Bab 25

8.7K 195 4
                                    

Lepas selesai sahaja mengemas baju baju untuk dibawa ke rumah baru. Azan Zohor telah pun berkumandang. Safiyya dengan segera melangkah masuk ke dalam bilik air untuk mengambil air wudhuk tetapi langkahnya berhenti apabila melihat dirinya di cermin bilik air.

'Tudung ini belom lagi aku buka untuk dirinya hanya aku mampu membuka purdah di hadapannya. Aku nak buka tudung ni bile dia boleh terima aku dan layan aku sebagai isteri yg sebenar.' Batinya bersuara. Segera dia mengunci pintu bilik air dan membuka tudungnya untuk mengambil wudhuk.

Safiyya segera memakai kembali tudungnya setelah selesai mengambil wudhuk. Dia melangkah keluar dari bilik air dan mengambil telekungnya untuk solat di mini surau rumah mertuanya. Entah kenapa safiyya merasa tidak ingin membuka tudungnya saat dia memakai telekung.

Saat dia melangkah menuju ke mini surau milik keluarga suaminya itu dia mendengar seseorang memanggil namanya dari belakang dan suara itu milik suara mak mertuanya.

“Safiyya.” Datin Fatimah memanggil.

“ye” jawabnya sambil menolehkan badan serta menundukkan kepala.

“nak solat ke?” soal Datin Fatimah.

“ye my.”jawabnya singkat bersuara lembut.

“tunggu mummy ye sayang. Kita jemaah sama.” kata Datin Fatimah

“baik my, erm fiya tunggu kat surau” balas Safiyya dan di balas anggukan sebagai jawapan dari Datin Fatimah.

Selesai sahaja mereka solat berjemaah di surau, Safiyya segera bangun dari duduknya dan ingin menuju ke bilik nya tetapi di halang sebentar oleh mak mertuanya.

“erm fiya, mummy nak cakap sikit.” Datin Fatimah berwajah serius menghadap menantunya itu.

“er. Erm ye my?” safiyya duduk kembali berhadapan dengan mak mertuanya.

“mummy nak tanya? Safiyya happy ke dengan perkahwinan ni?” Datin Fatimah bertanya

“erm. Mummy fiyya Happy sangat. Abg Rayyan layan Fiyya baik tak ada satu saat pun abg Rayyan bagi Fiyya bersedih.” Safiyya terpaksa menipu untuk jaga hati mak mertuanya.

“safiyya yakin?” Datin Fatimah bertanya lagi untuk mendapatkan kepastian.

“Demi Allah Mummy.” kata Safiyya dan bangkit dari duduknya menuju ke biliknya.

Sesampai di biliknya tanpa dia sedari ada air mata yg menitis keluar dari matanya. Sanggup dia berbohong menggunkan nama Tuhan

'Ampunkan Hamba Mu ini Tuhan. Hamba hanya ingin menjaga hati keluargaku.' Batin Safiyya bersuara dan mata Safiyya menitiskan air mata.

Safiyya membuka telekungnya sambil melibat dan menyimpannya di tempat sidaian yg telah di disediakan. Semasa dia khusyuk membuka dan melipat telekungnya, ada seseorang yg memasuki biliknya. Setelah meletakkan telekungnya di tempatnya. Safiyya menoleh ke belakang dan tekaannya sememangnya tepat. Suaminya telah pulang dari kerja.

Rayyan memasuki biliknya dan melihat isterinya sedang mengemas sesuatu. Rayyan rasa hatinya mula rasa ingin melakukan sesuatu. Tapi bak kata Iqram adakah ini dapat puaskan hati aku. Sungguh dia keliru dengan apa yg patut dia lakukan.

"Abg dah balik. Abg dah makan dah?” tegur Safiyya menghentikan lamunan Rayyan.

“dah. Aku keluar makan dengan Iqram tadi.” balas Rayyan dan Safiyya hanya mampu mengangguk.

“kita gerak pukol 3 ni.” sambung Rayyan membuat Safiyya terkejut.

“eh, tak terlalu awal ke abg?” pertanyaan berani dari Safiyya.

Antara Perasaan Benci VS CintaWhere stories live. Discover now