First thing first, sorry this is not an update. Kalau korang taknak baca boleh tekan back, hahahha. Aku cuma terpanggil untuk berkongsi sesuatu dengan korang.
Ramai yang tanya aku, kenapa tajuk cerita ni Liliput? Duhh, obviously Lili+Putra=Liliput. And also liliput is the name of a tiny little creature in Gulliver's Travel punya cerita tu. So just an indication la yang Lili dengan Putra ni know each other dari kecik.
Tapi, baru tadi aku terbaca tulisan Tuanku Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofia dekat fb. Tak, aku dah deactivated fb. Org yg sc, letak kat twitter.
I'd like to share her writing tapi line aku cam jilake tak boleh upload pics duhh.
But reading it, aku baru tahu yang Liliput ialah nickname yang tuanku bagi pada almarhum Tunku Jalil. She always called her Lil Liliput when he was younger and write that nickname numerous time when she wrote birthday cards for him.
Tuanku tak tahu almarhum Tunku Jalil suka ke tak nama tu sebab Tunku Jalil tak pernah cakap. Kalau tak suka pun takkan nak bagitahu kan, mak kut yg bagi nama. Mesti la nak jaga hati mak. So tuanku tak tahu almarhum suka ke tak sebenarnya nickname tu sampailah her daughter share a story to her.
Almarhum Tunku Jalil ada kereta dengan no plat JLP1. And what that JLP stands for? Jalil Liliput.
When I read this, I was almost crying kalau tak sebab fikir aku dalam Tesco je masa tu tau. Satu, sebab the name Liliput itself. Nampaknya bukan aku sorang je yang rasa nama tu comel, heh! And secondly, I think most Johorean really miss almarhum Tunku Jalil and yeah, the nickname suits him very much.
It's just, bila baca kan, kau dapat rasa rindunya seorang ibu pada anak tau. And actually her writing is related to the recent tragedy where Hospital Sultanah Aminah was on fire.
I don't know other people, tapi masa aku dapat tahu HSA terbakar, ada yang terkorban, knowing that there are staffs yang sanggup merisikokan nyawa untuk menyelamatkan patient yang takde pertalian darah pun dengan diorang, dalam hati aku yang terasa sakit.
Aku fikir balik, if I was in their shoes, would I do the same thing? Risking my life for my patients? Aku tak yakin aku sekental itu.
And also aku tak boleh terima orang nak mempersoalkan, "Stadium JDT buat juta-juta boleh, HSA sampai terbakar tak upgrade!"
Kau tau beza duit kerajaan dengan duit korporat tak? Tahu beza kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri? Tu je aku nak tanya sebab statement kau show how low your level of education and how shallow your way of thinking.
Semalam for the first time in 128 years, jabatan kecemasan HSA ditutup sepenuhnya. I repeat, 128 fcking years. Dari zaman British weh, wiring pun entah sejak zaman bila lepas tu kau expect bangunan tu ok je la? Nonsense!
So dah jauh aku tersasar, daripada nama Liliput to almarhum Tunku Jalil to HSA but yeah, not everyone can connect the dots.
Sorry kalau aku melalut kat sini. Sebenarnya aku cuma nak share pasal nickname almarhum je tapi bila mention pasal HSA jadi emo pulak sebab tgk ramai orang bodoh kat social media kan.
So... yeah. I feel the name of Liliput is special because I adore him so much. And knowing that it was his nickname, it makes me smile in pain. Happy, but sad at the same time because he is no longer here and HSA, tempat terakhir almarhum tunku menghembuskan nafas terakhir mengalami tragedi.
Al-fatihah for them.
#PrayforHSA
#FightlikeJalil
YOU ARE READING
Liliput ✔
Novela JuvenilSenyuman itu, dia kenal sejak lahir. Tawa itu, dia dengar kecil. Tangisan itu, dia saksikan sehingga mereka dewasa. Lili dan Putra. Liliput di mata dua orang ibu. Musuh di mata sesama sendiri. Kekasih di sudut hari paling dalam. "Give me your hand s...