27: Indre seier

1K 36 0
                                    

«Hva vil du ha?» spør jeg og tar opp brødet. Liam står ved siden av meg. «Veit ikke.. hva har du?» spør han med den morsomme morgen stemmen sin. «Vel jeg har Line's spesialsmørbrød» sier jeg og vifter fornøyd med to brød. Jeg ser opp mot han, og han smiler søtt mot meg. «Vel da tar jeg det da» sier han før han lener seg på det ene beinet sitt og svinger mot spisebordet.

«Sånn. Her har du Line's spesialsmørbrød» sier jeg med en slags 'italiensk' aksent. Han ler og rister på hodet. Han tar smørbrødet og tar en bit. Jeg ser forventningsfullt på han. Han himler fornøyd med øynene. «Det var helt sinnsykt godt.» «Takker.» Svarer jeg fornøyd før jeg tar en bit. 

«Så.. bursdagen til Lukas er om 2 dager» sier jeg. «Ja» svarer Liam. Jeg sa det egentlig bare for å forsikre meg om at han visste det, noe jeg tror han gjør.  Etter litt sier han «det blir spennende å se hvem som blir valgt ut til salsakonkurransen.» Han smiler det typiske Liam smilet sitt. «Shit er ikke det i morgen?» det har jeg helt glemt. «Jo» svarer han ganske enkelt. Jeg hører noen gå i trappa. «Er du våken allerede Line?» spør noen. Shit! Mamma. Liam ser at jeg bekymrer meg. Han ler lavt. Mamma kommer i nattpysjen og skvetter når hun ser Liam. Hun retter på pysjen. «Liam» sier hun litt andpusten. Hun ser mot meg. «Har han vært på overnatting?» Hun gir meg et intenst spørrende blikk. Jeg skjønner hva hun hinter til. «Ja, han har det, men jeg sverger ikke på den måten.» Hun blir kjempe lettet. Så ser hun smilende mot Liam igjen «så er du klar for bursdagen?» spør hun entusiastisk. Han smiler skjevt, men søtt «Ja, helt klar jeg.» Hun smiler søtt. Jeg tror faktisk at hun liker Liam. Liksom mer en hun likte William. Jeg blir drit letta. «Vel. Jeg burde starte å ordne meg jeg» sier hun. «Hvorfor» spør jeg nyskjerrig. «Jeg har sagt det. Jeg skal jo på møte i dag.» Det har ikke jeg fått med meg. «Stemmer det.» Sier jeg og later som om at jeg husker det nå. Hun smiler til begge før hun går til badet.

«Hva skal vi gjøre nå?» spør jeg etter at vi har ryddet. Han trekker på skuldrene. «Blir du med på å kjøpe godteri, også bare være skikkelig late å sitte å se på tv resten av dagen?» spør jeg og han smiler skjevt. «Høres ut som en god plan.» Jeg tar med meg mobilen og bankkortet også kjører han oss til butikken. Vi går inn og jeg innser at vi bare går i nattpysjen. «Vi går bare i nattpysjen» sier jeg. Jeg ler meg ihjel når jeg ser at Liam går ikke i mer en buksa. Jeg gapskratter «du går ikke i mer en buksa!» han ler litt før han sier «du går ikke i mer en jakke og nattkjole.» Vi går inn og jeg kan føle at folk ser på oss. Vi er i brus avdelingen når Liam tar jakka mi mer rundt meg. Jeg ser spørrende opp mot han. «Han ser på deg» sier han surt og nikker mot en fyr. Fyren går fort når Liam ser på han. Jeg hører fnising når vi kommer til godteri avdelingen. «Også sa han det liksom!» hører jeg en jente si til veninnene sine. Jeg kjenner igjen den stemmen. Det er Mona og de andre.

Jeg stopper opp. «Fuck.» «Hva er det?» Liam ser ut som et digert spørsmålstegn. «Mona og de er ved godteriet!» «Hva så?» spør han. «Liam, de ødelegger liv.» Han vifter med hånden «drit i dem.» han ser at jeg ikke rører på meg. «Gjør dem livet ditt til et helvete gjør jeg det samme med dems.» Jeg kan se at han ikke tuller. Jeg føler meg litt tryggere og bestemmer meg for å gå.

Vi går inn ved godteriet, og der står de. Liam total ignorere dem. Det er egentlig veldig morsomt å se på, men jeg prøver å ikke le. «Så.. hva skal vi ha?» spør han. «Sjokolade og..» jeg nøler. Jeg gjør det samme som han. Jeg later som om de ikke fins. Jeg kan høre at de har blitt helt stille. Jeg kan også føle at de ser på oss. «Vi må jo også ha potetgull.» sier jeg og smiler mot han. Jeg tar med meg en kims mens Liam holder sjokoladen og pepsien. Vi starter å gå og veien blir dekket for av Mona og de. «Mona» sier jeg 'overrasket'. Hun ser på meg stygt, men blikket mykner og blir om til et smil. «Hei» Sier hun. Uten å si hei tilbake sier jeg bare: «Dere dekker veien.» Hun virker overrasket. «Å-åja». Hun ser på Liam. Alle jentene ser på Liam. Vi går forbi. «Og... Hold øynene deres for dere selv» sier jeg. Alle jentene river blikket sitt overrasket fra Liam.

Vi står i kassa og akkurat nå er jeg så glad inni meg at jeg tror at jeg kommer til å spy. Hadde dette vært meg for noen måneder siden hadde jeg ALDRI sagt det! Jeg har alltid hatt lyst til å stått i mot dem. Han gir meg et overrasket smil og sier: «Wow. Jeg kan ikke tro at du sa det.» Overrasket svarer jeg: «Ikke jeg heller.»

FakeWhere stories live. Discover now