كان ينظر اليه وهو ضاممها الي صدره وهي لا تعترض علي ما يفعله معها ... لتشتعل نارا لم يقوي علي اخمادها قبل ان تظهر اثارها واضحتا عليه ...
محمود " وهو مشتعل غيرة " : ما فهمت .. ما فهمت ايه والا ايه... ايه يا عمي اللي انت بتعمله دا ايه انت فاكر نفسك فين ... نزل ايدك وابعد عنها .... وانتي ... وانتي يا ربت الصون والعفاف ايه خلاص بقت سداح مداح كدا ... ايه يا ست هانم ... سيباه يضمك وياخدك في صدره كدا عيني عينك خلاص قلعتي برقع الحيا و ...
باسل " مقاطعا بلهجة قويه " : قبل ما تكمل حكيك اللي بلا طعمة هيدا ... بدي اياك تفهم شي ... تفهمه منيح لاني ما بعيده ...
محمود : انت عايزني انا افهم ... افهم ايه بقي ...
باسل : اننا هلا مجوزين ... يعني هي صارت مرتي وانا جوزها ... ولهيك صار حكي البارحة مني لالك واجب التنفيذ ...
محمود : نعم ... انت جوزها وهي ايه ...
كان ينظر اليها بصدمة منما سمعه منه وعقله رافض تقبله ...
محمود : ميرا ... الكلام دا ...
ميرا : كل اللي باسل قاله صح ... احنا اتجوزنا من ساعة واحدة بس ...
ميار : بجد ... مبروك يا احلي عروسة في الدنيا ...
لتجري عليها لكي تضمها وتقبلها الا ان يده كانت اسرع لتوقفها قبل ان تصل اليها ...
محمود : استني هنا ... اتجوزتي ازاي من غير ما اعرف وازاي قدر يقنعك بالسرعة دي وانت طلعتلي منين انت ...
باسل : انا قدرك المخبي واللي عايدي راح يتعدل كل شي ...
محمود : قدري ... صح انت قدري ... قدري اللي ما كنتش متخيل انه يقدر علي اللي مقدرتش عليه ...
ميرا : انت بتقول ايه ... انا مش فاهمة ...
باسل : ما الو داعي تفهمي هلا ... بعدين بتفهمي لكن ... "لينظر الي محمود الذي كان امامه مصدوما وعقله مشلولا عن التفكير " ... وبالنسبة الك ... من هلا ما بدي اسمعها لميرا تحكي انك حكيتها بشي عاطل متل عادتك معها ... عم تفهم علي ... ولو صار هالشي صدقني راح تندم ...
لينظر الي ميار التي كانت تقف خلفه لا تقوي علي الحركة بعد ان وقف حاجزا بينها وبينهم ...
باسل : مدام ...
ميار : مقاطعتا " : لا مدام ايه بقي انت خلاص بقيت جوز اختي تندهلي بميار علي طول وبلاها مدام واللقاب دي ...
باسل : خلاص متل ما بدك ... ميار انا اتشرفت بشوفتك وان شاء الله بشوفك بوقت تاني... تكون الامور اهدئ ...
ميار : هههههههه ... ان شاء الله ... والف مبروك ... ومش هوصيك علي ميرا ...
باسل : ماتخافي كل شي راح يصير متل ما بدها ... " لينظر الي ميرا التي لا تزال بحضنه " ... مو هيك حبيبي ...