Episod 5

2K 41 0
                                    

Kertas kerja sudah siap. Sudah selesai sudah pun di bawa meeting. Exam si kembar sudah selesai. Sudah pun berlalu seminggu yang lalu. Pejam celik pejam celik cuti sekolah kunjung tiba. Aku menggigit-gigit jari memikirkan apa yang bakal aku hadapi sekejap lagi.

Dua hari aku memikirkan macammana? Bagaimana? Semuanya! Gambar hari tu sudah pun Nor Aina send dari aplikasi whatsapp. Aku tau buka dan tanya saja lagi.

Okay kenapa aku yang gemuruh ni? Macam aku pula yang berscandal. Kenapa aku pula yang malu-malu kucing bertanya ni. Sepatutnya aku yang berani, aku yang bakal memberontak, bakal meroyan sebab laki aku curang!

Aku berdiri tegak tangan ku genggam. Aku menghadap cermin di depan ku ini. Aku menatap lama di cermin. Aku harus menegakkan hak aku dan anak- anak.

Angguk sendiri...

************************************

Pintu terkuak dan wajah Farid hadir di situ. Dia memasang lampu kecil di sisi katil. Sebaik lampu terbuka. Farid melompat kebelakang sambil memegang dadanya terkejut. Terkejut melihat aku yang sedang merenungnya.

"Buat apa di dalam gelap ni? Kenapa belum tidur?" Tanyanya sambil mengusap dada.

Aku berpeluk tubuh sambil mencari kekuatan untuk bersuara.

Aku menekan gallery handphone ku dan bila gambar yang ku cari sudah dapat aku meletakkan telefeon pintarku itu di sisi katil.

Farid mencapai handphone ku itu. Dia nampak terkejut. kepala yang tidak gatal di garu-garu.

"Siapa bini-bini tu?"soal ku serius.

Farid diam.

Diam saja!

Huh!

Nda boleh jadi ne!

"Siapa?!" Soal ku lagi sedikit meninggi.

Nafas ku nda usah cakap memang laju!

Farid mengusap wajahnya berkali-kali. Dia meletakkan semula telefonku di sisi katil. Lalu duduk dan meraih tangan ku.

Aku menepis tangannya kasar.

"Jangan pegang-pegang! Jawap dulu soalan ku tadi!" Marahku

Aku bangun dari katil dan berdiri jauh darinya.

Farid lama berdiam diri. Cari alasan lah tu. Argh!

Dia nampak sedang menyusun ayat merapunya yang bakal di luah. Merapu lah sangat!

"Namanya Aisyah. Abang memang ada hubungan..."

Belum habis ayatnya, aku sudah melontarkan bantal ke mukanya.

Aku geram!! Marah! Kecewa! Kalau boleh lampu tidur di sisi katil itu mau ku humban sekali tepat menuju ke arahnya.  Biar bengkak, lebam dan luka mengena tubuhnya.

Aku sudah tidak sanggup mendengar pengakuannya itu. Aku tutup telinga sehabis mungkin.

Farid melompat mendapatkan aku yg terduduk di sisi katil.

"Maafkan abang... sayangg"

Gila Talak (completed) Where stories live. Discover now