"Abang, lepaskan Jannah. Sakit abang!" Jannah meronta-ronta agar Rizhan melepaskan cengkaman di pergelangan tangannya. Tenaga Rizhan sudah tentu tak terlawan dek Jannah.
Dia takut melihat Rizhan yang seakan-akan sudah gila. Jannah tahu, Rizhan menahan marah dari tadi lagi. Kini, mereka sudah berada di rumah milik Rizhan.
Rizhan menolak Jannah masuk ke rumah. Jannah jatuh tersungkur. Pintu utama rumah dikunci Rizhan.
"Jannah, abang merayu...Tolong cakap gambar tadi semuanya bohong," Rizhan merayu dengan nada suara yang lembut.
Sungguh dia berharap, semuanya palsu. Dia tak sanggup menerima kenyataan yang isteri dan ayahnya pernah menjalinkan hubungan dulu.
"Jannah minta maaf abang. Jannah tak tahu arwah Raqib tu ayah abang," kata Jannah.
"Jadi sekarang kau nak kata yang kau memang pernah jadi pelacur ayah aku?!" jerkah Rizhan.
Jannah hanya mendiamkan diri dengan tangisannya yang tak surut dari tadi. Rizhan menghampiri Jannah lalu menarik rambut yang beralaskan tudung isterinya pula.
"Aww sakit abang! Lepaskan Jannah...sakit!" Jannah merayu.
Namun, makin dia merayu, makin kuat cengkaman Rizhan pada rambutnya. Jannah mengerutkan dahi menahan kesakitan.
"Kau tahu Jannah, aku selalu dengar ayah bercakap dengan perempuan nama Jennie. Aku dah lama cari perempuan tu, Jannah! Tapi aku tak jumpa dia. Tak sangka, kau perempuan tu rupanya!"
"Ayah selalu tinggalkan aku dengan kak Zalia. Sebab apa? Sebab dia cari kau! Sebab dia subuk menggatal dengan pelacur dekat luar tu!"
"Jannah minta maaf..," pinta Jannah.
"Jangan harap aku nak maafkan kau, Jannah! Kau dengar sini baik-baik. Aku akan pastikan hidup kau merana, macam mana keluarga aku hancur disebabkan pelacur macam kau!" jerkah Rizhan lalu menolak kepala Jannah kuat.
Lelaki itu kemudiannya berjalan ke bilik dia. Tidah betah untuk menghadap muka Jannah. Lantaklah apa nak jadi dengan perempuan tu, jadilah!
Jannah tersedu-sedu menangis sewaktu sedang memasak di dapur. Petang tadi, Rizhan telah keluar tanpa berpamitan.
Nak menyesal pun tiada guna lagi. Semuanya telah terjadi. Tidak pernah sekali pun dia sangka yang dia akan berada dalam keluarga Raqib.
Raqib pernah menjadi salah satu pelanggannya di kelab malam dulu. Dan yang paling dikesalkan sekali, Raqib adalah satu-satunya lelaki yang sering melanggan dia untuk memuaskan nafsu lelaki itu dengan bayaran yang tinggi.
Sepanjang berada di rumah keluarga Rizhan, tidak sekali pun dia ternampak kelibat Raqib. Malah, tiada satu pun potret keluarga mereka tergantung di mana-mana sudut dinding rumah mewah itu.
Apabila dua terdengar 'arwah Raqib', baru dia tahu yang Raqib rupanya telah meninggal. Dan Raqib merupakan ayah mertuanya...
Rumah tangganya kini hancur. Rizhan telah membencinya, malah turut berikrar memastikan hidup dia merana seperti mana hancurnya keluarga suaminya itu.
"Jangan harap aku nak maafkan kau, Jannah! Kau dengar sini baik-baik. Aku akan pastikan hidup kau merana, macam mana keluarga aku hancur disebabkan pelacur macam kau!"
Kata-kata Rizhan tadi jelas terngiang-ngiang di telinga Jannah. Pisau yang sedang dipegang untuk memotong sayur diletak kasar atas papan pemotong. Wajah yang dari tadi dibasahi air mata Jannah raup.
"Jannah minta maaf abang," rintih Jannah sendiri.
YOU ARE READING
SEINDAH JANNAH(C)
RomanceJannah pernah terheret ke dalam lembah hina demi menyelamatkan Sufiah. Satu-satunya perkara yang paling dia benci, akhirnya menjadi kesukaannya. Dia sudah terpalit dengan dosa yang pernah ibu dan Sufiah lakukan. Pemergian ayah memutarkan hidup Janna...