BAB 22

118 18 3
                                    

Mawar parkir kereta di sebelah motosikal milik Najmi. Suaminya sudah pun menunggu di hadapan pintu rumah. Pintu kereta suaminya ditutup perlahan.

Dia memandu kereta Najmi, manakala Najmi pula menunggang motosikal. Dia mengekori suaminya itu di sepanjang perjalanan mereka pulang ke rumah yang bakal mereka duduki berdua.

Rumah teres dua tingkat sederhana besar di hadapannya itu dipandang lama. Matanya ralit memerhati sekeliling. Hanya kawasan perumahan yang biasa.

Takde apa-apa yang menarik, desis hatinya.

"Masuklah. Tak besar macam rumah papa, tapi insya-Allah selesa."

Suara Najmi menyentakkan dirinya. Pantas Mawar mendapatkan suaminya. Langkah saja kaki ke dalam rumah, mata meliar ke segenap ruang. Tidak banyak barang. Kemas, teratur, dan bersih. Mawar tersenyum manis kepada sang suami.

"Terima kasih abang sediakan tempat tinggal untuk Yas. Ni pun dah lebih dari selesa," balas Mawar.

"Rumah ni saya beli enam bulan lepas. Atas ada empat bilik. Bawah ni ada satu dekat dengan dapur. Dapur kat sebelah sana," terang Najmi.

Mawar sekadar mengangguk. Anak mata masih meliar ke segenap ruang.

"Jiran sebelah ni nama Kak Mona. Suami dia senior saya. Kalau ada apa-apa hal, awak boleh minta tolong dengan dia," sambung Najmi.

"Suka hati awak nak deko macam mana rumah ni. Yang penting kemas dan teratur," kata Najmi lagi.

"Nanti awak pusing sendirilah rumah ni. Barang dapur saya ada beli sikit-sikit haritu. Kalau ada yang kurang, awak bagitahu nanti. Kalau awak lapar awak masaklah. Saya nak keluar ni. Ada hal sikit," ujar Najmi

"Abang nak pergi mana?" Mawar bertanya lembut.

"Jumpa kawan."

"Yas nak ikut, boleh?" Ceria wajah Mawar seraya memeluk lengan Najmi.

"Tak boleh! Awak duduk rumah. Kemas apa-apa yang patut."

Pegangan tangan Mawar dilepaskan daripada tangannya membuatkan senyuman wanita itu mati serta merta. Baru saja sampai di rumah sudah ditinggalkan sendirian oleh si suami.

"Abang balik pukul berapa?" Mawar mengekori langkah suaminya ke muka pintu.

"Tak tahu lagi, mungkin balik lewat malam." Najmi berkata sambil menyarungkan kasut ke kaki.

"Abang nak makan apa malam ni? Yas masakkan."

"Saya makan kat luar. Awak masak untuk awak sorang je."

"Kenapa makan kat luar pulak? Kan Yas boleh masakkan untuk abang."

"Tsk, awak ni banyak tanyalah, Yasmeen. Tak payah tanya apa-apa, boleh tak?" Najmi merenung tajam isterinya.

"Yas nak masakkan untuk suami Yas, nak makan sama-sama dengan suami Yas."

Sebak terasa didada, namun sedaya upaya ditahan agar air matanya tidak tumpah di hadapan si suami.

"Kalau saya cakap tak payah tu, maksudnya tak payah. Tidak perlu. Masak untuk awak sorang je! Faham?!" Tegas suara Najmi.

"Kenapa?"

"Jangan banyak tanya, Yasmeen!"

"Abang tak suka Yas ambil tahu pasal abang? Apa guna Yas jadi isteri kalau tak ambil tahu tentang abang?" Ada getaran halus dalam nada suaranya.

"See, Mawar Yasmeen? Dulu saya dah suruh awak tolak pinangan mama. Bukan saya yang paksa awak jadi bini saya," sinis Najmi.

"Perlu ke abang cakap perkara tu banyak kali?" bidas Mawar.

𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐍𝐚𝐣𝐦𝐢 (𝐎𝐆)Where stories live. Discover now