Terpisat-pisat Mawar membuka mata apabila terdengar sayup-sayup suara azan Subuh berkumandang. Bingkas dia bangkit apabila merasakan tilam di sebelahnya kosong. Niatnya hendak mengejutkan si suami bangun subuh, namun suaminya tidak berada di tempat tidur. Ke mana suaminya pergi?
Sedang dia sibuk mengemas katil, suaminya masuk ke kamar dengan pakaian sukan. Berpeluh-peluh muka dan badannya.
"Abang, baru balik jogging ke?" Mawar menyoal bersama kerutan di dahi.
"Habis tu? Suka tanya soalan bodoh," balas Najmi.
Mawar menghela nafas perlahan. Suaminya bersikap dingin sejak malam tadi. Masih marah tentang kotak itu ke?
"Lagi satu, rambut tu boleh tak ikat ke sepit ke? Jangan biar mengurai macamtu. Macam Kak Limah!" Marah Najmi.
Mawar merengkan kepala ke arah Najmi. Rambut dia punyalah elok tersisir tak kembang, itu pun kena marah ke? Seketika keningnya bertaut.
"Abang, kenapa..."
Tak sempat dia nak habiskan kata-kata, suaminya terus berlalu menghilangkan diri ke kamar mandi.
"Masih marah lagi pasal aku pegang kotak rahsia dia tu ke?" Mawar menyoal diri sendiri. Mata dihala tepat ke arah pintu kamar mandi yang tertutup itu.
**********
Langkah saja kaki keluar dari kamar mandi, Mawar melihat suaminya sedang melipat sejadah.
"Abang dah siap solat ke? Kenapa tak tunggu Yas? Malam tadi pun abang tak tunggu Yas solat sama-sama," ujar Mawar.
Najmi tidak membalas. Dia segera menukar pakaiannya kepada baju-T dan tracksuit.
"Abang nak keluar jogging lagi ke? Tadi kan dah jogging? Kaki abang tak sakit ke?" Mawar menyoal prihatin.
Najmi masih diam tidak membalas apa-apa. Hanya jelingan dari ekor mata yang dihadiahkan buat sang isteri.
"Abang nak makan apa untuk breakfast? Yas masakkan."
Mawar menapak mendekati Najmi yang sedang menyarung topi ke kepala di hadapan cermin. Suaminya itu masih diam membisu.
"Abang..." panggil Mawar dengan lembut.
"Yas minta maaf."
Tangan Najmi dicapai oleh Mawar lalu dikucup punggung tangan lelaki itu dengan penuh kasih sayang. Wajah diangkat memandang ke arah sang suami dengan pandangan redup.
"Abang marah Yas pasal semalam?"
Tajam mata Najmi menatap ke arahnya.
"Saya pantang betul orang usik barang saya."
"Yas minta maaf, abang." Dikucup lagi sekali tangan si suami. Lama.
Najmi terasa air hangat membasahi kulit tangannya. Nafas dihela perlahan. Dia terlalu berkeras ke? Sebelah tangannya naik ingin mengusap kepala si isteri, namun hasratnya dibatalkan apabila Mawar sudah angkat kepala.
"Yas minta maaf, abang..." ucap Mawar lagi.
"Saya nak keluar. Awak pergi solat cepat. Kejap lagi habis waktu. Jangan lupa qabliyah subuh dulu." Sempat Najmi menitip pesan.
"Err, qabliyah apa abang?" Mawar tidak mengerti. Air mata diseka laju.
Sebelum berkahwin, dia akui dia memang seorang yang culas dalam melaksanakan solat. Ada masa solatnya cukup lima waktu, ada kalanya berlubang juga solatnya itu.
Namun dalam masa yang sama, dia cuba untuk mengubah dirinya agar menjaga solat. Semakin dekat dengan hari perkahwinannya, dia semakin belajar untuk menjaga solat dan juga auratnya, lebih-lebih lagi apabila ditegur oleh Najmi.
YOU ARE READING
𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐍𝐚𝐣𝐦𝐢 (𝐎𝐆)
Romance𝐑𝐘𝐀𝐍 𝐍𝐀𝐉𝐌𝐈 𝐱 𝐌𝐀𝐖𝐀𝐑 𝐘𝐀𝐒𝐌𝐄𝐄𝐍 ~𝑻𝒊𝒂𝒅𝒂 𝒂𝒓𝒂𝒉 𝒌𝒆𝒎𝒃𝒂𝒍𝒊 𝒑𝒖𝒍𝒂𝒏𝒈 𝒅𝒂𝒓𝒊𝒑𝒂𝒅𝒂 𝒄𝒊𝒏𝒕𝒂 𝒊𝒏𝒊~