11

9.8K 394 1
                                    

Sesampainya aku di Villa, aku terus meluru keluar dari tempat pemanduan. Tempat pertama yang aku pergi adalah sangkar Debab yang berada di belakang Villa. Sungguh aku rindu pada si kucing parsi berbulu putih itu! Baru merajuk tak sampai 2 minggu, dah merana rindukan Debab. Nasib bukan bini aku~

Aku membuka sangkarnya dengan cepat, lalu terus aku menarik keluar Debab. Laju aku membawa Debab ke dalam pelukan. 

"Rindunya papa dengan Debab. Nasib baik nenek tak jual Debab lagi," aku berkata dengan nada risau dan rindu secara bersamaan. 

Debab seperti faham apa yang aku katakan. Dengan manja, dia menggesel-gesel badan berbulunya pada badan aku. Aku tersenyum kecil melihat telatahnya. 

Aku tersenyum-senyum sehingga mata aku melihat ke arah pintu belakang rumah. Bala dah datang!

Laju aku menurunkan Debab dari dukungan, masuk ke dalam sangkar semula. Pantas aku menutup pintu sangkarnya masih dengan berhati-hati pada nenek lampir. 

Segera aku mendepangkan tangan di depan sangkar Debab. "Along dah balik, jadi mama jangan jual Debab," kataku memohon. 

Mama yang berdiri sambil bercekak pinggang di muka pintu hanya mendecih seraya menjongketkan keningnya. "... We will see! Now, masuk!" arahan mutlak mama berikan pada aku. 

Terpaksa. Aku berjalan meninggalkan sangkar Debab. Mata aku sesekali melirik ke arah belakang. Takut Debab hilang dijual mama~

---

"Serahkan card credit mama. Sekarang!"

Aku yang duduk berdepan dengan mama di sofa ruang tamu hanya menurut semua perintah mama. Tak ada pelukan rindu pun untuk aku. Huhu~ 

Melihat keadaan rumah yang sepi aku tertanya-tanya, ke mana papa dengan adik aku pergi. Mungkin faham dengan pandangan yang aku lemparkan, mama membuka mulut. Fuh, mama memang ahli nujum terbaik!

"Papa keluar out station ke Dubai. Fan pula keluar jumpa kawan. Kejap lagi balik lah dia..." mama berkata sebijik dengan gaya big boss. Silang kaki dengan tangan berpeluk tubuh, buat mama  nampak lebih seram dari biasa. So, selama ni mama memang seram lah kan? 

Marah tak marah sama je. Pelik aku, macam mana papa boleh tahan dengan mama? Kalau aku, mungkin dah lari dulu kot~

Aku memainkan jemari di pangkuan dengan kekok. Kenapa suasana sunyi ni mendukung sangat dengan situasi yang aku hadapi sekarang ni? 

"Mama dah fikir masak-masak. Kamu-" mama menunjuk aku dengan pandangan tajam, "... tetap mama tunangkan dengan anak Tan Sri Luqman. Tak boleh nak bantah."

"Mama!" terjerit aku mendengar kata putus mama. Tak adil!

Mama tersenyum sumbing. "Dah tu kamu ada calon sendiri? Kalau ada bawa jumpa mama."

Aku meraup wajah kasar. Calon, calon, calon! Aku tak ada calon yang aku boleh bawa sekarang ni! Mama kenapa susah sangat nak faham...

"Kamu marah? Dah cukuplah selama ni, semua kehendak kamu, mama dengan papa turutkan. Untuk satu ni saja, ikut cakap kami," mama berkata lelah. 

"Tapi ma... Along baru masuk 24 tahun. Along muda lagi. Belajar pun baru nak masuk sem akhir. Kenapa cepat sangat?"

"Bisyr boleh, kenapa tidak kamu? Padahal kamu berdua sebayakan?" mama tersenyum. Matanya jelas tidak tersenyum sama seperti bibirnya. Aku tau tu. Pandangan mata mama lebih tajam dari mata pedang.

"Ma, please~ faham along," hanya dengan rayuan aku harap mama boleh bertolak-ansur. 

Aku melihat mama menggeleng. Aku siap melutut di lantai ruang tamu. Biarlah apa mama nak cakap. Aku melekapkan kedua-dua belah tapak tangan lalu di bawa ke dada. 

Lelaki Misteri Sepertinya ✅Where stories live. Discover now