64. Tasapuolisuuden nimissä

26 6 0
                                    

Siru

"Viiithu eih enääh jaksah", valitin yrittäen pysyä Violan perässä

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Viiithu eih enääh jaksah", valitin yrittäen pysyä Violan perässä. "Kakssataa metrii!" hän huusi ja ihan varmasti lisäsi vielä vauhtia.

Käytin viimeiset voimani ja juoksin kovempaa. Kun Viola lopulta hidasti vauhtiaan ja lopultakin pysähtyi, suurinpiirtein romahdin hänen käsien varaan.

"Vittuh säh ooth hulluh", huokaisin ja yritin tasata hengitystäni. "Kiittih", hän nauroi ja nosti minut syliinsä. "Ja sith hakee Suvih päiväkodist", hän ilmoitti ja lähti jatkamaan matkaa.

Kiedoin itseni paremmin Violan ympärille. Ehkä se kunto vielä tästä nousisi. Puolessa välissä matkaa laskeuduin alas ja jatkoin kävellen.

"Käyks sä hakee jätskit nii mä haen Suvin?" ehdotin. "Joo. Nähäänpä täs", Viola totesi ja lähti hölkkäämään kauppaa kohti. "Moii!" sain tervehdyksen, porukka oli juuri ulkona.

"Moro. Missäs Suvi?" kysyin ja yritin etsiä omaa lastani. "Tuolla se on keinujen luona. No, mitenkäs sitä noi naama punasena?"

"Käytiin juoksemas. Ois vielä kunnossa parannettavaa, hitto ku kihlattu on puoliurheiluhullu", naurahdin. Nämä päiväkotitädit olivat oikeasti mukavia.

Rauhoitti mieltä jättää Suvi heidän hoidettavaksi päiväksi. "No moi kulta", hymyilin, kun Suvi juoksi luokseni. Nostin hänet syliini ja halimme.

"Lähettekö viikonlopun viettoon? Nähäänkö me Suvi taas maanantaina?" nainen hymyili ja lähti jo hakemaan Suvin reppua. "Joo", hän totesi suloisesti.

"Onko ollu ikävä?" kysyin ja pyyhin paperilla tytön räkää pois. Suvi nyökytteli päätään ja näytti tyytyväiseltä sylissäni. "Ehitteks te kauan olla ulkona?" kysyin, kun sain repun haltuuni.

"Ei me kovin kauaa."

"Sit voitas lähtee vaikka leikkiskälle", totesin ja toivotin vielä hyvät viikonloput. Lähdimme kävelemään kauppaa kohti, josta Viola jo saapui.

"Suville mehujäätä, sulle Fazerin.. mikäs tää on, premium raspberry yoghurt ja mulle Classic maitosuklaa-mansikka. Onko Suvi ollu nätisti?" Viola virnisti.

Tyttö nyökytteli päätään kiivaasti ja kurotti jäätelöään kohti. "Anna äiti avaa", huomautin ja laskin tytön maahan. Ojensin tälle puikon ja heitimme sitten roskat lähimpään roskakoriin.

"Käydäänkö leikkipuistossa?" ehdotin. "Joo. Käviskö illalla saunassa, eiks meillä oo muutenki vuoro nyt?" hän ideoi. Suostuin, sillä lämmin sauna todellakin houkutteli hikisenä.

Saimme melkein jäätelöt jo syötyä, ennen kuin pääsimme leikkikentälle. "Keinumaan!" Suvi innostui ja lähti juoksemaan keinua kohti.

"Syö eka jäätelö", huomautin ja odotin jo sitä hetkeä, kun hän pudottaisi mehujäänsä maahan, siihen menisi hiekkaa ja tulisi kauhea kiukku.

You made it, when you're hated ✅️ Where stories live. Discover now