"Kami pergi dulu, ibu. If there's anything, just call me, okay. Ibu jaga diri baik-baik. Kak Zalia pun dah balik," pesan Rizhan sebelum menyalam tangan Zuraida.
"Kami pergi dulu, ibu," kali ini, Jannah pula menyalam tangan Zuraida. Namun, belum sempat dia mencium kekura tangan wanita itu, Zuraida sudah menarik tangannya semula.
"Elok-elok dekat rumah baru. Nak lagi bila baru berumah tangga. Lagi senang nak hancur," kata Zuraida lalu merenung tajam Jannah.
Tergamam Jannah mendengar apa yang diperkatakan ibu mertuanya. Rizhan yang berdiri disebelahnya hanya tertawa.
"Ibu ni, suka sangat cakap straight forward macam tu. Jangan risau ibu, we will take care of each other. Ibu tu jaga diri," kata Rizhan.
Jannah dan Rizhan melangkah ke kereta mewah milik Rizhan. Saat sudah berada di dalam kereta, Rizhan tersengih melihat Jannah yang termenung.
"Sayang, pakailah seatbelt," panggil Rizhan. Namun, Jannah masih diam tak terkutik.
"Sayang?" panggil Rizhan sekali lagi.
"Sayang!"
"Ya?" kali ini baru Jannah tersedar. Rizhan sudah ketawa terbahak-bahak.
"Sayang ni kalau termenung, memang sampai ke London tau! Abang suruh sayang pakai seatbelt," kata Rizhan.
"Oh, kejap,"
"Okay, semua dah ready kan? Kita gerak sekarang," ujar Rizhan.
Kereta Rizhan sudah bergerak keluar dari perkarangan rumah. Tanpa mereka sedari, setiap perlakuan mereka tadi diperhati Zuraida.
"Seronok sangat bermadu kasih ya? Tak apa, aku bagi peluang kau berseronok. Lepas ni, kau tau la nasib kau," kata Zuraida perlahan.
"Welcome to our home!" ujar Rizhan ceria.
Tangan Rizhan menggenggam erat tangan kiri Jannah. Mereka berjalan masuk ke dalam rumah banglo setingkat itu.
"So, how? Okay tak decoration rumah ni? Kalau sayang rasa tak okay, abang boleh panggil interior designer untuk ubah balik semuanya," kata Rizhan.
"Semua ni cantik sangat abang. Jannah suka. Terima kasih, abang," jawab Jannah. Memang sungguh, rumah ini terlalu cantik. Nak tukar apa lagi?
"Okay. Sebelum kita tengok tempat lain, jom kita tengok bilik kita dulu," ajak Rizhan.
"Oh, kalau macam tu, bolehlah bawa beg kita sekali,"
"Kita berdua je dulu, sayang," bisik Rizhan di telinga Jannah.
Terpana Jannah dibuatnya. Rizhan rerus menarik tangannya ke bilik mereka dan Jannah hanya mengikut. Pintu bilik dibuka. Mereka masuk dan Rizhan mengunci pintu.
"Abang? Kenapa abang kunci pintu?" tanya Jannah. Pelik saja tingkah Rizhan sekarang ini.
Jannah dicempung ke atas katil. Rizhan berbaring di tepi Jannah lalu memeluk pinggang isterinya.
"Bilik ni akan jadi saksi kepada cinta kita. Abang nak, Jannah temankan abang setiap kali lena abang. Abang juga harap, kita dikurniakan anak yang ramai. Jannah sudi lahirkan zuriat abang?" tanya Rizhan sambil mengusap wajah Jannah lembut.
Jannah mengangguk. Usapan Rizhan turun ke lehernya.
'Jannah cintakan abang, sampai ke akhir hayat Jannah,'
Andai perlu pertaruhkan nyawa sendiri demi lelaki yang dia cintakan ini, dia sanggup. Hanya dia bidadari Rizhan.
YOU ARE READING
SEINDAH JANNAH(C)
RomanceJannah pernah terheret ke dalam lembah hina demi menyelamatkan Sufiah. Satu-satunya perkara yang paling dia benci, akhirnya menjadi kesukaannya. Dia sudah terpalit dengan dosa yang pernah ibu dan Sufiah lakukan. Pemergian ayah memutarkan hidup Janna...