BAB 41

769 50 10
                                    

"Mi, papa dengan mama nak balik kampung. Sekali dengan Abang Ad," beritahu Puan Humaira.

"Lama ke? Semua balik? Aaryan?"

"Sehari dua je. Aaryan tak balik. Dia kena masuk ops lagi katanya," kata Encik Razif pula.

"Sayang nak ikut? Balik rumah opah?" Najmi bertanya si isteri.

"Nak! Tapi kita naik motor. Boleh tak, abang?"

"Mawar nak naik motor? Kenapa taknak naik kereta?" Encik Razif menyoal.

"Saja je, papa. Nak rasa macam budak-budak muda gitu," balas Mawar sambil tersengih.

"Habistu barang-barang beg kita semua tu nak letak mana, sayang? Takkan nak ikat gerabak kat belakang motor?" soal Najmi.

"Beg tu letak kat kereta abang jelah. Korang berdua pergilah dating berdua naik motor. Tapi, hati-hati. Jangan laju-laju, Mi!" pesan Adha.

"Tapi naik motor besar tu memang kena laju-laju, kan?" Mawar menyoal dengan wajah polos.

"Ya, Abang Ad tahu, Mawar. Kalau Mawar nak suruh laki Mawar ni bawa motor tu laju sampai terbang ke angkasa pun boleh, tapi berhati-hati. Ya?" Adha menitip pesanan lagi sekali.

"Okey, Abang Ad! Pukul berapa nak gerak? Tak sabarnya, abang! Jom, kita kemas baju! Cepat, abang!"

"Lepas Zuhur kejap lagi kita geraklah," balas Adha.

Najmi dan Mawar mengangguk faham. Terus Mawar tarik tangan suaminya masuk ke dalam rumah.

"Sayang, sure ke nak naik motor? Abang takut sayang penat nanti. Dua jam lebih ni perjalanan." Najmi menyoal sambil memasukkan pakaian mereka berdua ke dalam beg.

"Dua jam lebih je, abang. Bukan lama mana pun," balas Mawar.

Dia duduk memerhati saja si suami mengemas. Nak dibantu, namun ditegah oleh sang suami. Sudahnya, dia duduk saja dibirai katil dengan kaki tergantung tergoyang-goyang.

"Okey, baju dah siap! Kejap, sayang!"

Najmi bawa keluar sebuah kotak dari atas almari.

"Nah! Dah lama abang beli helmet ni nak dating naik motor dengan sayang. Finally!"

Najmi keluarkan sebiji helmet dari dalam kotak, Faseed F-816 Matte Black Full Face.

"Abang, macam kepala alien je bentuk helmet ni. Yas pakai ni ke?"

"Kepala alien pulak sayang ni. Pakai helmet inilah sayang."

Dengan berhati-hati Najmi sarungkan helmet tersebut ke kepala Mawar. Ngam-ngam muat dengan kepala isterinya.

"Okey tak, sayang? Selesa? Telinga tersepit ke? Kepala rasa sakit ke?" Najmi menyoal.

"Okey, abang. Tapi, macam kelakar je. Badan Yas kecil, tengok kepala besar macam ni. Macam kartun dah," cebik Mawar.

"Kartun pun kartunlah. Yang penting kartun yang ni, abang yang punya. Comel je abang tengok!" Najmi tersenyum lebar.

"Helmet muat, beg dah siap kemas. Kejap lagi Zuhur, kita jemaah. Lepastu kita vroom vroom!" kata Najmi.

"Yeah!"

Mawar layangkan sebelah tangan ke udara. Seronok benar dia nak naik motosikal kejap lagi.

Usai Zuhur, mereka bersiap sedia hendak bertolak pulang ke kampung.

"Mawar reti tak tu naik motor tu?" Adha menyoal. Risau pula dia.

"Sayang pernah bonceng motor ni ke?" Najmi pula menyoal.

"Tak pernah. Naik je kan macam motor biasa tu? Ke tak sama?" Mawar berkerut dahi.

𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐍𝐚𝐣𝐦𝐢 (𝐂)Where stories live. Discover now