[39]

387 35 2
                                    

Bab 39

15 tahun Saufi

SMK Tun Fuad

"Wei geng, aku dengar cerita ada budak baru nak masuk kelas kita hari ini." kata Qayyum sebaik dia balik dari bilik guru.

"Apa kau merepek ni? Dah nak dekat exam macam ni tak akanlah ada student baru nak masuk?" kata Saufi yang dari tadi sibuk menulis nota di bukunya.

"Kalau betul ada budak baru masuk, kau kena belanja aku makan lunch nanti." Kata Qayyum. Saufi mengangguk.

"Okay deal!" Saufi bersetuju sebab dia tak percaya pun dengan Qayyum.

+++

"Hi semua. Nama saya Julia Hani binti Abdul Rahim. Panggil saya Hani. Saya harap kawan-kawan boleh tolong saya sesuaikan diri kat sini." Hani memperkenalkan dirinya dan mata Saufi mati pada senyuman menawan milik Hani.

Apa ni? desis Saufi sebaik dia rasa seperti jantungnya melaju tiba-tiba. Saufi meneguk air masak.

"Jangan lupa belanja aku makan nanti." Bisik Qayyum yang duduk di sebelahnya. Saufi hanya mengeluh dan mengangguk. Saat itu Hani lalu di sebelahnya untuk ke meja kosong di belakangnya. Sekali lagi jantungnya berdebar.

Hati, kau dah kenapa?

+++

Pelajar kelas ada yang sudah ke makmal untuk subjek Sains. Tinggal dia dan Hani di kelas. Hani sedang mencari buku teks sainsnya. Saufi melihat buku latihannya kemudian melihat Hani yang sedang berjalan keluar dari kelas.

"Hani, tunggu sekejap." Panggilan Saufi buat langkah Hani berhenti. Dia memandang Saufi.

"Nah kau ambillah buku latihan aku ni. Kau boleh kena marah kalau tak ada buku latihan ni walaupun kau student baru. Cikgu Jane tu memang tak ada toleransi punya orang." Kata Saufi sambil menghulurkan buku latihan sains miliknya kepada Hani. Hani menyambut.

"Tapi kalau kau bagi buku ni kat aku, nanti kau pula yang kena marah." Kata Hani. Saufi senyum.

"Aku dah biasa kena marah. Kau pakai je buku tu dulu." kata Saufi kemudian dia berjalan menuju ke makmal.

Wah cool lah kau Saufi. Saufi menahan dirinya daripada senyum sebaik dia memberikan buku itu kepada Hani.

Dan akhirnya memang dia dimarahi tapi at least bukan Hani.

Something wrong with me seriously. Desis Saufi sebaik dia kembali ke meja dan melihat Hani yang sedang focus belajar di meja sebelah.

+++

16 tahun Saufi

SMK Tun Fuad, Asrama Lelaki

Malam minggu mereka semua berkumpul di satu bilik dan ada yang makan, ada juga yang mula bercerita.

"Wei, girlfriend aku ada bagi aku surat tadi siang." Cerita salah seorang ahli bilik. Saufi yang sedang membaca di katil sekadar pasang telinga. Mereka sudah membuat bulatan di sebelah katilnya. Memang itulah tempat mereka berkumpul; di ruang sebelah katil Saufi.

"Apa lagi, bacalah kuat-kuat." Pinta seorang lagi pelajar lelaki.

"Okay sekejap." pelajar itu sudah membuka surat yang diberi oleh girlfriendnya untuk dibaca secara terbuka.

"Dude, really? Girlfriend kau bagi surat tu untuk kau je baca. Kenapa nak share dengan kitorang pula? Dia tahu tak yang kau selalu share surat dia dengan semua orang?" kata Saufi kemudian di duduk di birai katil. Pelajar lelaki tadi terus melipat kembali surat dari girlfriendnya.

Dear Hani ✅Where stories live. Discover now