Kereta milik Ghazli berhenti di petak parkin sebuah restauran yang agak ternama juga. Ghazli menoleh ke sisi. Melihat aku yang diam membatu merenung ke luar tingkap membuatkan dia menghela nafas berat. Tali pinggang di buka.
"Kau tak nak turun ke?"tanya Ghazli.
"Pakcik nak apa sebenarnya dari Tya. Tak cukup lagi ke menyakitkan hati Tya? Pakcik ingat dengan ajak Tya makan lunch dengan pakcik, boleh buat Tya maafkan pakcik ke?"bertalu-talu tomahan yang aku lemparkan kepada Ghazli. Sungguh aku sakit hati dengannya apabila dia merendahkan maruah aku.
"Ya, memang aku ajak kau keluar makan sebab aku nak minta maaf dekat kau. Ini je cara yang effective untuk aku mendapatkan maaf dari kau. Aku call kau tapi kau tak angkat. Whatsapp aku pula kau dah block".ujar Ghazli meluahkan segala kekesalannya.
"Huh! Padanlah muka kau. Kau ingat aku hamak sangat ke dengan kau'desis hati Aku.
Tanpa berbicara, aku terus keluar dari kereta dan melangkah terlebih dahulu ke arah restauran. Ghazli menghela nafas berat. Langkahnya turut diatur mengikuti jejak aku.
Aku berpeluk tubuh. Mata aku menerung Ghazli tajam yang turut merenung aku. Lama juga kami begitu sampailah aku memutuskan untuk memulakan bicara.
"Kau nak apa lagi?"tanya aku kasar.
"Aku nak minta maaf. Aku memang dah melampau cakap kau macam tu. Aku cuma tak suka cara dato' tu pandang kau"jelas Ghazli.
"So what? Kenapa kau nak peduli sangat pasal aku? Pakcik, i told you before. Don't event care about me. Tya dah besar. Tya tahu macam mana nak jaga diri. You have your daughter. Just take care of your daughter"balas aku.
"Kau bakal isteri aku. Kau ialah tanggungjawab aku. Kalau apa-apa jadi dekat kau, papa kau akan soal aku. Kau faham tak?"tegas Ghazli. Dia menarik nafas panjang. Matanya dipejam cuba mengawal rasa amarahnya. Boleh naik hantu dibuatnya bila berhadapan dengan Etyani Meerlina ni. Sepatah dia bercakap, seribu patah dibalas balik.
Aku hanya mampu diam. Malas untuk bergaduh mulut dengan lelaki yang tak kenal erti penat. Seketika itu, pelayan datang membawa makanan yang dipesan tadi. Melihat akan makanan itu membuat selera aku mula hilang. Nak tak nak memang kena makan juga. Kalau tidak menadahlah telinga ni mendengar orang tua tu membebel sampai pejabat.
▪️▪️▪️
Kaki aku atur menuruni tangga. Dari jauh terlihat akan ibu yang duduk di atas lantai ruang tamu sambil mengubah hantaran dengan dibantu oleh kak wahidah dan kak Azi. Anak mata aku hanya memandang mereka dari jauh. Memang tak lah aku nak buat sekali. Sedangkan aku sendiri tak rela dengan perkahwinan tu.
"Adik, boleh tolong ibu sat dak?"panggil ibu. Aku mengorak langkah menghampiri itu.
"Ada apa ibu?"tanya ku.
"Hang pi rumah acik hang sat. Pi ambik bekas bunga teluq. Petang tadi ibu lupa nak ambik"pinta ibu.
"Tak mau adik. Sat gi kena hadap muka si Daria tu. Kalau ibu nak tengok Daria tu patah tangan esok suruh lah adik"tolak aku. Aku lebih rela tak hadap muka si Daria tu lagi.
"Alah.. tak dak apa eah. Pi mintak Raqil tu teman sat"tuntas ibu. Aku mengeluh berat. Nak tak nak memang kena pergi jugalah.
Aku menapak ke luar rumah dimana Raqil berada. Selipar aku sarung ke kaki. Leher aku panjangkan mencari kelibat abang aku itu. Setelah mengenal pasti keberadaan Raqil. Langsung kaki ku hayun ke arah itu.
"Abang".
Raqil menegakkan badannya apabila dipanggil. Anak matanya menatap aku.
"Kau asal monyok je ni? Kenapa?"tanya Raqil.
"Ibu suruh aku ajak kau pergi rumah acik ambil bekas bunga telur"kata ku malas.
"Kenapa tak pergi sendiri je?".
"Kalau aku pergi sorang, tak pasal-pasal buka gelanggang tinju dekat rumah acik nanti".
"Gelanggang tinju?"kepala Raqil yang tidak gatal digaru. Aku menyilang tangan rapat ke dada.
"Owh.. Daria?".
"Iyelah..siapa lagi. Cepatlah! Nanti ibu bising"ajak ku menarik lengan Raqil.
"Iya.. sabar. Kau ni.. tak menyempat betul".
Langkah kaki Raqil mengikuti aku ke garaj kereta. Berkat dari pujukan kak Azi, aku dan abang Raqil akur. Alah.. biasalah adik beradik bergaduh. Air di cincang tak akan putus. Macam tu juga kalau adik beradik. Kalau bergaduh teruk macam mana sekali pun, pasti akan berbaik semula.
"Assalamualaikum.."sahut Raqil memberi salam.
"Wa'alaikumsalam. Eh! Abang Raqil. Ada apa datang ni?"tanya Daria berdiri di muka pintu.
"Abang datang nak ambil bekas bunga telur. Ibu terlupa nak ambil petang tadi"jelas Raqil.
"Owh.. kejap ya, Daria bagitahu mak". Daria kembali ke dalam rumah mendapatkan emaknya.
Tidak lama kemudian Daria kembali bersama plastik besar didalamnya terisi bekas bunga telur yang diminta Raqil.
"Nah abang Raqil. Mak busy sikit buat kuih. Lusakan si gatal tu nak kahwin"kata Daria. Sempat pula dia memerli aku.
"Esh! Apa cakap macam tu. Benda dah terjadikan. Lagi pun kita tak tahu kisah sebenar". Plastik itu kini berpindah tangan.
"Abang, Daria sendiri nampak Tya tu berpelukkan dengan abang hot Daria tu dalam stor"kata Daria menegangkan benang yang basah.
"Stop it Daria. Abang kata enough, it enough. Dia orang dah nak kahwin dah pun. Tak perlu kita nak berdendam. Haih.. abang balik dulu"Raqil berlalu ke kereta. Daria yang masih tercegat di muka pintu berpeluk tubuh geram. Hatinya terasa sakit. Perasaan benci dan cemburu mula timbul.
"I want my Ghazli back Etyani. Dasar perampas!"kata Daria bengang. Lantas dia menapak masuk ke dalam rumah. Berdentum bunyi pintu ditutup.
▪️▪️▪️
Aku menunduk melihat jemari runcing aku yang disaluti inai merah pekat. Pandangan redup aku beralih pada Eliza yang duduk dihadapan aku. Dia suka rela untuk memakaikan inai buat aku. Sudah berpuluh kali aku menolak dari memakai inai. Akhirnya aku akur juga apabila ibu juga memaksa aku agar memakai inai. Kata ibu, tak naiklah seri seorang pengantin jikalau tanpa inai. Nonsense.
Bibir Eliza tidak lekang dari mengukir senyum. Nampaknya dia gembira aku bakal jadi ibu tirinya. Tetapi aku, tidak pernah menganggap perkahwinan ini adalah salah satu takdir buat aku. Jika diingat kembali akan kejadian tempoh hari, aku dapat rasakan ada seseorang yang mungkin merancang akan kejadian itu. Mustahil perkara sebegitu boleh terjadi dengan sendiri.
"Eliz, pipi kau tak cramp ke asyik senyum je dari tadi?"tanya ku.
"Tak. Aku rasakan, hari nilah hari paling bahagia buat aku. Tak sangka kau akan jadi mak aku"melepas tawa Eliza.
Mendengar tawa Eliza membuatkan aku sedikit murung. Dia mungkin bahagia. Tapi aku? Bahagia ke?
"Aku rasa aku tak nak teruskan perkahwinan ni"putus ku.
Jari Eliza terhenti dari mengoles inai dijari aku. Kepalanya mendongak memandang aku yang menunduk menekur jari.
"Kau.. biar betul Tya?"tanya Eliza mendatar. Senyumnya yang tadinya mekar perlahan-lahan memudar.
"Aku tak nak Eliz. I'm so sorry. Aku tak boleh. Hati aku tak boleh nak terima semua ni. Dia bukan untuk aku Eliz"jelas ku dengan mata yang sudah berkaca.
"Tya, aku minta maaf. Tapi kau tak boleh nak batalkan macam tu je. Esok tau kau akan kahwin. Aku jamin dekat kau, abah aku akan bahagiakan kau sama macam dia dah bahagiakan arwah mama aku. Please Tya"pujuk Eliza. Aku merenung ke dalam anak mata Eliza. Matanya penuh harapan agar aku tidak membatalkan perkahwinan ini.
Bersambung daa..
YOU ARE READING
He's my Mr. Hot [✔️]
RomanceMengisahkan seorang gadis lewat remaja yang sangat suka bersosial. Dari segi pakaian, tutur kata, tidak melambangkan dirinya seorang gadis yang boleh dibuat isterilah katakan. Itulah Etyani Meerlina. Gadis yang suka berfoya. Tetapi, dia merupakan se...