5

21.6K 1.4K 107
                                    

Kepala Adam diusap sambil tersenyum sebagai tanda terima kasih. Bagus adik Lili ni, kecik-kecik dah rajin. Bukan macam akak dia. Pemalas gila.

"Eh sayang, kita ada anak dara baru ke?"

Nyata teguran Nazreen itu disambut tawa isterinya sendiri. Mana taknya, masuk-masuk dapur expect la anak daranya yang membantu set up meja ke apa, tup-tup muka Putra dengan Adam juga yang tengah sibuk susun pinggan dan cawan.

Haish.

"Mana anak teruna sayang tu? Membuta petang-petang ni?"

"Hish abang ni, tak baik cakap macam tu! Dengar dek Lili, kecik hati dia," lengan Nazreen dipukul manja. Ada ke cakap macam tu depan potential son-in-law. Ahahaha!

Azra memalingkan pandangannya pada Adam, mengelus kepala anak kecilnya lembut. "Pergi panggil kakak makan, sayang,"

"Lili!!! Bangun, makan!"

"Mama suruh panggil, bukan jerit! Lagipun berapa kali mama nak cakap? Panggil Kak Lili, bukan Lili!"

Adam hanya tersengih pada mamanya menampakkan barisan gigi. Senyum nakal versi adoreable.

"Pergi cepat!"

Barulah anak kecil itu berlari ke arah bilik kakaknya. Mama dah jadi monster!

Putra yang melihat telatah keluarga Lili hanya tersenyum. Rindu pula ada mama dan papa.

"Tadi Putra ke yang jemput Lili?" soal Nazreen sambil menghirup kopinya.

"Taklah. Lili balik dengan kawan dia. Dia tak cakap pun dengan Putra kelas petang dia cancel. Tadi Putra call pun Adam yang angkat, cakap Lili tengah tidur dekat rumah,"

Menggeleng Nazreen dibuatnya mendengar cerita Putra. Anak gadisnya Emiliya begitulah perangainya. Asyik-asyik tidur! Sama macam... heh, takpe la.

"Abang tau, dinner hari ni Putra yang masak tau. Sayang tengok-tengokkan je,"

"Eh, mana ada! Aunty yang masak, Putra dengan Adam tolong kacau je,"

Azra menggeleng sambil berbisik pada suaminya. "Humble,"

"Mama, papa- yaa! Apsal kau ada kat sini?!"

Lili yang kalut terus mencapai entah baju siapa di atas sofa buat menutup kepala. Huish, nasib baik tergerak hati nak pakai long sleeve memandangkan cuaca sejuk macam nak hujan ni.

Pandangannya ditala pada si adik yang masih ketawa. "Masuk bilik akak, ambilkan shawl,"

"Tak nak... ambek la sendiri," sempat menjelir lagi Adam pada kakaknya.

"Pergi ambil cepat! Aku rotan kau karang!!"

Ternyata suara Lili yang memetir dan matanya yang melotot mampu membuatkan Adam patuh pada arahan. Propa betul, rumah ni mana ada rotan.

"Woi, garangnya kak long,"

Teguran Putra membuat Lili membetulkan letak baju tersebut di atas kepalanya. Entah baju ke sweater, dia tak tahulah, asalkan dapat tutup rambut dan lehernya.

Putra duduk di sofa bertentangan Lili. Telefon bimbitnya dikeluarkan dan... snap!

"Woi!"

"Cantik tudung," usik lelaki itu.

"Diam ahh!" pintas Lili laju. Malas nak dengar mamat ni menganjeng dia. "Kau apahal wujud kat rumah aku petang-petang ni? Tak malu, nak tumpang makan,"

Lelaki itu hanya tersenyum selamba menerima gurauan a.k.a. perlian Lili. Come on, kita smash kencang sikit! "Daripada kau, tak malu nak tidur dengan aku dulu,"

"Dulu tu umur kita baru enam tahun la, mangkuk!"

"Kakak, nah!"

Segumpal kain yang dibaling Adam sempat disambut Lili. Automatik mata gadis itu keluar api dengan penetration power sekuat gamma ray.

"Akak penat iron, Adam gumpal tudung akak?! Nak kena Adam ni!"

"Mama, kakak jadi nenek kebayan!"

Putra yang sedang berdekah cuba menghalang Lili dari mengejar adiknya. Perempuan ni bukan dia kira. Kejap lagi ada si Adam tu masuk dalam kawah kena gulai dengan Lili.

"Dah, dah! Pakai tudung tu! Sibuk tudung renyuk, aku je pun yang tengok,"

"Eii... tak kuasa aku nak melawa depan kau! Tudung ni aku dahsiap iron nak pakai pergi kelas esok, tau tak? Sebab tu aku marah! Pandang belakang!"

Malas nak bertekak, Putra mengangkat bahu sebelum membalikkan tubuhnya. Tak nak pun tengok Lili tanpa tudung walaupun dah tertengok awal-awal tadi.

Ok tipu. Sebenarnya nak jugak tengok lagi. Tapi, ya Allah, ingat dosa, Putra! Astaghfirullahalazim!

Dia ingat lagi masa kecik-kecik dulu Lili selalu cabut getah rambutnya. Dia tak suka rambutnya diikat. Lalu terkirailah rambut halus itu kena muka Putra kalau mereka sedang bermain. Pernah sekali dia geram, dia gunting hujung rambut Lili, menangis perempuan tu!

Eleh, hujung je pun. Cengeng!

"Liliput, dah dah la tu berborak kat depan TV. Orang dah kebulur dah tunggu dia,"

"Mama, janganlah panggil nama tu lagi! Orang dah besar la!"

Tudung Lili pula Putra tarik perlahan. "Haipp, jangan jerit-jerit macam tu kat mak. Tak baik," tegurnya lembut.

Dia okey je dengan suara memetir Lili ni tapi kalau bunyi biadap macam ni dia tak suka.

"Okey, sorry,"

"Sorry kat aku buat apa, sorry kat aunty,"

Gadis itu memuncung sebelum mencampak sweater yang tadi digunakannya pada Putra. Langkahnya laju ke dapur.

"Mama, Lili minta maaf jerit-jerit,"

Azra mengusap tubuh anak gadisnya. Erat sekali pelukan Lili. Entah apa la yang di-brainwash Putra sebab Lili memang nature dia menjerit. Dia marah ke, tak marah ke, memang dia akan terjerit.

Sikit pun Azra tak pernah ambil hati. Dia kenal sikap anaknya, Lili bukan sedar pun di terjerit. Jadi bila tiba-tiba Lili minta maaf macam ni, mesti Putra yang suruh ni.

"Dah, jom makan. Menyampah pulak papa tengok air mata buaya Lili ni,"

"Papa!"

See? Kan dah cakap.

"Lili..." tegur Putra sambil melabuhkan duduknya pada kerusi. Sejenak pandangannya dialihkan pada Nazreen.

"Uncle, Putra ingat hujung minggu ni nak balik JB jenguk mama dengan papa. So, nak minta izin uncle la bawa Lili, boleh?"

"Nak ikut!" Jerit Lili teruja sambil menarik kerusi di sisi papanya. Lengan papanya digoncang lembut.

"Nak ikut please! Nak makan kacang pool. Nak makan murtabak dengan ABC kampung... kampung apa Put?"

"Kampung Melayu Majidee,"

"Yes! Pa, please,"

Putra mengeluh dalam hati. Orang ajak sebab nak teman borak dalam kereta, budak ni boleh fikir makanan dulu? Huh!

"Adam nak ikut jugak! Nak pergi Legoland,"

Azra menggeleng pada Adam. "Mama dengan papa tak pergi, Adam nak ikut kakak ke? Mama baru ingat nak bawak Adam pergi Chocolate Museum,"

"Okey, Adam pilih coklat!"

Ketawa mereka dengan telatah Adam. Sama je dengan kakak dia, makanan didahulukan, tidur diutamakan.

"So, pa, boleh tak?"

"Pergilah, nak pergi. Nak mengenang tempat dating zaman sekolah la tu,"

Smooth je Nazreen memerli dengan muka selamba.

Liliput ✔Where stories live. Discover now