|Bab 40|

50 6 2
                                    

Ayish POV

Tiba-tiba pintu dibuka dari luar. Sumpah aku terkejut.

"Cikgu Aslam.." Ujarku perlahan.

"Kamu berdua ponteng? " Tanya cikgu Aslam.

"Tak.."

"Ya kami ponteng." Pintas Akim.

"Saya nampak asap keluar dari tingkap tu. Kamu hisap rokok?" Tanyanya lagi. Mukanya selamba. Tak ada langsung reaksi marah ke nak hempuk ke.

Tiba-tiba pengetua datang.

"Ha kamu buat apa disini? Bukan ke ni masa pdp [Pengajaran Dan Pembelajaran] ? " Tegas pengetua.

Kami bertiga diam.

"Ni apa?" Pengetua mengutip rokok yang berada di lantai.

"Masih baru. Kamu merokok?!" Marah Pengetua kepada aku dam Akim.

"Tak. Bukan. " Balas cikgu Aslam.

"Tu saya punya." Sambungnya lagi.

"Kamu tak sepatutnya merokok disini." Jelas pengetua.

"Ya . cuma saya teringat zaman saya bersekolah di sini dulu. Saya kan budak nakal." Balas Cikgu Aslam bersama senyuman.

" Jangan tunjukkan contoh tak baik pada pelajar. Ingat! Kamu bukan lagi seorang pelajar. Tapi seorang guru. " Pengetua memandang tajam pada kami bertiga.

"Sebenarnya diorang yang tangkap saya kat dalam ni." Cikgu Aslam sedaya-upaya buat pengetua percaya.

Pengetua memberikan tenungan yang pelik pada kami bertiga. Aku rasa dia tak percaya. Tapi buat-buat percaya.

"Saya ada kerja ni. Pastikan masuk kelas nanti. Jangan nak merayau-rayau." Arah Pengetua kepada kami.

Aku mengangguk. Sama dengan yang lain.

Aku melepaskan keluh kelegaan.

"Nampaknya. Kamu berdua berhutang dengan saya." Kata cikgu Aslam mengejutkan aku.

"Hah?! " Aku dan Akim terkejut.

"Saya tak minta , cikgu tolong backup saya." Kata Akim.

Dia ingin mengatur langkah pergi. Tapi di tarik cikgu Aslam.

"Denda tetap denda. Lagipun dulu, saya juga macam awak. Pernah jadi remaja. " Jelas cikgu Aslam. Merenung dalam ke mata Akim.

"Don't care." Akim melangkah lagi. Tangan kanan Akim dipaut kasar cikgu Aslam. .

"Sebagai denda. Harini awak berdua akan stay back. Basuh lantai dewan sekolah." Cikgu Aslam tersengih. Keningnya diangkat. Pikir kiut ke -_-

"Jumpa kamu lepas sekolah. " sambungnya lagi dan berlalu.

Mulutku masih dalam keadaan 'ooo' akibat terkejut.

"The hell dewan besar kot." Kata aku, mengeluh.

Akim memandangku sepintas lalu sebelum meneruskan perjalanannya ke kelas.

Aku membuntutinya.
.
.
.

Akim POV

"Nah! " Dua batang mop lantai dan sebaldi air sabun diberikan pada aku dan Akim.

"Selamat bekerja! " Kata cikgu Aslam lalu keluar dari dewan. Dewan tertutup.

Aku hanya duduk di birai pentas.

Aku nampak Ayish mengambil mop tersebut. Dia mulakan kerja.

Aku memandangnya. Tangan kiriku aku masukkan dalam poket seluar. Tangan kananku pula menggaru kepala.

"Malas." Ujarku perlahan.

Ayish memandangku.

"Kau pandang apa?! Tolonglah! " Jerit Ayish pada aku.

Aku berjalan ke arah pintu. Tidak mengendahkan kata Ayish. Aku cuba menolak pintu. Tapi tak boleh.

Aku tolak lagi.

Damn! Dikunci dari luar. Aku pandang tingkap. Satu kertas di tampal.

Selagi tak siap, kamu tak boleh pulang

Ni memang menguji kesabaran aku. Aku tak bolehlah duduk berdua dengan si Ayish. Panas. Hati aku panas!

"Arghhh! " Aku menendang pintu kaca dewan.

Boleh tahan sakit jugak kaki aku. Erk.

"Bodoh." Ujar Ayish. Bisiknya di telingaku.

"Ambik ni." Ayish menolak sebatang mop kepadaku.

Aku pegang mop tu. Ayish pandang mata aku. Dalam. Dia tenung aku lama.

"Macam mana kau hidup lepas semua ni terjadi? " Soalnya perlahan.

Matanya sedikit merah. Mungkin teringatkan insiden yang menyedihkan tu.

"Because I thought there would be another punk like you." Aku menjelingnya dan mengemop lantai.

Badan aku ditarik. Tegak. Ayish pandang aku lagi.

"Why?! If you met another guy like me, were you going to beat him up?! Huh?! " Ayish menolak aku ke dinding.

Sedih melihat persahabatan aku dan dia berkecai dan jadi macam ni. Aku memang rindukan sahabat aku. Sumpah!

Aku nak berbaik. Aku terlalu ego. Aku malu. Aku tak tahu macam mana nak mulakan. Bagaimana nak cakap yang aku langsung tak marahkannya. pasal kaki aku. Aku cuma terkilan sebab dia tak ada bersama aku masa aku sedih. Masa aku ditinggalkan kedua ibubapaku.

Aku pandang balik mukanya.

"To put my heart back together, you jerk! " Aku menjerkahnya. Mop yang aku pegang aku baling.

Aku nampak Ayish terpaku.

"Siapkan kerja ni. " Kata Ayish perlahan.

Aku mengutip semula batang mop dan meneruskan kerja membersihkan lantai dewan sekolah.

Sakit pinggang aku.

Lepas tiga jam. Akhirnya selesai.

Aku nampak Cikgu Aslam membuka kunci dari luar. Aku segera keluar dari dewan tersebut dan mengatur langkah ke rumah.

Kau Sahabat [ Complete ]Where stories live. Discover now