EPISODE XXXIV

1.6K 164 55
                                    

Leonardo dan Melisa berjalan seiring menuju ke pintu utama rumah keluarga Barboni. Lengan sasa suaminya tidak dilepaskan malah dipeluk semakin erat. Salah seorang pengawal yang menjaga di depan pintu menegur Leonardo. "Tuan Muda."

Pengawal itu berdiri di hadapan Melisa. "Ya?" Melisa bertanya.

"Cik ada kad jemputan?" soal pengawal itu menilik tubuhnya atas bawah. Melisa tidak senang dengan cara pandangan pengawal itu memandangnya. Seakan menelanjang tubuhnya. Dia mengerling ke arah Leonardo yang berdiri bersebelahannya. Leonardo menurunkan tangannya dari memeluk lengan sasa itu. Lelaki kacaknya terus berjalan masuk ke dalam rumah tanpa menoleh ke belakang meninggalkan dia sendiri.

"Tak mengapa." Ujar Melisa kepada Marco dan Alessandro. Kedua-dua teman suaminya memandang dia serba salah sebelum mengekori langkah Leonardo.

"Cik. Cik ada jemputannya?" pengawal itu bertanya semula masih memandang dia.

Ales memegang bahu temannya. "Perlu ke kau tinggalkan Regina dekat luar macam tu?" dia tidak dapat sembunyikan yang dia kurang senang dengan tindakan Leonardo terhadap Melisa.

"Biarlah. Dia mesti fikir yang kalau aku ada bersama, dia boleh masuk." Leonardo mencapai gelas di atas dulang yang dibawa pelayan. Dia menyisip air dalam gelas membasahi tekak yang kering. Matanya menjeling ke arah isterinya yang masih berada di luar ditahan pengawal rumah keluarganya.

"Aku tak rasa yang dia gunakan kau, Leonardo." Kata Marco melihat ke arah Regina juga.

Leonardo nampak isterinya mengeluarkan kad jemputan berwarna emas dan berikan kepada pengawal itu. Sangkanya pengawal itu akan membenarkan bidadarinya masuk tapi tidak. Riak muka Melisa nampak kurang senang mendengar bicara pengawal itu. Leonardo nampak tangan pengawal itu ingin mendarat di atas tubuh wanitanya terus membuka laju mendekati Melisa.

Tanpa bicara, lengan Melisa dipegang dan ditarik masuk ke dalam rumah. Dia ingin pergi semula ke tempatnya tapi ditahan Tuan Carloso. "Leonardo."

"Babbo." Tuan Carloso memandang dia dan Melisa bersilih ganti.

Melisa yang sedar dirinya menarik perhatian orang tua Leonardo, dia terus berdiri di depan suaminya. Tangan dihulur untuk berjabat. "Saya Melisa, isteri Leonardo."

"Tuan Carloso, babbo Leonardo." Melisa berjabat tangan dengan ayah mentuanya. Mata dia mendarat ke arah wanita yang berdampingan dengan Tuan Carloso. "Oh, maafkan babbo. Ini Puan Maria, isteri babbo. Mamma Leonardo."

Melisa mendekati wanita itu. Tubuh Puan Maria dipeluk dan dikucup ringkas kedua-dua pipi kiri dan kanan. Seperti kebiasaan wanita-wanita bila bertemu. Dia sedar yang pandangan mata ibu mentuanya kurang senang melihat dia. "Leo tak beritahu babbo yang Leo jemput Melisa ke majlis kami."

"Melisa yang menjemput diri sendiri. Tunggu Leo bawa Melisa, lambat lagilah jawabnya." Nadanya bergurau tapi niatnya sinis ingin memerli Leonardo.

Tuan Carloso ketawa dengan bicara menantunya. Tidak menyangka yang Melisa jenis wanita muda yang suka bergurau dan pandai berbicara. "Betul kata Melisa tu. Babbo dah berapa kali suruh Leo bawa Melisa ke sini tapi tidak-tidak dibawanya. Siapa sangka takdir malam ini menemukan kita."

"Betul. Melisa nak ucapkan tahniah dan selamat ulang tahun yang ke-20 untuk perkahwinan babbo dan mamma."

"Terima kasih, Melisa."

"Ini ada hadiah yang tidak seberapa daripada Melisa untuk babbo dan mamma." Melisa keluarkan sekotak baldu berbentuk segi empat sama dari beg tangannya dan berikan kepada Tuan Carloso.

Tuan Carloso menerima dengan hati yang senang. Dia membuka kotak baldu berwarna biru itu. "Terima kasih, Melisa. Cantik sangat. Pandai Melisa pilih."

YEOUBIWhere stories live. Discover now