BAB 38

793 50 25
                                    

"Assalamualaikum..."

Perlahan suara Najmi memberi salam sambil menolak daun pintu kamar. Kelibat Mawar yang sedang berdiri di jendela menarik perhatiannya. Laju dia mengorak langkah ke arah si isteri sebelum tubuh itu dipeluk erat dari arah belakang.

"Sayang tunggu abang ke?" Najmi menyoal.

"Lepas!"

Dingin dan beku suara Mawar.

"Taknak! Abang nak peluk bini abang. Rindu!" Najmi eratkan lagi pelukannya.

"Sebelum saya hilang sabar, you better let me go!"

Kali ini Najmi lepaskan tangannya daripada batang tubuh Mawar apabila mendengar suara wanita itu yang seakan sedang menanggung amarah yang menggunung.

"Sayang okey tak? Ada apa-apa masalah? Tell me, sayang..."

Najmi kuis rambut Mawar, namun tangannya ditepis kuat oleh wanita itu.

"Do not touch me!"

Mawar memberi amaran keras. Jelingan tajam dari si isteri membuatkan Najmi menelan liur. Kecut perut dibuatnya. Memerah mata sang isteri seperti baru lepas menangis.

Isterinya marah sebab dia menghilangkan diri pagi ke? Ya, memang wajar jika isterinya itu marah. Hilang dari pagi, malam baru nak balik. Jam dikerling sekilas. Sudah hampir 10:00 malam. Pangkal hidung dipicit.

"Sayang dah makan belum?" Najmi bertanya lembut.

"Apa awak peduli saya dah makan ke belum?" sinis Mawar.

"Mestilah peduli, sayang. Sayang kan isteri abang," balas Najmi.

"Really? Tadi masa awak makan, mesti seronok bekas kekasih layan. Kan?"

"Apa sayang cakap ni? Ab... abang tak faham."

Kerutan halus terbentuk pada wajah Najmi. Tidak dapat menangkap maksud disebalik kata-kata sang isteri.

"It's not Hana all this time. I know..." Bergetar bibir Mawar menahan tangisan daripada pecah di situ.

"Apa sayang cakap ni? Abang... tak faham." Najmi teguk liur.

"Ni..." Sekeping gambar dicampakkan ke atas katil oleh Mawar.

Najmi memejamkan mata buat seketika. Bibir diketap rapat. Berusaha untuk mencari kata dan diksi untuk menerangkan hal yang sebenarnya kepada Mawar.

"Sayang... abang akan jelaskan. Sayang jangan salah sangka dulu. Kak ipar tak bersalah dalam hal ni, sayang."

Najmi bergerak merapati Mawar. Barulah dia mengerti maksud di sebalik kata-kata sang isteri tadi.

"Jangan dekat!" Keras suara Mawar.

"Sayang dengar dulu penjelasan abang, sayang." Najmi berusaha memujuk sang isteri.

"Penjelasan atau pembohongan?" sinis Mawar.

"Ya Allah, abang takde bohong apa-apa. Demi Allah!" kata Najmi.

"Diam!" jerit Mawar.

Adha, Diya, Aaryan, Encik Razif, dan Puan Humaira yang sedang berada di ruang tamu, serentak memandang ke tingkat atas apabila mendengar jeritan Mawar yang kuat.

"Bergaduh lagilah tu," ujar Aaryan.

"Apa macam teruk sangat bunyinya tu, yang?" Encik Razif pula menyoal Puan Humaira. Wanita itu mengangkat bahu. Dia juga tiada jawapan untuk itu.

Adha dan Diya pula berpandangan sesama sendiri sebelum mata difokuskan kembali pada kaca televisyen.

"Salah faham apa? Terang lagi bersuluh dalam gambar tu muka Kak Diya, isteri abang awak sendiri! Salah faham apa lagi?!"

𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐍𝐚𝐣𝐦𝐢 (𝐂)Where stories live. Discover now