA MENGANDUNG, KAU JANGAN INGAT AKU AKAN LEPASKAN KAU BEGITU JE! SIAL!" Bergemar suara Tuan Darren memecahkan kesunyian di ruang tamu itu.
Anaknya yang dijaga dengan penuh kasih sayang dijadikan seperti patung?
Dia tidak akan berdiam begitu sahaja. Apa yang lelaki itu sudah buat sangat melampau. Kalau di ikutkan hatinya mahu sahaja dia membunuh lelaki yang sudah mengambil mahkota anaknya, malah, bila sahaja dia melihat wajah bayi kecil yang digendongkan oleh Iris serta merta hilang begitu sahaja.
"T.Tuan.. Sa..saya minta maaf. Saya uhuk uhuk. Saya.. Saya janji a.akan be..bertang..gungjawab." Katanya dalam kesusahan. Darah yang mengalir keluar dari mulutnya membuatkan dia susah untuk berkomunikasi.
Tuan Darren tersenyum sinis.
"Bertanggungjawab? Eh pergi mampus la sial! Kau dah rogol anak dara orang lepastu kau nak acah-acah baik macamtu? Eh pergi MATI LAH!" Jerkahan Tuan Darren dapat mengejutkan semua orang yang berada didalam rumah tersebut.
"Uwekk, uwekkk." Bunyi bayi menangis menyentakkan masing-masing. Tuan Darren berpaling memandang bayi kecil tersebut yang digendong oleh Iris.
"Shh shh jangan nangis sayang." Pujuk Iris dengan lembut seraya menepuk-nepuk belakang badan bayi kecil itu. Tuan Darren melepaskan cengkaman tersebut dia memandang sekilas Hayder lalu matanya beralih ke arah isterinya.
"Ayra call polis." Kata Taun Darren. Keputusannya muktamad. Dia mahu menyumbat lelaki yang bertopengkan syaitan ini didalam penjara.
"Abang?"
"Abang cakap CALL POLIS!" Puan Ayra tidak berkata apa-apa. Dia juga takut dengan suaminya ini kalau lelaki itu sudah mula dengan amarahnya.
Iris menoleh kearah Tuan Darren yang masih lagi dingin itu. Puan Ayra masih kagi tidak berganjak dari situ. Dia memegang lengan Iris.
"Daddy?" Mata Iris berair menatap wajah dingin Tuan Darren. Tuan Darren pula mengalihkan pandangan kearah Iris.
"No.. Please. Nat merayu dengan daddy. Please jangan sumbat Hayder dalam penjara. Dia betul-betul nak bertanggungjawab. Dia betul-betul dah menyesal. Please daddy. I beg you, daddy. We have children to take care of, Please. Daddy tak kesian ke dekat anak Nat? Tolong daddy. Kesiankan anak Nat. Nat cuma minta restu daddy dengan mama je. Nat akan kahwin dengan Hayder sebab dia sendiri nak bertanggungjawab. Please daddy.." Ujar Iris bersama air mata yang bertakung. Memandang setiap inci wajah Tuan Darren.
Mata Tuan Darren jatuh ke bayi lelaki itu. Matanya juga berair. Tetapi lagi sakit bila dia mendengar penjelasan tadi. Dia gagal. Gagal menjaga anaknya sendiri. Bagaimana dia mahu menjaga? Jikalau anak angkatnya ini juga dia tidak mampu menjaga? Gagal. Perkataan gagal bermain difikirannya.
"Look, daddy. I named him after you. Tengku Darren Zayden. I like the name Darren. And Darren is your name, dad. So Please, give him a chance. And also, my son need you. You are his grandfather. You raised me when i was 15 years old, you and mom taking good care of me. So please, my son need you. And i need you too. My son need his father. Please.." Akhirnya kata-kata Iris dapat mengalirkan air mata jantan Tuan Darren.
Salahkah apa yang dia mahu buat? Dia mahu anaknya mendapat keadilan. Tetapi kenapa anaknya ini terlampau baik? Hatinya mulia.
Tuan Darren melangkah kearah Iris lalu tubuh kecil itu dipeluk erat. Keluhan berat dilepaskan.
"I'm so sorry, princess. Maafkan daddy. Daddy tahu daddy kejam. Tapi apa yang daddy buat ni adalah untuk masa depan Nat. Tapi daddy tak faham kenapa hati Nat mulia sangat? Nat cepat maafkan seseorang. Walaupun benda yang buruk berlaku tapi Nat tetap maafkan dia. I don't know why? Can you explain to me?" Iris mengangguk. Ibu jari Tuan Darren naik mengelap air mata Iris.
"I don't know. Tapi itu yang diajar oleh arwah bonda dengan abi dulu. Dia orang ajar jangan berdendam. Apa sahaja kesalahan yang mereka buat kita takde hak untuk menghukum. Lagipun memaafkan itu lebih baik. Bonda dengan abi ada pesan pada Nat.. Bonda dengan abi kata, Apa sahaja benda yang berlaku pada kita itu semuanya ada hikmah. Tuhan datangkan ujian ni untuk tengok sejauh mana kita kekal bertahan. Jadi bonda dengan abi kata jangan cepat menghukum seseorang itu tanpa kita juga sedar siapa kita sebenarnya. Jadi pesanan yang bonda dengan abi bagi pada Nat sampai sekarang Nat ingat. I still love you dad. You a good father. And good husband. You taking good care of me. So can you taking good care of your grandson too?" Ujar Iris panjang lebar bersama senyuman. Tuan Darren tersenyum dia memandang anak yang digendong oleh Iris lalu kepalanya diangguk perlahan.
Betul juga apa yang dikatakan Iris. Kita ini bukan sesiapa mahu menghukum seseorang itu. Selebihnya DIA yang menentukan-Nya.
Puan Ayra melabuhkan kucupan ditepi kepala Iris. Iris mampu tersenyum senang. Tuan Darren berpaling kearah Hayder.
"Untuk anak aku, aku sanggup buat apa sahaja. Baiklah, kalau kau nak bertanggungjawab pasti kan kau jaga anak dan cucu aku betul-betul. Sekali kau sakitkan hati anak aku, aku takkan teragak-agak untuk bunuh lelaki yang bertopengkan syaitan macam kau!" Amaran keras dari Tuan Darren membuatkan semua orang yang berada didalam rumah itu kering gusi. Termasuk lah Hayder Zafran.
'Maafkan saya kerana menipu, Tuan.'
Dan semenjak itu, keluarga kecil itu bahagia walaupun Iris masih lagi dalam tempoh berpantang. Dan dalam tempoh berpantang itu Iris dijaga oleh keluarganya manakala, Hayder menginap di sebuah hotel. Dan siapa sangka sebaik saja dia tamat tempoh berpantang langsung hubungan mereka dihalalkan secepat yang mungkin bagi menutup mulut orang. Namun, hubungan mereka sebagai suami isteri hanya bertahan selama satu tahun sahaja apabila hubungan mereka telerai selepas kedatangan orang ketiga di dalam hubungan mereka.
Dan dia...
Tengku Noah Zariel.
BERSAMBUNG
YOU ARE READING
C | DERITA MILIK DIA
Romanceℌ𝔞𝔩𝔲𝔰𝔦𝔫𝔞𝔰𝔦 𝔜𝔞𝔫𝔤 𝔇𝔦𝔱𝔞𝔨𝔡𝔦𝔯𝔨𝔞𝔫 𝔅𝔢𝔯𝔰𝔞𝔪𝔞, 𝔅𝔦𝔡𝔞𝔡𝔞𝔯𝔦 𝔖𝔶𝔲𝔯𝔤𝔞. "Hidup kau takkan pernah tenang, Iris Natasha. Aku akan buat kau terseksa sampai MATI!" 𝑻𝒆𝒏𝒈𝒌𝒖 𝑵𝒐𝒂𝒉 𝒁𝒂𝒓𝒊𝒆𝒍 Jejaka yang berusia 29 tahu...