"Abah nak pergi mana kemas sangat ni?"tanya Eliza.
"Abah nak keluar kejap. Oh ya! Abah makan dekat luar malam ni". Pesan Ghazli seraya mengemaskan rambutnya melalui cermin yang ada di ruang tamu.
"O..okay.."Eliza sedikit pelik dengan tingkah abahnya itu.
Ghazli keluar dari rumah lalu memasuki perut kereta. Eliza meletakkan buku yang dibaca diatas meja dan dia bergegas mengintai abahnya melalui tingkap rumah. Kereta Ghazli meluncur keluar dari pekarangan rumah.
"Abah nak pergi mana ya? Jangan-jangan abah nak pergi dating. Oh! My! NO!!"tempik Eliza.
Dia mengcapai telefon bimbitnya lalu mendail nombor seseorang.
"Hello. Tya, kau datang rumah aku sekarang".
"Hah?! Nak buat apa?"tanya ku hairan.
"Adalah. Cepat sikit"terus talian dimatikan. Dia menapak naik ke bilik untuk bersiap. Entah apalah yang dia nak buat.
▪️▪️▪️
"Eliz, kau yakin ke perempuan tu girlfriend bapak kau?"tanya ku sedikit berbisik.
"Aku yakin sangat Tya. Sebab, sejak akhir-akhir ni, aku selalu nampak dia keluar dengan abah aku. Nampak dari gaya dia macam pisau cukur"sangka Eliza.
"Ish! Apa cakap macam tu. Kau salah sangka kut. Entah-entah dia tu kawan bapak kau je. Berdosa tau fitnah sebarangan macam tu"kata ku.
"Hey! Kawan apa macam tu. Siap bertepuk tampar bagai. Tak nak aku ada mak tiri macam tu. Gedik". Aku memandang Eliza pelik. Apa kena dengan minah ni?. Suka sangat serkap jarang dekat orang.
"Eliz, balik nanti cuba kau tanya bapak kau pasal perempuan tu. Kau ni.. cepat sangat serkap jarang dekat oranglah. Kalau kau salah tafsir, padah kau dapat nanti"nasihat aku.
"Dahlah! Jom balik. Sakit mata pula aku tengok perempuan tu menggedik dengan abah aku"Eliza menarik aku dari tempat persembunyian kami ke tempat letak kereta.
Aku menggeleng kepala dengan sikap Eliza. Dia sepatutnya happy bila ayah dia tu dah ada peneman. Ini tidak, duk buruk sangka. Bukan nak doa yang baik-baik untuk ayah dia. Aku pula yang panas hati.
Sepanjang perjalanan pulang, aku mengerling Eliza yang hanya menayang raut monyok. Dia ni kenapa? Kejap nak bapak dia kawin lagi, kejap tak nak. Pening aku.
"Babe, kau kenapa tak suka sangat bapak kau keluar dengan perempuan tu?"tanya ku.
"Sebab aku tak suka perempuan tu. Kau tahu tak, perempuan macam tu cuma nak kikis harta abah aku je. Lepas tu, aku ni ditolak tepi".kata Eliza masih dalam nada geram.
"Kau cuba buka sikit otak kau tu. Tak semua perempuan gaya macam tu kaki kikis tau. Jangan nak sempitkan fikiran tu sangat. Think positive. Kesian bapak kau nanti".
"So, kau nak aku terima buta-buta je lah perempuan tu"lawan Eliza lagi.
"Aku tak suruh aku terima buta-buta macam tu. At least kau check background dia. Ambil tahu semua perkara pasal perempuan tu. And, kalau bapak kau suka dia.. kau kenalah terima. Kau nak bapak kau happykan"nasihat aku panjang lebar. Eliza mengangguk perlahan.
"Ha.. kalau nak bapak kau happy, balik nanti kau tanya bapak kau. Jangan main serkap jarang macam ni".
"Baik.. cik Etyani Meerlina.. sudahlah tu membebelnya.. aku dah faham".rengus Eliza.
"Kalau tak nak aku membebel, jangan buat sesuatu ikut sesedap rasa kau tu je. Lain kali otak tu letak dalam tengkorak kepala kau tu. Bukannya dekat lutut".
YOU ARE READING
He's my Mr. Hot [✔️]
RomanceMengisahkan seorang gadis lewat remaja yang sangat suka bersosial. Dari segi pakaian, tutur kata, tidak melambangkan dirinya seorang gadis yang boleh dibuat isterilah katakan. Itulah Etyani Meerlina. Gadis yang suka berfoya. Tetapi, dia merupakan se...