Bab 4

11.6K 254 1
                                    

           Malam yang membosankan bagi Rayyan. Niatnya untuk beradu tidak menjadi. Rayyan mencapai telefon bimbit nya dan mencari nama siapa yg boleh dia ajk untuk lepaking bersama. Hidup Rayyan seolah olah tiada hala tuju sepanjng dia hidup di dunia ini bg Rayyan.
    
      'A ha...Iqram!' Hati Rayyan berkata.

          Iqram adalah sahabat Rayyan sejak dia Tingkatan 1. Iqram adalah sahabatnya selamanya, masa susah senang bersama. Sekrang mereka berpisah kerana sibuk dengan pekerjaan yang tiada hentinya.

          Iqram adalah seorang anak orang kaya yg kematian bapanya Sejak dia berumur 7 tahun. Dia masih lagi anak mentah ketika itu. Bapa iqram bersahabat baik dengan daddy nya dulu. Dan kerana mereka sahabat baik, iqram sentiasa di bawah jagaan daddy Rayyan. Sampai mereka ke universiti.

          Saat di universiti, Ibunya menjual barang kecantikan membanting tulang untuk mencari sesuap nasi untuk dirinya sendiri. Ibu iqram tidak mahu mengambil bantuan dari orang lain atas dirinya sendiri.  Anaknya tu pun atas pujukan iqram sendiri kepada ibunya.

          Tahun demi Tahun berlalu saat Iqram dan Rayyan berada di universiti luar negara. Berniagaan ibu iqram berkembang dengan pesat kerana keberkesanan produknya ke atas pengguna. Banyak yang merespond positif atas produknya itu hingga la ibu nya di nobatkan sebagai Dato seri Yusrah Hashim. Kejayaannya kekal hingga ke hari ini.

          Tanpa memikir panjang, Rayyan terus menekan punat button call ke atas nombor sahabat lamanya itu. Lama dia menyepi kini kenangan kembali mengingatinya. Deringan berbunyi dibiar tanpa dijawab.

   'Aduh mana pulak dia ni..' getus hati Rayyan dengan geramnya.

        Rayyan tidak putus putus menghubungi sahabatnya itu. Sebanyak 11 kali. Rayyan mencuba tnpa henti dan yg terakhir kali pencubaan Rayyan itu menjadi. Terlefon itu di jawab dengan mesra.
Membuatkan hati Rayyan geram pada pemilik telefon.

  "Assalamualaikum! Yoww brooo!! " kedengaran suara riang sahabatnya di corong telefon.

  "Waalaikummussalam wbt. Apa yow yow. Kau pegi mana haa. Nak tercabut jari aku call kau ni." Jawan Rayyan dengan bernadakan marah.

  "Ala rileks arr. Aku tadi keluar dengan ibu aku tadi. Aku silent fon tak sedar yg kau call aku. Kau apa cite bro? Oi gilerr arr lama giler tak jumpa kau." Balas Iqram bernada gembira bercampor rindu pada sahabatnya ini.

  "Hrmm. Aku Okey je." Jawab Rayyan bernada merajuk. Kelakuan nya mengundang gelak tawa sahabatnya itu.

  "Ala kau ni pon, itu pon nak sentap ke. Ala,ye la ye la set date kite jumpa nanti aku belanja kau satu hari." Balas Iqram bernada memujuk. Dia da masak dengan perangai sahabatnya satu ni.

  " okey set. Esok lepas aku keluar dengan Farah jumpa kau kat mall OU. Haha." Niat nak berjumpa ajak lepak malam ni terbantut bila mndngar perkataan belanja dari sahabatnya itu lagi pula dia mahu lagi dari Si Farah kekasih hatinya itu.

  "Bukan main happy kau skrang ehh..menyesal aku kata gitu." Balas iqram sambil membuat muka blurr.

  " okay bro jumpa esok pukul 12 kt OU." Jawab Rayyan sambil mengakhiri perbualan mereka. Hati nya gembira dalam plan yang tak disengaja kan. Rayyan mula masuk ke dalam biliknya dan menuju ke katilnya untuk beradu dengan kesenangan hatinya sekarang.

        

     
           Alarm berbunyi telah mengejutkan Rayyan dari lenanya. Tangannya terus mencapai handphone Galaksi Noted 5 nya dan melihat jam telah pun pukul 7.45 pagi. Dia menutup alarm yg berbunyi pada handphone nya dan terus menyambuny tidur yang masih berbaki. Niatnya ingin merehatkan diri dari hal kerja, lagipun hari ini hari ahad. Hari dimana semua pekerja officenya cuti.

          Teringat pada janjinya pada sahabatnya dan buah hatinya. Niat nya yang ingin menyambung tidur terbantut saat handphone nya berbunyi, menandakan satu panggilan masuk. Dia melihat nama yg tertera di handphone nya tercatat nama 'Farah Anderson'. Dia malas ingin membacanya dia terus mengunci kembali.

          Rayyan melangkah malas menuju ke toilet untuk membersihkam diri. Dia merasa malas untuk keluar hangout bersama Buah Hatinya yang tak seberapa nak buah hati. Memandangkan dia juga ada janji bersama sahabat baiknya yang telah sekian lama tidak berjumpa kerana kesibukan yang melanda mereka.

        Selesai membersihkan diri, Rayyan keluar menuju ke bilik pakaiannya dan dia memilih pakaian. Setelah berpakaian, Rayyan turun ke bawah untuk bersarapan dengan mummy dan daddynya di ruang makan.

        Jam menunjukkan pukul 9.00 pagi. Rayyan naik ke atas biliknya untuk bersiap sedia keluar hangout bersama Farah. Dia memecut laju keretanya menuju ke tempat biasa pertemuannya bersama Farah. Jika tidak dia teringat janjinya pada sahabatnya pasti dia akan cari alasan untuk tidak bertemu dengan Farah.

       Rayyan telah tiba dia tempat yang dia janjikan. Dia langsung dia keluar dari keretanya. Dia menunggu Farah hanya dalam kereta. Setelah setengah jam menunggu, Rayyan mengambil keputusan untuk terus ke Shopping Complex One Utama untuk bertemu sahabatnya. Dalam keadaan marah, dia terus memecut laju keretanya untuk bertemu sahabatnya.

        

             

Antara Perasaan Benci VS CintaWhere stories live. Discover now