Akim POV
Lepas je kak Mia, kakak si Haziq tu suruh balik. Aku pun berjalan ke luar hospital. Aku berjalan menuju arah ke rumahku.
Ayish membuntuti aku. Dari hospital ni, rumah Ayish lagi dekat. Nampaknya, dia tak hantar aku balik ah harini.
"err. Ape aku pikir ni?" Getus hati aku.
Tengah2 berjalan tu. Tiba - tiba je bunyi guruh. Tak semena- mena hujan. Ayish berlari ke sebuah pondok tepi jalan. Aku pulak dah lencun kena hujan.
Aku jalan depan pondok yang Ayish berhenti tu. Aku takda niat langsung nak berhenti sebab dah lewat. Tapi tiba-tiba Ayish tarik aku. Aku pun duduk ajela bersama dia.
Lepas hujan dah mula reda sikit. Aku mula berjalan balik. Tapi Ayish paut bahu aku.
"Balik rumah aku jela dulu. Nanti terlepas Asar. " Aku diam. Tak menolak.
Aku jalan je ikut belakang dia. Sampai kat depan rumah dia, dia buka pintu dan aku pun masuk.
Dia layan aku baik. Dia bagi tuala bagi aku mandi dan tumpangkan satu bilik kosong dalam rumah dia tu. Aku pakai baju dia je. Aku mandi dan solat Asar. Nasib sempat. Sebab jam dah tunjuk pukul 6.37pm.
Aku pun keluar ke ruang tamu. Tengok dekat tingkap. Hujan makin lebat. Guruh pun dentum tum tum tak henti.
"Macam mana nak balik ni" Keluhku selamba. Didengari pula si Ayish.
"Tidur sini je" Balas Ayish.
Krukkkkkruukkk.
pfft, masa ni jugak kau nak bunyi.
Perutku berbunyi minta diisi. Ayish dah senyum. Dia paut bahu aku ke dapur.
"Sorry dude meggi je ada.." Dia tersengih sambil garu kepala yang tak gatal.
Dia pun masak meggi tu. Perghh bau dia menusuk dalam hidung buat air liur hampir - hampir je meneleh.
Bukannya sedap tapi sebab lapar kan. Makan rumput pun jadi sedap 😂
Dia hidang. Aku dan Ayish makan macam orang tak makan setahun. Gelojoh sampai tersedak.
Masa Ayish tersedak tu aku tepuk belakang badan dia sambil beri dia segelas air. Ayish senyum.
Aku yang baru sedar akan sikap aku tu terus hentikan perilaku tu. Aku mulakan lagi perangai hati batu ais aku.
Lepas makan aku pandang luar.
Hujan masih tak henti. Last2 aku setuju ke duduk dengan Ayish. Baju sekolah yang basah tadi aku jemur depan kipas. *Kipas kaki*
Esok keringlah. Dah biasa buat macam ni. But satu masalah.Kasut mana sempat kering. Damn!
Aku malas nak pikir. Aku pun tidur je dalam bilik kosong yang Ayish bagi tadi.
Ayish POV
Aku bangun Lewat! 6.40pagi. Aku ke bilik yang Akim huni. Dan terkejut sebab dia pun masih lena. Berbungkus dengan selimut. Siap berdengkur lagi.
Aku kejut Akim untuk solat subuh dan siapkan diri untuk ke sekolah.
Nasib sempat siap dalam keadaan kelam kabut pun. Aku ke pintu. Tunggu Akim yang tak siap lagi Dia lambat sikit sebab kene gosok baju sekolah dia yang basah kelmarin sekejap.
"Hoi Akim cepat lah. Lembab betul kau!" Jerit aku di muka pintu.
"Yaish! Sabarlah." Keluhnya geram.
Dia baru nak sarungkan kasut. But kasut tu basah dan busuk.
"Sial lah nak pakai cammana ni." Mukanya ketat.
Dan aku teringat sesuatu. Aku meluru berlari kebilik. Dia pandamg aku pelik. Aku keluarkan kasut dari bawah katilku.
"Nah. Pakai ni." Aku campak dekat dia.
"Kasut siapa ni?! "
"Kasut kau ah. Aku simpan.." Balasku selamba
"Aku mana ada kasut macam ni.."
"Pakai ajelah. Banyak mulut pulak. " Aku tengok dia sarung kasut tu.
Kasut tu aku beli masa birthday dia. Tapi masatu kami dah putus kawan. Dan tak berkesampaianlah hajat aku nak bagi masa birthday dia. So, tak apalah bagi masa ni pun. Bagi jugak kan? Walaupun dia tak tahu sempana apa.
"Haih! Ketatlah." Dia tengok kasut tu.
"Memanglah. Kau makin besar. Bukan makin kecik " Aku berjalan ke pagar dan diikutinya.
"k. " Balasnya selamba.
Hai guys. Maafkan segala kesalhan typo author. huhuhu. Selamat membaca dan jangan lupa untuk vote dan komen.
kalau sudi ah '-' hehehe
YOU ARE READING
Kau Sahabat [ Complete ]
Novela JuvenilTengku Hazrick Hakimi, bersahabat baik dengan Farish Asyraf sejak dari sekolah menengah. Namun, atas satu kejadian yang tidak disengajakan, mereka bergaduh dan persahabatan yang dijalin bertahun tahun musnah. Datang pula Iqram cuba membalas dendam...