[34]

348 34 0
                                    

Dewan Kuliah

Hani duduk di meja sambil matanya sentiasa melihat ke arah pintu masuk. Setiap kali pintu terbuka, laju dia memandang, menanti seseorang. Hani melihat jam tangannya.

Dah nak dekat waktu kelas, tak akanlah dia tak sampai lagi... desis Hani.

Dia melihat bekas cookies yang dibawanya.

"Uit dari tadi aku tengok kau asyik tengok ke pintu je. Kau tunggu someone?" soal Rina. Hani sekadar senyum.

Masa berlalu tanpa orang yang dinanti sampai.

Dia tak datang kelas ke hari ni? Tak apalah, esok aku bagi dia.

+++

Keesokannya

Hari ini juga Hani menanti seseorang untuk dia bagi cookies tanda terima kasihnya namun hari ini juga, dia tak nampak bayangan seseorang itu dimana-mana.

Mana dia pergi?

Hani melihat whatsApp nya yang masih single tick. Hani mula pelik.

Ah dia busy kot. Nantilah.

Hani tak menelefon sebab dia takut mengganggu lagi pula lepas apa yang berlaku, dia segan nak telefon.

+++

Seminggu kemudian

Tutorial Strategic Management

Mereka berkumpul untuk tutorial pagi itu. Semuanya ada kecuali Firhad.

"Fir tak datang ke Hani?" soal Farah.

"Aku tak pasti. Sebab dah seminggu aku tak nampak dia. Aku contact pun tak dapat." Jawab Hani.

"Tapi tak apa. Tentang dia nanti aku urus. So kita just proceed je discussion kita." Kata Hani dan ahli kumpulannya yang lain mengangguk. Saiful menghela nafas berat melihat Hani.

Ahh macam mana aku boleh terlibat dalam hal diorang ni... desis Saiful sebelum dia kembali focus pada perbincangan mereka.

+++

Sebaik tutorial habis, mereka semua mengemas untuk pulang.

"Hani." panggil Saiful sebaik mereka berjalan keluar dari kelas tutorial.

"Ada apa?" soal Hani. Mereka berhenti di tepi hallway bagi memberi laluan pelajar lain lalu.

"Tentang Fir, I bet kau mesti tak tahu lagi kan?" soalan Saiful buat Hani kerut dahi.

"Apa maksud kau?" Hani makin ingin tahu.

"Tentang part dia untuk assignment kita tu, dia dah siapkan so nanti aku emailkan pada kau. Dia juga minta aku sampaikan voicemail ni." Saiful mengeluarkan telefonnya dan membuka whatsApp, mencari mesej Firhad.

"Hai Hani. By the time kau dengar voicenote ni, mesti Saiful dah bagitahu tentang part assignment aku tu. Sorry kalau ada yang kurang tapi aku dah try my best okay! So Hani, eat well, rest well and be healthy. Hope we can meet again in the future." Voice note dari Firhad berakhir di situ. Hani memandang Saiful keliru.

"Apa maksud dia Saiful?" soal Hani. Saat itu entah kenapa, dadanya terasa sesak.

"Erm aku tak tahu in detail tapi apa yang aku tahu, dia transferred? Or drop out but something similar lah. Dia dah tak belajar kat sini." Belum sempat Saiful menyambung Hani dah laju berjalan menuju ke bilik lecturer.

Dia mencari bilik ketua program. Sampai di depan bilik ketua program, Dr Grace, dia mengetuk dan nasib baik Dr Grace berada di bilik dan membenarkan dia masuk.

Dear Hani ✅Where stories live. Discover now