Ayish POV
Akim terima sticky note lagi harini. Aku rasa macam nak gelak je teringat cara Akim minta maaf dengan Yuna si keras kepala tu.
Kasar betul. Kalau aku jadi Yuna pun aku taknak maaf. Minta maaf pun kasar. Akim Akim.
Aku ikut belakang Akim. Jalan lah. Malas nak bazir duit tambang teksi balik rumah. Bukan jauh sangat pun.
Dalam perjalanan tiba-tiba aku nampak ade segerembolan lelaki pegang kayu besbol dan parang berlari ke arah aku. Aku tolak Akim.
Lari ke satu bangunan buruk. Bersembunyi. Aku dengan Akim termengah-mengah bernafas.
"Aku tahu kau berdua ada dalam ni. Keluar lah. Dasar pengecut!" Suatu suara bergema dalam bangunan tu.
Aku dah mula cuak. Akim pun. Aku berada di tingkat dua. Aku dengar tapak kaki seseorang mendekat.
Aku nampak kaki dia masuk tempat aku bersembunyi tu. Dia tersenyum pandang aku.
Tu Iqram. Tak habis-habis lagi dengan dendam dia.
Dia datang cekak baju Akim.
"Aku benci kau!" Dia menjerit. Sebelah tangannya memegang kayu. Bila-bila masa je boleh pukul aku dengan Akim.
"Apa salah aku?!" Akim menjerit kembali pada muka Iqram. Membangkitkan kemarahan Iqram.
Haih berani betul Akim.
Iqram menolak Akim rebah ke lantai.
"Kau tahu? Dulu aku ada adik. Adik perempuan. Kau ingat dia tak Akim?"
"Aku pasti kau tak ingat. Sebab kau cuma mainkan perasaan dia masa tu. "
"Kau buat dia merana. Kau ingat tak hah?! Kau tak ingat Nani? Dia adik aku. Dulu dia gembira dapat couple dengan kau. Tapi kau lepaskan dia. Kau cakap kau nak tumpu belajar. Adik aku merana. Hari-hari dia nangis.Kau jahat buat dia nangis. " Iqram ketawa sambil matanya merah. Menahan tangis.
"Kau jahat. Aku tak pernah buat dia nangis. Tapi, sebab kau dia nangis. Tambah pulak masalah keluarga aku. Kau bunuh adik aku! Kau memang kejam Akim!" Iqram menjerkah kuat. Bergema satu bangunan.
Aku mendengar kenyataan tu sungguh terkejut. Nani. Budak perempuan yang memang gilakan Akim masa form3.
Iqram salah. Mereka tak pernah couple. Apa semua ni. Nani mati sebab Akim?
"Aku tak salah. Aku tak pernah cou.."
"Kau memang tak guna!" Tak sempat lagi Akim membela dirinya. Satu tumbukan melayang tepat di muka kiri Akim. Bibirnya sedikit berdarah. Akim cuba bangun tapi ditolak.
"Hahaha. Kau dan keluarga kau memang patut mampus. . Tapi tak sangka. Kau tak mati. Aku yang upah orang langgar mak dan ayah kau. Puas hati aku. " Iqram ketawa lagi.
Gila.
"Eh takkk. Aku tak puas lagi. Sebab kau belum mati! " Ujar Iqram lagi.
"Kau ! " Akim bangun dan memberi tumbukan padu pada Iqram. Namun lepas je tumbukan tu orang-orang Iqram terus memegang tangan Akim. Tak terkecuali aku juga dipegangnya.
Aku nampak Iqram menendang perut Akim. Akim mengerang kesakitan. Mulut Akim mengeluarkan darah.
"Mak ayah kau punca kilang ayah aku lingkup! Ayah kau yang upah orang datang rumah aku. Diorang rogol adik aku, pastu dia penggal kepala adik aku depan mata aku! " tumbukan demi tumbukan diberikan pada perut Akim. Iqram betul-betul lepaskan geramnya.
"Cukup!" Jerit aku pada Iqram.
Seketika. Aku pula diseksanya. Dia mencucuh rokok.
Mereka ikat kami berdua setelah kami lembik dipukul.
" Pandai kau lari. tempat macam ni memang sesuai nak bunuh orang macam koramg berdua." Iqram ketawa. Orang-orangnya juga memberikan senyuman menyeramkan pada kami.
Iqram menyentuh muka Akim. Mengangkat sedikit muka Akim.
"Ayah kau sita kilang ayah aku sebab ayah aku tak mampu nak bayar hutang. Tak ada hati perut betul." Iqram menggeleng-gelengkan kepalanya.
"Kau salah. Ayah aku tak macam tu!" Jerit Akim. Meludah pada Iqram.
"Kau tahu apa?!" Iqram bangun dan menyepak Akim. Akim pengsan.
"Kau pula? Kau nak rampas Nara daripada aku kan?" Ambik lah. Aku dah rasa dia. Hahahahaha" Iqram ketawa. Dia memang gila. Aku menjelingnya.
"Kesian kau. " Aku cuba meronta. Tapi gagal. Tiap kali aku meronta, Aku dapat rasa ikatan tu makin ketat.
Kami ditinggalkan dalam keadaan suram di bangunan tu. Semalaman. Jam G-Shock aku berbunyi menandakan jam sudah pukul 12.00 malam.
Aku bergerak untuk kejutkan Akim. Dan dia tersedar.
"Kim. Kita kena lari." Kata aku cuba rungkaikan ikatan pada tangan kami berdua.
Ikatan mula melonggar.
"Aku bangun, kau tahan dari tali ni bergerak akim. Senang bila tangan aku dah terlepas. "
"Okay." Balas akim lemah.
.
Aku bangun dan terlepaslah tangan aku. Memang sakit nak tarik tangan dari ikatan tu. Aku cepat cepat buka ikatan pada tangan akim dan buka ikatan pada kaki kami.Aku dan Akim cuba lari. Tetiba masuk orang-orang Iqram. Aku cuba bagi isyarat pada Akim untuk keluar ikut tingkap. Dia dah panjat dan.
Dia tatap kaki dia. Aku pandang dia. Cuba lawan dengan orang-orang Iqram.
Akim pandang aku tajam.
"Kau tunggu apa?! Terjunlah bodoh!" Jerit aku pada Akim.
"Kau yang bodoh!" Aku pandang kaki Akim. Kaki dia lemah.
Aku pun tukar rancangan. Aku dan akim bergelut dalam kumoulan tersebut. Dan lepas dari tu, Aku dan Akim lari. Terus ke bali polis.
Melaporkan kejadian yang terjadi. Tambahan lagi, aku nampak yang Iqram bekerja menjual dadah pada budak-budak sekolah. Polis terus bergerak ke tempat yang aku laporkan.
Dan baiknya Iqram ditangkap sedang khayal. Kawan-kawannya juga.
Pihak polis berterima kasih atas laporan dan kerja sama kami. Mereka hantar kami pulang ke rumah masing-masing memandangkan kami masih bergelar pelajar.
Aku skip sekolah besok. Sakit kene pukul. sumpah sakit. Lebam habis. Akim lagi teruk. Aku mengeluh.
Aku teringat kata-kata Iqram. Dia dah rasa Nara. Apa maksudnya. ?
YOU ARE READING
Kau Sahabat [ Complete ]
Teen FictionTengku Hazrick Hakimi, bersahabat baik dengan Farish Asyraf sejak dari sekolah menengah. Namun, atas satu kejadian yang tidak disengajakan, mereka bergaduh dan persahabatan yang dijalin bertahun tahun musnah. Datang pula Iqram cuba membalas dendam...