Panggilan masuk dari HP Rayyan sangat mengganggu tidur lena Rayyan. Rayyan lalu mencapai HP nya dan melihat panggilan siapa yg berani mengganggu tidurnya. Dia melihat Nama Farah yg tertera di atas nama panggilan masuk. Tanpa basa basi Rayyan menjawab panggila tersebut.
"Haa. Nak apa?" Balas Rayyan.
"Garangnya. Turunkan skit voice you pada i sayang. This is me.."Farah membalas dengan bersuara manja.
"Yeah i know. Nak ap?" Balas Rayyan bernada dingin.
"I nak ajak you lunch dengan i. Jom sayang.."Jawab Farah bersuara menggoda.
"Hrm. Tgok la nanti macam mana. I tak janji lagi." Jawab Rayyan acuh tak acuh.Rayyan meletakkan HP nya di meja dan bangkit menuju ke bilik Air untuk membersihka diri. Kini, dia tidak perlu risau lagi. Hatinya kini tenang lepas berjumpa sahabatnya semalam.
Selepas membersihkan diri, Rayyan memakai pakaian lengkap untuk ke pejabat. Setelah jam tepat menunjukkan pukol 8.00 pagi. Dia turun ke bawah untuk menjami sarapan pagi bersama keluarganya. Kelihatan Datin Fatimah sedang sibuk melayani suaminya.
Rayyan mengambil tempat duduk di samping ayahnya. sambil meletakkan beg bimbit, Datin Fatimah mengucapkan selamat pagi pada anak kesayangannya ini dan dibalas dengan wajah yg manis oleh Rayyan."Morning Rayyan..." ucap mummynya.
"Morning mummy.."balasnya.
"Rayyan bz tak hari ni?" Tanya mummynya sambil memgunyah makanan.
"Nope. Why mummy? Did you have a plan to bring me somewhere?"soal Rayyan. Da masak dengan perangai mummynya jika bertanya soalan bergitu..
"Haha. Yes. If you don't mind.." Balas mummya berwajah masam niat untuk menarik hati anaknya untuk rasa serba salah..
"Of Course Not. Anything for you mummy.." jawab Rayyan sambil menghirup kopi yg diperbuat dri Cinta oleh mummynya.
"Haha. Ikutkan saja la Rayyan. Nanty mummy kamu merajuk pulak.." Balas Daddynya yg dari tadi hanya senyap membaca surat khabar.
"Haha. Yeah Daddy..Erm mummy sebelum mummy nak dtg call Rayyan dlu ye.." Ucap Rayyan sambil menghabiskan mee hun goreng di pinggan nya
"Got to Go. Bye my..Bye Daddy..Assalamualaikum." sambung Rayyan dengan kaki mula melangkah keluar pintu.Rayyan memecut laju keretanya menuju ke pejabatnya, nasib baik la jalan pagi ni lancar tanpa gangguan Jem Yg biasa dialami olehnya. Sesampai di tempat parking lot Officenya, Rayyan sempat memikirkan tentang keadaa Safiyya sekarang. Apakah wanita itu baik baik shaja..
'Eh. Aku ni dah kenapa.. tk kan rindu kot..eii tak tak..aku tak boleh kalah dengan perasaan ak.' Kata Rayyan dalam hati.
TING!
Bunyi Lift yg digunakan Rayyan telah sampai. Dia melangkah masuk ke pejabatnya diikuti oleh PA barunya itu. Segala aktiviti Rayyan telah dijelaskan oleh PA nya untuk hari ni. Dia sedang tidak sibuk untuk hari ni. Hanya perlu menghadiri beberapa meeting and turunkan tanda tangan untuk beberapa buah file.
"Ni, saya kene balik cepat hari ni. Jadi saya akan terus balik selepas lunch break. Get it?" Rayyan bersuara.
"Baik Encik Rayyan." PA nya hanya mampu mengikut
•••••Kedengan suara gelak tawa anak anak kembar Encik Adam, Eriqa dan Safiyya. Mereka sedang berseronok di dapur membuat kek. Sementara menunggu kek di bakar. Eriqa dan Safiyya sedang bercerita dan bergelak ketawa. Puan Badiah dan Encik Adam hanya mampu melihat dan bergelak ketawa bersama mereka dari jauh.
Mereka tidak membenarkan Ibu mereka masuk campor hal mereka membuat kek. Puan Badiah dan Encik Adam hanya perlu duduk dan melihat dari jauh. Mereka bahagia melihat anak anak mereka membesar dengan baik di depan mata mereka. Itu cukup membuat mereka senang.
Sementara Puan Badiah Dan Encik Adam bergelak tawa bersama mereka dan bersembang. Eriqa dan Safiyya melangkah ke meja makan berhampiran dapur sambil membawa cheese kek leleh kesukaan semua penghuni rumah mereka.
"TADA! Ibu, ni kek yg kami buat da siap. Hahaha" Eriqa Bersuara.
"Haah bu, rasa la takut ada yg salah." Safiyya bersuara sambil memotong kek kepada Ayah dan Ibunya.
"ERMM~... sedap! Dapnya...." Kata Puan Badiah sambil mencicipi hasil
dari air tangan anaknya.
"Haah la syg. SEDAPNYA..!" Encik Adam pulak bersuara.
"Hehehe. Boleh la bukak kedai pas ni.. hahahahaha" kata Eriqa membuat semua org ketawa.RING RING! RING RING!
Sedang mereka menikmati makanan yg dibuat oleh Eriqa dan Safiyya, telefon Rumah mereka Berbunyi. Mereka memandang sesama sendiri. Dan Encik Adam telah pergi untuk mengangkat panggilan telefon.
"Takpe, biar ayah pergi angkat" kata encik adam sambil melangkah menuju ke tempat telefon.
"Assalamualaikum" bicara Encik Adam.
"Waalaikumsalam. Adam ye? Ni saya la Fatimah kawan Badiah." Jawab Datin Fatimah.
"Oh ha, ye ada apa Fatimah call ni? "Soal Encik Adam.
"Ni ha, Fatimah nak minta izin bawa si Safiyya tu keluar sekejap boleh?" Tanya Datin Fatimah.
"Boleh, apa salahnya. Lagipun kau tu pon bakal jadi mak mertua dia. Jadi tak ada masalah." Balas Encik Adam.
"Bagus la kalau gitu. 30 minit lagi saya sampai ambik Safiyya ye." Jawab Datin Fatimah tadi.
"Ha baik la. Assalamualaikum" kata Encik Adam.
"Waalaikumsalam" jawab Datin Fatimah menamatkan pembicaraan mereka.Encik Adam melangkah menuju ke tempat mereka makan semula, Encik Adam duduk dan melihat anaknya safiyya yg sedang membelek HPnya. Yang lain membuat seperti tidak ada apa yg berlaku. Isterinya memecahkan kesunyi yg sebentar tadi sempat sunyi.
"Siapa tu abg?" Tanya Puan Badiah
"Bakal mak mertua si Safiyya" jawab Encik Adam membuat Safiyya sedikit terkejut.
"Imah nak apa abg?" Soal istrinya lagi.
"Nak minta izin ajak si Safiyya berjalan." Jawab Suaminya
"Oh, haa fiya pergi naik atas siap. Sekejap lgi mak mertua kamu tu nak datang ambik kamu bawak g jalan" sambung ayahnya.
"Tapi siapa nak kemas ni.." kata Safiyya sambil menunjukkan mereka yg berselerak dan dapur yg tunggang langgang.
"Ibu dengan Eriqa ada. Jangan risau la.."jawab Eriqa di sampingnya.
"Betul ni tak apa apa?" Soal Safiyya pada kembarnya itu.
"Betul la. Fiyya ingat iqa x pandai kemas ke?"balas Eriqa sambil bergurau.
"Bukan la. Takut Eriqa sibuk je." Balas Safiyya.
"Dah jangan banyak cite. Pergi siap." Balas Eriqa.
"Pergi siap sayang." Balas Ibunya juga.
"Baik bu." Balas Safiyya.Safiyya bergerak menuju ke tingkat atas untuk ke biliknya bersiap siap sebelum Datin Fatimah Sampai. Sementara bersiap di bilik, Eriqa dan Ibunya sedang berkemas di dapur. Kek yg tak habis di makan diletakkan di dalam peti sejuk oleh Puan Badiah.
Tak lama selepas itu, bunyi kenderaan di hadapan Rumah Encik Adam. Safiyya mengintai di balik langsir biliknya dan mendapati kereta milik Datin Fatimah berada di hadapan rumah. Safiyya masih dalam proses memakai Tudung nya. Safiyya mengenakan Jubah dan tudung bawal labuh bersama pudah yg sama warna dengan tudungnya.
Safiyya merasakan semua dah baik dan dah siap. Safiyya mengambil beg sandangnya yang diisi purse, quran, hpnya, tasbih digital, dan powerbank. Safiyya melangkah keluar dan melangkah turun ke bawah. Terdengar suara gelak tawa dari ruang tamu.
Safiyya yg telah menuruni tangga dan duduk di sebelah ibunya itu hanya menundukkan pandang dari tadi.
"Oke la badiah, imah pergi dulu ye. Imah bawak Safiyya ni taw." Bicara Datin Fatimah sambik ketawa
"Haha, bawak la imah. Jaga dia elok elok." Balas Ibunya.
"Of course la harus. Haha. Oke la Assalamualaikum." Balas Datin Fatimah.
"Waalaikumsalam." Balas Ibunya.Sebelum Safiyya melangkah masuk kereta. Dia di panggil oleh Eriqa dan diberi bungkusan di dalamnya berisi tiga slice cheese cake yg dia buat bersama tadi. Eriqa mnyuruh Safiyya memberi pada Datin Fatimah tuh. Safiyya mengangguk Faham dan mengambil bukusan itu dari tangan Eriqa.
YOU ARE READING
Antara Perasaan Benci VS Cinta
RomanceKesakitan dan keseksaan yang dapat dirasai oleh Eriqa Safiyya setelah bernikah dengan anak kawan ibunya itu. Perjodohan yang diaturkan selepas beberapa minggu sahaja Safiyya pulang ke Negara tercinta. Tiada kebahagiaan yang datang seperti mimpinya...