Bab 9

8.7K 205 5
                                    

Setibanya keluarga Rayyan ke rumah mereka. Rayyan mengatur langkah untuk pergi ke biliknya untuk merehatkan diri memandangkan jam hampir menunjukkan pukul 12 lebih. Tetapi langkahnya terhenti apabila namanya dipanggil oleh Daddynya di ruang tamu.

"Ye Daddy?" Jawab Rayyan.

"Duduk jap. Daddy nak cakap sesuatu." Jelas daddynya. Lalu Rayyan tanpa memikirkan panjang, dirinya terus menuju ke ruang tam .dan melabuhkan punggungnya di hadapan daddynya.

"Rayyan. Mungkin daddy tak pernah nak ambik tahu urusan Rayyan bg Rayyan. Tapi percayalah, Daddy buat semua ni untuk kebaikan Rayyan." Jelas daddynya sambil bicara yg berbelit belit.

"Daddy, just straight to the point. Rayyan ngantok lah" ucap Rayyan sambil menguap.

"Okay. I want you to get married as soon as possible. Get it? Terang daddy pada Rayyan membuatkan Rayyan membulatkan matanya

"No!" Jerit Rayyan tanda membangkang. Membuatkan darah daddynya naik.

"You have to!" Balas daddy nya juga bernada keras.

"Rayyan tak bersedia nak menikah. Lagipon Farah pun buzy dengan kerja modellingnya." Jawab Rayyan menyangkakan di harus menikahi Farah.

"Farah? Daddy ngn mummy pon tak mahu terima dia sebagai menantu. Sekarang pon dia tak jaga kamu, ini kan pulak lepas kahwin nanti." Nyampuk mummynya sambil membuat muka.

"Habis dngan siapa daddy ngn mummy nak kahwin kan Rayyan?" Penjelasan mummy cukup memeranjatkan Rayyan. Kalau bukan Farah, dengan siapa?

"Dengan Eriqa Safiyya anak kawan mummy kamu" jelas daddynya dengan tenang.

"Dengan ninja tu?! Mummy..Daddy.. Rayyan tak nak kahwin dengan dia. Dia bukan pilihan hati Rayyan. Lagipun Rayyan tak kenal dia siapa. Rayyan tak cinta kan dia. Macam mana Rayyan nak hidup dengan dia" balas Rayyan sambil menengking kedua mummy dan daddynya.

"Don't you dare to call her like that. She's better then your girlfriend Farah!" Tengkin Daddynya pada nya membuatkan Rayyan terdiam dan tersentak.

"Deal or Die?" Pertanyaan daddynya membuatkan dia membulatkan mata. Dengan perasaan marah di hatinya, Rayyan mendiamkan diri sambil mencarut terhadap wanita yg dipilih oleh daddynya.

"Do whatever you want daddy. Rayyan mengantok nak tidur." Jelas Rayyan tanda setuju. Tetapi dalam masa yang sama dia mempunyai rancangan untuk mendera wanita itu.

"Okay. Esok kita pergi rumah dia lagi untuk Rayyan tengok muka dia." Jawab Daddynya sambil senyum sinis pada anaknya tanda kemenangannya.



••••

"Tak guna punya perempuan, tak pasal pasal aku kene kahwin dengan kau. Entah siapa engkau pun aku tak tahu. Kau tunggu je lah. Sebaik sahaja perkahwinan telah selesai, aku akan dera kau cukup cukup." Kata Rayyan dalam biliknya sambil menghentak dinding.

Perbincangan Daddynya bersama dia sebentar tadi bermain main dia fikirannya. Mahu shaja dia menjerit tengah malam buta ni. Sebab kan perempuan tu aku jadi macam ni.

Rayyan langsung mmbersihkan dirinya tengah malam buta ini. Dia berharap agar fikirannya dapat dibuang daripada memikirkan benda bodoh itu.

Rayyan meraup wajahnya dengan kedua tapak tangannya. Dia betul betul berharap esok pagi dia terjaga dan ini hanya la mimpi. Rayyan bebetul serabut memikirkan hal itu. Dengan fikiran yang serabut, dia terus tidur.

Antara Perasaan Benci VS CintaWhere stories live. Discover now