Episod 8

1.7K 31 1
                                    

Aku membuka mataku sekali aku sedar aku sudah berada di hospital. Tangan ku di pegang oleh seseorang yang sedang melentok di birai katil.

"Farid??"

Farid terbangun saat aku menyebut namanya. Sejak hubungan kami dingin panggilan 'abang' 'sayang' tidak lagi meniti di bibir.

Farid meletakkan jari telunjuknya di bibir ku menyuruhku diam.

"Rehatlah, esok kita bincang" bisiknya.

Aku akur. Ku pejamkan mataku semula lalu terlelap.

*****

Farid menyuakan bubur nasi ke mulutku. Aku ngap aje sambil berfikir-fikir macammana boleh aku berada di hospital.

"Semalam aku yang bawa kau kemari" terang Farid seolah tahu apa yang bermain di otakku.

"Macamana bulih kau yang bawa aku ke hospital? Sedangkan aku sama..." ayat ku terputus.

"Aisyah" Farid menyambung ayatku.

Aku mengangguk.

"Semalam Aisyah text aku minta ambil di coffeebean. Tapi aku nda tau ia jumpa siapa. Baru saja ku sampai aku lihat kau yang pengsan disana. Aku terus bawa kau ke hospital" jelasnya lagi.

Aku cuma diam saja dan teringat cerita Aisyah semalam.

"Semalam Aisyah ada cerita, ia bagitau yang kamu sudah terlanjur. Aku mau kau jujur Farid dari mulut mu sendiri benarkah cerita Aisyah tu?" Aku menatap wajah Farid yang nampak tunduk dan kedengaran melepaskan keluhan berat.

"Aku yang bersalah dalam hal ni. Aku nda berfikir waras masa tu. Aku akui aku salah, aku berdosa dengan kau dan anak-anak. Aku bukan suami yang baik. Aku minta maaf Ros. Aku terpaksa bertanggungjawap dengan Aisyah. Aku sudah berjanji! Aku sayang kau Ros, tapi macammana? Aku tau kau nda akan sudi aku berkahwin lagi. Aku pun buntu ni. Aku terpaksa akur kalau kau sudah pilih mau berpisah. Tapi aku sayang kau dan anak-anak Ros" Farid mengesat airmatanya sambil mengusap wajahku lembut.

Aku menangis melepaskan sebak di dadaku.

"Sampai hatimu Farid, Aku selama ni sayang kau, Aku jaga keluarga kitani sebaiknya. Tapi ni yang kau balas. Sampai hatimu! Sampai hatimu Farid!" Airmataku nda dapat ku bendung lagi ku biarkan mengalir deras membasahi pipiku.

Farid menggosok belakang badanku lalu ingin mendakapku. Aku menolaknya lalu memukul dada bidangnya. Aku kecewa dengan Farid. Farid nda langsung mempertahankan rumahtangganya ini. Ia lebih rela menunaikan janjinya dengan perempuan itu. Jika Farid sudah berjanji, aku apa lagi? Biarlah aku yang mengundur diri. Aku nda mau di duakan, lebih baik aku hidup sendiri dengan anak-anak.


Gila Talak (completed) Where stories live. Discover now