[6]

506 44 0
                                    

"This is your confession?" Hani memandang Firhad.

"Yup. Julia Hani, will you be my girlfriend?" kata Firhad sambil dia mengeluarkan sebentuk cincin. Dia melihat reaksi Hani. Hani diam berfikir.

This is easy. Kau terima aku dan aku akan dump kau after two weeks. Firhad senyum memikirkan rancangannya.

Hani melihat Firhad.

"Jadi girlfriend kau? Tak naklah. I'm not interested. Thank you." Kata Hani kemudian dia berpusing mahu pergi dari Firhad. Melihat Hani yang mahu melangkah pergi, Firhad menghalang jalan Hnai membuatkan Hani berhenti.

"Wah kau directly reject aku? Kau tahu tak aku siapa?" kata Firhad. Dia memandang Hani.

Hani mengangguk dengan soalan Firhad.

"Sebab aku tahulah aku reject." Kata Hani. No 1 player di fakulti. Siapa je tak kenal. Huh.

"Tell me the exact reason why kau reject aku." kata Firhad lagi.

Hani mengeluh. He's a pain! Susahlah orang narcissist ni.

"Hope kau tak ambil hati bila aku bagitahu the real reason ni." Hani memandang Firhad.

"Ok go on." Firhad menyilang kedua tangannya. Hani pula memasukkan kedua tangannya ke dalam poket seluarnya.

"First: tawaran kau tak menarik. Kau ajak aku jadi girlfriend kau with a ring? And offer me a ride in your BMW? Pfft that's lame. Typical tactic in drama. Nothing new so it's not interesting. No fun." Kata-kata Hani buat Firhad nak marah tapi dia kawal.

"Ada lagi?" kata Firhad sambil mengetap giginya menahan geram.

"Of course ada. Second: kau as a whole is not interesting. Typical playboy with average face. Aku tak tahu kenapa kau dapat title no 1 in faculty. Oh aku tak patut rate someone's face. Sorry." Hani pura-pura minta maaf buat Firhad naik angin. Dia berpusing dari Hani dan menarik nafas panjang. Cuba menenangkan dirinya. Dia kemudian kembali memandang Hani.

"Kau..." Firhad berfikir apa yang dia patut cakap supaya Hani terima psychological damage yang sama dengannya.

"Ya?" Hani tayang muka tak bersalah.

"Kau actually tak ada hak untuk reject aku. Kau patut bersyukur, orang macam aku pandang kau. Kau tu sebenarnya even lower than average. Your face, your dressing, everything about you. Totally not my type." Kata Firhad namun Hani sepertinya tidak terkesan langsung dengan kata-katanya.

"That great. Sebab kau pun bukan type aku. I guess we are settle now. Bye." Hani berjalan pergi.

"Psycho." kata Firhad sebaik Hani lalu di sebelahnya. Hani berhenti dan tersenyum.

"Yes I am. Semua orang pun kata aku macam tu. So lepas ni, please stay away from me. Also, aku nak bagitahu. The world does not evolve around you. Stop rasa yang kau above everyone sebab for me, you are nothing. We all are nothing in this world. But manner is what differentiate us. Learn your manner first kid." Hani kemudian berjalan menuju ke pondok bas. Firhad memandang Hani yang menjauh.

Manner? Talk about yourself.

+++

Library

Hani duduk menunggu ahli kumpulannya untuk sampai di library. Mereka berjanji untuk meeting kali terakhir untuk siapkan report kerja kumpulan mereka. Hani melihat jam. Ada lima minit lagi sebelum masa meeting namun masih tiada bayang-bayang ahli kumpulannya sampai.

Tak apa. Ada lagi lima minit. Diorang otw tu. Hani bersangka baik. Dia membuka whatsapp group.

"Hani... sorry. Aku tak dapat nak datang meeting hari ni. Migraine aku datang." - Suzi

Dear Hani ✅Where stories live. Discover now