"Han, akak ada benda sikit nak cakap pasal Jannah," ujar Zalia lalu mengambil tempat bersama suaminya di ruang tamu. Jannah yang sedang tidur dalam bilik dekat dengan ruang tamu diperhatikan melalui pintu yang terbuka.
"Ada apa , kak?" Zalia menghela nafas berat.
"Akak rasa, ada baiknya kalau Han bawa Jannah berubag dengan segera. Dia dah lain sangat Han. Mungkin, kalau kita bertindak cepat, Jannah akan kembali macam dulu balik. Kembali kuat,"
"Han tahu kan apa yang jadi malam tadi? Dia cuba bunuh diri. Abang rasa, dia terlalu tertekan," Arfan menyambung perbualan.
"Lagi satu, Han...siang tadi dia peluk anak jiran sebelah sampai mak budak tu marah sangat. Jannah tak nak lepas budak tu sebab dia ingat tu Aydin," kata Zalia lagi.
Rizhan meraup wajah saat mendengar kata-kata Zalia dan suaminya.
"Han memang ada terfikir sesuatu pasal Jannah. Akak dengan abang tahu kan, Han sendiri doktor. Han sedar ada yang tak kena dengan Jannah," balas Rizhan.
"Akak rasa, elok kamu cepatkan tindakan kamu. Jangan tangguh lagi,"
"Baik, kak,"
"Kamu pergi mana lagi, Tania? Daddy dah sakit mata tengok kamu sekarang ni. Dengan baju terdedah macam dah cukup kain, balik lewat malam," marah Tuan Jabir saat Tania melangkah masuk ke dalam rumah.
Tania tidak peduli sedikit pun dengan kata-kata Tuan Jabir. Dia terus melangkah menuju ke tangga.
"Tania! Daddy panggil kamu ni!" langkah Tania terhenti. Dia kembali berpaling kepada ayahnya.
"Apa daddy nak? I told you, Tania lepak dengan kawan-kawan. What? Daddy tak nak bagi Tania keluar pula?" soal Tania.
Dia rimas dengan sikap ayahnya sejak dia bercerai dengan Rizhan. Hidup dia terkongkong.
"Daddy malu tahu tak bila ada kawan daddy cakap mereka ternampak kamu berpeleseran dengan jantan dekat luar tu! Sekarang daddy percaya dengan Rizhan. Memang patut dia ceraikan kamu!"
"Daddy!" jerit Tania.
"Daddy jangan nak ungkit balik hal tu. Sebelum ni, daddy yang percaya Tania tak buat benda tu semua kan? Sekarang daddy nak salahkan Tania pula?"
"Apa lagi daddy nak cakap bila tengok kamu yang sekarang ni, Tania? Daddy ni cuma ada kamu aje. Kamu pula sanggup korbankan diri sendiri jadi pelacur," luah Tuan Jabir yang kesak dengan sikap Tania.
Anak yang dia banggakan selama ini, rupanya ibarat seekor ular. Tania satu-satunya peninggalan arwah isterinya. Mereka tiada anak yang lain.
"Dah kena bagi ayat sedih pula ni? Nak mati dah?" soal Tania lalu ketawa sinis.
Pang!
Tamparan Tuan Jabir hinggap ke pipi mulus Tania.
"Kau keluar dari rumah aku, Tania! Aku tak akan bagi satu sen pun pada kau! Jangan balik selagi kau tak berubah!"
"Aku tak akan berubahlah orang tua! Kau tak nak bagi duit, lantak kau. Nanti kita sama-sama mereput dekat neraka!" kata Tania lalu terus keluar dari rumah itu.
Lantaklah daddy dia nak jadi apa pun dalam rumah tu. Sikit pun dia tak nak ambil tahu.
Tapi, ada satu perkara yang menggusarkan dia. Daddy dah tak akan beri duit pada dia lagi. Macam mana dia nak bayar Farid nanti?
YOU ARE READING
SEINDAH JANNAH(C)
RomanceJannah pernah terheret ke dalam lembah hina demi menyelamatkan Sufiah. Satu-satunya perkara yang paling dia benci, akhirnya menjadi kesukaannya. Dia sudah terpalit dengan dosa yang pernah ibu dan Sufiah lakukan. Pemergian ayah memutarkan hidup Janna...