Episod 18

1.2K 34 0
                                    

Pintu di ketuk dan aku terus berdiri. Memang sudah ku agak Mr. Ketuk yang mengetuk. Siapa lagi yang suka buat tabiat begitu kalau bukan dia.

Selalunya aku perhatikan rakan-rakan ofis and ex boss aku tidaklah terlalu kerap mengetuk sampai sepanjang waktu mengganggu aku. Naik rimas aku. lepas tu aku gerenti dia mesti minta file yang sama siapa sokong aku angkat tangan? hihi

"Yes sir?" tanyaku.

"You busy today?" soalnya.

"no" jawapku ringkas.

"okay, you jadikah belanja i makan?" soalnya membuat aku terpana.

Ops, lupa!

"Sorry Mr. Daniel aku lupa hihi" jelasku malu sendiri. Adui!

"Its okay" balasnya sambil menyilang tangan dan tersenyum.

Sebenarnya hari yang sepatutnya aku belanja kelmarin tapi disebabkan hari ahad, Mr. Daniel mengingatkan aku hari ini.

"sorry, I forgot. Thank you for reminding me. Where should we go for lunch today?" Soalku.

" I choose Swensen's Restaurant. If you dont mind?" Jawapnya.

Dan aku mengangguk setuju. kebetulan aku terliur hendak makan aiskrim. Sampailah hajat aku kali ini.

"Okay i call now to make a reservation" jelasku lalu mencari handphone ku.

Mr. Daniel pun berlalu keluar menuju ke ofisnya. Dan tekaan ku salah fikir tah minta file lagi hihihi. pengajaran cerita jangan selalu buruk sangka dengan orang.

*****
Kami tiba di restoran swensen pukul 1230 tengahari. Nasiblah hari ini pelanggan tidak begitu ramai kami pun tidak berebut untuk mengambil makanan buffet yang tersedia untuk waktu lunch itu.

Kami menikmati makanan kami sendiri tanpa bercakap sepatah pun mungkin sebab lapar.

"Nyaman kan ayam grillnya?" Mr. Daniel memulakan bicaranya setelah lama kami berdiam diri.

"Yup. And how do you know i like grill chicken?" Soalku macam tau-tau saja aku suka makan ayam grill.

"Your plates told me" dia lalu ketawa.

Aku terbatuk, malu dan sekarang ni kalau ada lobang saja depan mata memang aku terjun masuk dalam. Serious malu banar ku ni nampak macam nda makan setahun huhuhu!

Mr.Daniel ketawa mungkin pasal mukaku berubah merah kot.

"Now tell me, Why do you like grill chicken?" soalnya tiba-tiba.

Aku terbengang plus kenapa kan mau tahu? ish!

"Pasal ia delicious" jawapku selamba. Well, banarnya no idea kan jawap soalan tu and nda penting sangat pun.

Meletus ketawa Mr. Daniel mendengar jawapan ku tadi macam so so barangkali.

"Okay sorry, mungkin aku patut terus terang that i want to know you more than to know your favourite food" jelasnya.

Tapi aku pula semakin gugup. Bila dengar dia mahu tahu pasal aku. Aduyai help me nda bernafas ni!

"Sorry sir, there's nothing special about me. I'm a simple woman and i have two kids" jelasku tanpa berselindung.

"What? Two kids?" Soal Mr Daniel sambil berkerut dahi.

"Yes"

" So you're married?" Soalnya terkejut.

"Before i'm married but now i'm a single mother" jelas ku selamba sambil menghirup air campur.

"Ooooo"

Mulut Mr Daniel berbentuk o setelah jelas dengan penerangan ku itu.

"And why you asking me this?" soalku giliran aku pula bertanya. tadikan sibuk tanya pasal aku now giliran aku bertanya kenapa ia sibuk kan tau pasal aku.

"Maybe because i like you" jawapnya selamba.

Dan aku ternganga. Mustahil ia nda nampak mulut ku terbuka luas dengan jawapannya yang selamba badak saja mengaku suka aku. okay jangan beremosi dulu. Sebenarnya suka ni kan ada beberapa jenis suka sebagai worker, sebagai kawan tapi belum jadi kawan pun. suka macammana sebenarnya ni?

"I mean i like you because you're self confident, commited in work and always satisfying me on your work" jelasnya membetulkan sangkaan ku yang bukan-bukan. Nasib baik kau cakap suka pasal kerjaku. Kalau nda boleh pengsan ku disini. Susah-susah menghantar aku ke hospital. huh!

"Oh, thankyou sir" jawap ku pendek sedikit gugup dengan pujian itu atau aku masa ni sudah kembang semangkuk? Ish ish ish baru kana puji sikit pun sudah kembang berbunga-bunga!

Gila Talak (completed) Where stories live. Discover now