Kuah asam pedas yang merah pekat menyala itu, Mawar cicip sedikit. Senyum terukir di bibir apabila rasa masakan kena pada tekaknya.
"Superb! Marvelous!"
Api dapur dimatikan. Bekas untuk mengisi lauk diambil. Terlalu seronok dia sehingga dia menyanyi kecil di dapur.
"Anak dara tak elok nyanyi kat dapur. Nanti dapat suami tua."
Nyanyian Mawar terhenti apabila mendengar teguran si ibu. Datin Sharifah menjengah sedikit ke dalam periuk yang masih terletak di atas dapur itu.
"Tapi bakal menantu ibu tu tak tua pun? Muda, handsome pulak tu." Mawar tersenyum apabila teringatkan Najmi.
"Asam pedas? Nak bagi siapa ni?" Datin Sharifah menyoal apabila melihat anaknya itu mencedok lauk ke dalam bekas.
"Nak bagi bakal menantu ibu." Ceria suara Mawar menjawab soalan si ibu.
"Hm, baguslah. Nampak rajin sikit anak dara ibu ni masuk dapur. Kalau tak, susah nak nampak batang hidung kat dapur," ujar Datin Sharifah.
"Cuba ibu rasa, sedap tak?"
Mawar suakan sudu yang berisi sedikit kuah asam pedas ke mulut ibunya. Membulat besar mata Datin Sharifah.
"Sedap, Yas! Ish, ibu kena ambil nasi jugak ni. Yas masak lebih tak?"
"Mestilah masak lebih untuk ibu dengan papa jugak," kata Mawar.
"Kejap lagi Yas nak hantar lauk ni kat rumah Aunty Mai. Boleh kan, ibu?"
"Hm, yelah. Pergi rumah Aunty Mai je. Jangan melencong ke tempat lain pulak. Pagi tadi pergi kerja dengan Darlina?"
"Haah, ibu. Kebetulan satu arah, sekali jalan jelah."
"Ngada-ngada. Kereta ada dua ke tiga kat rumah ni. Nak jugak susahkan Darlina tu," omel Datin Sharifah.
"Alah, ibu. Bukan selalu susahkan anak ibu yang sorang tu."
"Kejap lagi bawa kereta tu elok-elok. Jangan berangan masa bawa kereta," pesan Datin Sharifah seraya mengangkat punggung.
"Ibu nak pergi mana?"
"Ibu nak pergi pejabat papa. Yas tolong bungkuskan lauk untuk papa, ibu nak bawa sekali. Papa cakap dia balik lewat malamni. Kesian nanti papa tak sempat makan malam pulak."
Datin Sharifah terus berlalu meninggalkan Mawar di dapur.
**********
"Eh, siapa pulak ni main lampu ni? Kau nak memotong, kau potong jelah. Depan tu jalan clear kut," rungut Mawar.
Dia memandu perlahan dan agak ke tepi, ingin memberi laluan kepada kereta di belakang. Sedang dia leka melihat cermin pandang belakang, kereta di belakangnya meluncur laju dan memintasnya ke tepi secara mengejut.
"Ya Allah!"
Mawar menjerit. Dia hilang kawalan dan terbabas ke tepi, namun sempat dia menekan brek dan menarik brek tangan sebelum keretanya masuk ke dalam longkang. Bekas lauk yang diletakkan di tempat duduk bahagian penumpang jatuh ke lantai kereta dan tumpah.
Kepala diangkat ingin melihat ke luar. Kelihatan Hamzi sedang berjalan ke arah keretanya dengan wajah bengis.
Tok! Tok!
"Mawar! Keluar kejap!"
Hamzi bersuara keras seraya mengetuk cermin tingkapnya. Mawar mula ketakutan. Dia mencapai telefon pintar yang diletakkan pada tempat pemegang telefon.
YOU ARE READING
𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐍𝐚𝐣𝐦𝐢 (𝐂)
Любовные романы𝐑𝐘𝐀𝐍 𝐍𝐀𝐉𝐌𝐈 𝐱 𝐌𝐀𝐖𝐀𝐑 𝐘𝐀𝐒𝐌𝐄𝐄𝐍 ~𝑻𝒊𝒂𝒅𝒂 𝒂𝒓𝒂𝒉 𝒌𝒆𝒎𝒃𝒂𝒍𝒊 𝒑𝒖𝒍𝒂𝒏𝒈 𝒅𝒂𝒓𝒊𝒑𝒂𝒅𝒂 𝒄𝒊𝒏𝒕𝒂 𝒊𝒏𝒊~