bab 11

28.4K 588 6
                                    

Terpisat pisat Hana bangun dari pembaringannya . Cahaya matahari yang memancar terus ke tingkap bilik yang besar itu begitu menyilaukan .

Hana mengensot ke tepi katil dan turun dari katil . Tualanya dicapai dan disangkut pada bahu .

Terhuyung hayang Hana melangkah ke bilik air untuk membersihkan diri .

Setelah siap mandi , Hana memilih skinni jeans berwarna putih dan blouses berwarna biru lalu disarungkan ke tubuhnya .

Setelah siap mandi , Hana memilih skinni jeans berwarna putih dan blouses berwarna biru lalu disarungkan ke tubuhnya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Setelah yakin dengan penampilannya , Hana melangkah keluar dari bilik tetamu dan melangkah menghampiri tangga .

Seperti yang diberitahu Zairul pada Hana semalam , terdapat 4 buah bilik di tingkat 2 rumah agam milik keluarga Zairul .

Ketiga bilik itu dihuni oleh mama Zairul , abg Zairul dan Zairul sendiri . Dan satu lagi bilik adalah bilik tetamu yang Hana duduk selama 4hari 3malam sepanjang dia dirumah keluarga Zairul .

Kaki Hana lagi beberapa langkah mahu menghampiri tangga , namun langkahnya terhenti apabila bilik yang berdekatan dengan tangga dibuka seseorang dari dalam . Maka dengan itu terjenggul lah wajah-

 Maka dengan itu terjenggul lah wajah-

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Hel-llo . Urm- hai.." entah kenapa Hana jadi burung gagap pagi ini . Mungkin kerana tak biasa bertegur sapa dengan Zuhair .

Zuhair tersenyum nipis dan mengangguk .

"Morning ." Terus ditutup pintu biliknya dan melangkah ke arah tangga meninggalkan Hana yang kaku berdiri disitu .

Pintu lagi satu dibuka .

"Eh ! Hana , asal berdiri macam patung kat sini ?" Tegur Zairul .

"Aku tunggu kau lah ngok !" Balas Hana geram .

"Asal ? Dah lapar eh ? Ala cian dia . Jom turun breakfast . Mesti cik Timah dah masak sedap sedap untuk kita ." Zairul terus melangkah ke tangga . Sempat lagi ditarik lengan Hana .

Perlahan lahan Hana menarik lengannya dari pegangan Zairul .
"Erm . Mama dan papa kau tak turun breakfast sekali ?" Soal Hana bila kelibat orang tua Zairul tak kelihatan .

"Arwah papa aku dah meninggal . Urm , mama aku kan sakit . Dia ada kat atas dalam bilik dia . Lepas breakfast kita bawa makanan jengah dia ye ? Tentu dia gembira bila jumpa kau ." Cerita Zairul . Ada nada sedih disitu .

"Sorry . Aku tak tahu pun yang arwah papa kau dah tak ada ."

"It's okay lah . Lagi pun aku memang tak cerita kat sesiapa pun . Sebab aku tak nak sedih sedih lagi ." Zairul tersenyum nipis .

Setibanya Zairul dan Hana di meja makan , Zuhair memandang Hana .

"Eh , abg kau tak masuk office ke ?"

"Kan tetamu datang ? Takkan aku nak masuk office . Lagipun , tak ada meeting penting pun hari ini . Sebab tu kau nampak aku tersadai kat rumah ni ." Balas Zuhair . Matanya sekali lagi mengerling sekilas ke wajah Hana .

Zairul mengambil tempat duduk menghadap Zuhair . Dan Hana pula mengambil tempat disebelah Zairul .

Hana seolah pernah bertembung dengan Zuhair . Namun dia kurang pasti dimana .

"Cik Timah , apa khabar ? Rindu Ayoi tak ?" Soal Zairul saat seorang perempuan yang kelihatan agak berusia keluar dari dapur sambil membawa satu jag air fresh oren .

"Eh ! Ayoi . Bila balik ni nak ? Kenapa tak cakap Ayoi nak balik ? Cik Timah boleh masak sedap sedap untuk Ayoi ." Cik Timah terpandang Hana disebelah .

"Siapa kat sebelah Ayoi tu ? Buah hati ke ?" Soal Cik Timah bersama senyuman lebar .

Hana yang sedang menjamah bihun goreng terus tersedak . Merah wajahnya menahan pedih ulu hati .

Zuhair terus mencapai jag fresh oren dan dituang ke dalam gelas . Dihulur pula gelas yang sudah terisi fresh oren itu pada Zairul dan Zairul menyambut .

Zairul hulurkan pada Hana .

"Eh ! Cik Timah salah cakap ke ?" Soal Cik Timah dengan riak risau .

"Eh ! Tak lah Cik Timah . Tak ada yang salah cakap pun . Ini kawan Ayoi . Nama dia , Hana . Ayoi bawa dia balik sebab mama nak jumpa . Dia bukan buah hati Ayoi pun . Tu pasal dia tersedak kot ." Terang Zairul .

"Hehe . Betul tu Cik Timah . Kami kawan biasa je ." Hana pula bersuara dan waktu yang sama mata Hana bertembung dengan mata Zuhair .

"Abg , Arisa datang tak hari ni ?" Soalan Zairul membuatkan wajah Zuhair berubah seratus peratus dan berjaya menarik minat Hana

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Abg , Arisa datang tak hari ni ?" Soalan Zairul membuatkan wajah Zuhair berubah seratus peratus dan berjaya menarik minat Hana .

Siapa Arisa ?

"Entah lah . Abg tak tahu dia datang ke tak . Tapi abg dah whatsapp dia kata kau dah balik ." Terang Zuhair . Tangannya menguis bihun goreng . Hana jadi pemerhati . Cik Timah sudah berlalu ke dapur semula .

"Erm ..Zairul . Banyak sebenarnya aku nak tanya kau . First , nama timangan kau Ayoi ke ?" Soal Hana setelah hampir setengah jam keadaan di meja makan senyap sunyi .

"Ha'ah ." Balas Zairul sepatah .

"Siapa Lee ?" Soal Hana lagi .

"Azli lah . Kawan kawan satu kampung panggil dia Lee ."

Zuhair diam menunduk ke arah pinggannya , tidak ikut campur perbualan diantara Hana dan Zairul .

"Ooh . Urm , siapa pula Arisa ?" Soalan Hana yang kali ini berjaya membuatkan Zuhair mengangkat wajah dan memandang Hana .

"Dia sepupu aku ."

NURUL HANA ✔️Where stories live. Discover now