"Marry me my Puspa.... and i will take care of you with all my heart...."
Sekali lagi Haq melamar Puspa bila melihat gadis itu hanya diam membisu.
"But.. we don't have feelings for each other..."
Puspa mengeluh perlahan. Bagaimana dia hendak menerima lamaran lelaki ini sedangkan dia tidak mempunyai perasaan terhadap lelaki ini.
"The feeling can be nurtured after you marry me later. The important thing is, I have feelings for you."
Haq cuba meyakinkan Puspa tentang perasaan nya yang sekian lama sudah ada dalam hatinya.
"I'm afraid I won't be able to love you later, Haq. My heart is already quite hurt by what happened earlier."
Puspa menekur pandangan ke lantai. Memang ini lah yang dia rasakan sekarang. Sakit dan sangat terluka sekeping hati milik nya.
"Do you believe in fate and soulmates?"
Puspa angguk perlahan. Dia percaya semua itu. Tapi ini soal hati dan perasaan dia sendiri. Dia tidak mahu Haq menaruh harapan yang terlalu tinggi nanti. Dia takut dia akan kecewakan lelaki itu kemudian hari.
"I believe that you are the destiny that has been ordained for me, Puspa. I have been faithful for 5 years, waiting for your presence, even though I know that waiting is a torment. And it is not certain that my waiting will end in happiness. But I believe in the destiny that has been set for me."
Jelas Haq lagi. Dia mahu Puspa faham.
Puspa hampir hendak menangis mendengar kata-kata lelaki itu yang begitu menyentuh hatinya sekarang.
"Kenapa awak sentiasa berulang-ulang menyebut yang awak dah kenal saya selama 5 tahun sedangkan saya tak pernah pun kenal dengan awak. Tolong beritahu saya Haq.."
Sungguh Puspa benar-benar ingin tahu. Kerap kali sudah dia mendengar Haq mengatakan hal yang sama.
"So, be my wife, and you will know the truth."
Balas Haq lagi. Penuh mengharap Puspa akan menerima lamaran nya kali ini.
"Tapi...."
"I've changed the color of my hair as per your request. So, there's no reason for you to reject my proposal anymore."
Haq memintas.
Baru Puspa perasan dengan perubahan warna rambut lelaki itu sekarang ini . Tidak lagi berwarna kelabu. Sudah di warnakan dengan warna hitam yang menyerlahkan raut tampan wajah Asia nya. Dan dia merasa sangat bersalah sekarang ini. Kenapa lelaki itu sanggup memenuhi semua kata-kata nya tempoh hari?
"Give me some time to think about it."
Pinta Puspa secara baik.
"Aku bagi kau masa sampai 9 pagi esok untuk kau berikan jawapan. Aku tidak akan bertolak ansur lagi dengan kau kali ini. Kalau kau terima lamaran aku, kau datang jumpa aku esok di coffee house tempoh hari. Aku akan mengahwini kau dengan cara penuh beradat. Tapi kalau kau tak datang, aku yang akan datang paksa kau untuk kahwin dengan aku esok juga. Pilihan di tangan kau. "
Haq jeda. Dia hela nafas sedalam-dalamnya sebelum di hembus perlahan.
"I just want you to know that I will get what I want, Puspa. And you are the priority I want to obtain right now."
Haq berkata tegas sebelum dia bangun dari duduk.
"Aku balik dulu. Think about my proposal and don't disappoint me."
YOU ARE READING
CINTA LELAKI TERAGUNG (complete)
RomanceAku Haq kau, dan kau hak aku.. Their love story will never end.. Zahirul Haq x Razea Puspa Haq, lelaki yang hidup nya bergelumang dengan dosa. Kehilangan ibu nya sejak dia berusia 11 tahun, melihat kecurangan dan kekejaman yang di lakukan oleh ayah...