Bab 1

31.7K 463 5
                                    

Seorang lelaki dalam lingkungan pertengahan usia dua puluhan membelokkan keretanya ke tempat parking yang telah disediakan di syarikat A&M Holding Berhad milik seorang usahawan terkenal, Dato Aizzudin Hassan Al Sayyid. Setelah memakirkan kereta Lamborghini. Murcielago LP640 versace putihnya, lelaki tadi melangkah keluar dengan lagaknya yang sombong menuju masuk ke dalam syarikat milik Daddynya

Lelaki tadi melangkah masuk ke dalam syarikatnya dan masuk ke dalam ruang kerja nya. Dengan lagaknya yang kasar, dia memanggil setiauasahanya

"Eriqa!, masuk ke ruang saya sekarang" panggil nya bernada kasar. Eriqa yang telah masak dengan perangai bosnya yg kasar melangkah masuk ke dalam ruangan kerja lelaki tadi.

" Ye Encik Rayyan." Kata Eriqa padanya. Rayyan yg tadinya sedang ligat melayan handphone Galaksi Note 5 nya berhenti apabila suara orang yg di tungguny telah pon tiba.

"Bagus! On Time. So, Eriqa apa aktiviti saya hari ini.?" Tanya Rayyan pada setiausahanya. Eriqa mendengar soalan dari bosnya segera membuka buku nota di tangannya itu.

"Pukul 9 pagi Encik akan ada meeting kerjasama antara syarikat kita dengan syarikat luar bandar. Pukul 10.30 nanty, Encik Rayyan harus ke Syarikat Tuan Mikael untuk menanda tangani kontrak projek yang akan dilaksanakan. Pukul 11 pagi pula, Encik Rayyan ada perjumpaan dengan salah satu arkitek ternama di malaysia......" Keterangan Eriqa pada Bosnya. Rayyan yg tadinya menyambung kerjanya yg ligat bermain handphone dilihat menganggukkan sahaja kata setiasausahanya itu.

Setelah selesai menerangkan tugas bosnya. Eriqa kembali membisu tanpa kata menunggu respond dari bosnya itu.

" itu saja?.." soal Rayyan pada setiausahanya. Eriqa hanya mengangguk tanda mengiakan kata bosnya.

"Baik, saya rasa itu sahaja buat masa ni. Awak boleh sambung kerja awak balik.." sambung Rayyan pada setiausahanya. Eriqa yang tidak bersuara hanya mengikut perintah bosnya itu.

Rayyan meletakkan handphone ke atas meja setelah setiausahanya melangkah keluar dari ruang pejabatnya. Dia melihat jam di pergelangan tangan nya yg menunjukkan jam baru pukul 8.30 pagi. Rayyan mengusap mukanya dengan kedua tangannya dan memulakan perkerjaannya hari ini.

Setelah jam menunjukkan pukul 12 tengah hari menunjukkan waktu lunch dia segera kembali ke pejabatnya dan mengambil handphonenya. Bagi Rayyan, dia tidak suka di ganggu oleh sesiapa tanpa urusan apabila dia sedang bekerja melainkan ummi dan abahnya.

Melangkah sahaja ke pejabatnya dia terlihat Eriqa Afiqah yg masih melakukan tugasnya di ruangannya. Rayyan yang tidak mahu mangganggu kerja setiausahanya itu langsung menuju ke ruang kerjanya untuk mengambil handphone nya.

Apabila kakinya melangkah keluar. Dia melihat susuk tubuh yang tidak dikenalinya yg sedang menuju ke reception. Dia melihat jam di tangannya mununjukkan jam masih waktu rehat pekerjanya. Rayyan yg tadi melihat kegelisahan wanita tersebut mencari cari orang di sekeliling untuk bertanya mula mendekati wanita itu.

" ada yang boleh saya bantu?" Soal Rayyan pada wanita lingkungan dua puluhan itu.

Sapaan Rayyan membuatkan wanita itu sedikit terperanjat lalu menoleh menghadap Rayyan untuk bertanya keberadaan kembarnya itu. Safiyya sedikit terperanjat apabila dihadapannya adalah ajnabi. Ibunya selalu menghalang dia untuk berhadapan dengan ajnabi tanpa sebarang urusan kerja atau hal penting. Safiyya terus melangkah kebelakang dengan beberapa langkah kerana ingin menjarakkan ruang antara mereka.

"Saya ingin berjumpa dengan Eriqa Afiqah." Tanpa basa basi dia terus bertanya pada lelaki di hadapannya kerana dia tidak ingin berhadapan dengan lelaki lama lama.

Rayyan yang sedikit terperanjat dengan kejelitaan wanita di hadapannya itu yg memakai baju serba labuh dan mengenakan purdah di wajahnya. Hal ini menyebabkan keterbatasan Rayyan untuk melihat wajah wanita di hadapannya. Apabila mendengar nama setiausahanya di sebut Rayyan langsung memandang mata wanita tersebut yg dihiasi dengan airliner yg serba ringkas.

"Kamu siapa?" Soal Rayyan penuh tanda tanya.

" saya Eriqa Safiyya kembar pada Eriqa Afiqah" balas Safiyya pada soalan lelaki di hadapanya sambil memandang ke lantai. Ibu nya juga mengajarnya agar tidak memandang wajah ajnabi supaya anak anak nya tidak terkena zina hati.

Sambil memandang jam di pergelangan tangannya yg masih menunjukkan jam makan siang dan memandang wanita itu dengan wajah yg berkerut dahi.

"Ada di tingkat 2 belah kiri." Jawab Rayyan sambil memasukkan tangannya ke poket seluarnya.

"Baik, Terima Kasih. Assalamaualaikum." Balas Safiyya lalu meninggalkan Rayyan di belakang.

Rayyan hanya mampu menggeleng kan kepala dengan sikap wanita tadi tanpa senyum. Rayyan lalu melangkah keluar pejabatnya menuju ke keretanya. Kakinya laju menekan pedal minyak menuju ke Restoran kesukaannya itu.

Antara Perasaan Benci VS CintaWhere stories live. Discover now