Akim POV
Harini hari cuti. Pagi-pagi lagi aku dah bersiap nak pergi melawat kubur orang tuaku. Lepastu aku ingat nak pergi melawat Iqram.
Kadang-kadang rasa kasihan singgah dekat hati bila teringatkan kisah Iqram. Tapi, marah aku lagi menebal bila tahu dia yang rancang insiden kematian ibu dan ayah aku.
Tak sangka hidup aku akan jadi sesukar ini. Langsung aku tak terfikir. Dulu aku cuma bayangkan kejayaan aku dan kegembiraan aku dan keluarga.
Sekarang nampaknya semuanya dah berbeza dari impian yang aku nak kecapi. Kalau aku berjaya dalam pelajaran pun. Aku tak ada lagi ibu bapa macam orang lain yang datang peluk anak mereka.
Yang gosok kepala ucap tahniah. Lepas tu pergi belanja makan or belanja apa yang anak mereka nak. Aku dah tak ada sesiapa.
Aku rindu mereka.
Sampainya aku di tanah perkuburan. Aku hamparkan segulung tikar. Yaasin aku buka dan bacakan untuk mereka.
Lepas habis membaca. Aku memandang batu nisan mereka.
"Ibu, ayah. Adik rindu kalian. Adik jalani kehidupan yang agak sukar sekarang. "
Aku menarik nafas. Tanganku memegang batu nisan mereka. Menggosok perlahan.
"Ayah. Adik perlukan kata-kata semangat dari ayah. Macam dulu. Tiap kali adik sedih ayah ada. Ayah gosok belakang badan adik. Tenangkan adik. Tapi sekarang adik hanya mampu berbicara. " Airmataku yang aku tahan dari tadi akhirnya tumpah.
"Ibu, adik rindu ibu marah adik. Adik rindu nak dengar ibu panggil adik makan. Adik rindu masakan ibu. "
Aku toleh kubur ayah.
"Ayah, jomlah kita basuh kereta sama-sama. Adik rindu sangat. Adik rindukan kehangatan pelukan ibu dan ayah. " Teresak aku sendiri.
"Adik nak ayah dan ibu tunggu adik dekat dewan sekolah nanti lepas adik habis exam. Adik nak rasa pelukan ibu dan ayah macam orang lain rasa. "
"Adik cemburu dengan orang yang masih ada ibu dan ayah mereka. Mereka hidup bahagia. Adik nak jugak begitu. "
"Nanti ibu dan ayah tunggu adik di syurga ya?"
"Ayah.."
"Ibuu..."
"Tak layakkah adik bahagia? " Aku menunduk. Menyapu air mata yang tak berhenti keluar dari tubir mata.
"Kau layak untuk bahagia Akim" Seseorang menepuk bahuku lembut.
Aku menoleh.
"Haziq. "
"Ya. " Haziq melutut dan memeluk aku erat.
"Aku tak kuat Haziq. Aku rindukan mereka. "
"Ya aku tahu. Aku juga pernah rasa perasaan tu." Haziq gosok belakang badan aku. Menenangkan aku.
"Dah. Tak elok menangis depan mereka. Kau lelaki. Kau kena kuat." Haziq menguntum senyuman.
Aku membalasnya.
.
.
."Kau nak pergi mana lepasni?" Tanya Haziq padaku lepas sekian lama berdiam diri.
"Aku ingat nak pergi malawat Iqram. Dia dalam jail. " Jelasku
"oh."
"what?! Dalam jail? Apa jadi dengan budak tu?" Soal Haziq terkejut.
"Dia pukul aku dengan Ayish. " Balasku pendek.
"Patutlah. Aku ikut kau lah. Boleh? " Soal Haziq.
"Okay."
.
.
."Aku minta maaf atas apa yang dah berlaku pada korang." Iqram memulakan bicara.
"Benda dah jadi." Balas Haziq.
"Kim, aku minta maaf." Iqram tunduk menekur lantai.
"Aku minta maaf pasal parents kau." Iqram masih menunduk
"Sakit Iqram. Sakit kehilangan mereka. " Haziq menggosok belakang badanku.
"Sumpah. Aku dalam keadaan marah. Aku dah tak boleh fikir masa tu. Dan sekarang aku terima padahnya. "
Aku diam. Aku pandang iqram
"Kau tak layak dimaafkan.."
"Akim, jangan ikut perasaan marah kau." Ujar Haziq.
"Kalau aku maafkan kau, mak bapak aku tak boleh hidup semula ! " Amarahku kian memuncak.
"Aku minta maaf sekali lagi. Aku mungkin tak dapat nak jumpa kau lagi. Sebab aku akan terima hukaman gantung sampai mati."
"Aku maafkan kau." Kata aku perlahan. Sedangkan nabi memaafkan umatnya. Siapa aku nak menghukum orang lain.
"Masa melawat dah tamat" Tegas orang yang menjaga Iqram.
"Akim, kau tolong bawa Ayish dan Nara ke sini. Aku nak jumpa mereka. " Pinta Iqram sambil dirinya telahpun dipegang penjaga penjara tersebut.
"Okay. Jaga diri Iqram. Aku pergi dulu." Aku bangun dari kerusiku dan berjalan keluar dari penjara tersebut.
Sorry guysss. mengarutnyaaa cerita ni ahahah. pebenda kau buat ni nana 😢 act cerita ni dah lari dr plot yang dibuat ahahahaha.
Tapi takpe lah. alang-alang dah buat. Kita teruskan. okay? Haahha.
Lot of love from me 💕💕
YOU ARE READING
Kau Sahabat [ Complete ]
Fiksi RemajaTengku Hazrick Hakimi, bersahabat baik dengan Farish Asyraf sejak dari sekolah menengah. Namun, atas satu kejadian yang tidak disengajakan, mereka bergaduh dan persahabatan yang dijalin bertahun tahun musnah. Datang pula Iqram cuba membalas dendam...