#يونس
#البارت_الخامسام كلثوم اشترطت للرجوع شرط رئيسي تعجيزي يكاد يكون مستحيل " وعايزنا نرجع زي زمان قول للزمان ارجع يازمان !"
بعدما كملت وقالت شروطها " وهاتلي قلب لا داب ولا حب ،ولاانج*رح ولا شاف حرم*ان!"
وبعدين ذكرت اسبابها القويه وبكل حزم " بيني وبينك هجر وغ*در،وجرح في قلبي داريته "
ولتأكيد موقفها قالت " بيني وبينك ليل ،وفراق ،وطريق انت اللي بديته !"
وعشان تفصل الأمر نهائياً وحكم نهائي مفيش رجعه فيه قالت " قضي الامر وفات المعاد ...!
فات يومين علي إيمان من يوم ما شافت يونس وهي في حاله صدمه لا بتتكلم مع حد ولا حتي بتعيط ،لا بتاكل ولا تشرب ولا بتروح شغلها ولا بتعمل اي حاجه وكأن إيمان اتحولت لروبوت متحرك بلا روح !
طبيعي الموقف مكانش هين ،تخيل عايش خمس سنين علي أمل ترجعلك حاجه راحت منك زمان ،في خلال الخمس سنين بتخترع الف مبرر ومبرر عشان تريح قلبك وعشان لو رجعت تقدر تعيش وتتعايش مع الموقف وفي الآخر كل مبرراتك تطلع غلط وتتصدم بواقع انت مكنتش عامل حسابه ابداً تتصدم بواقع بالآحري مؤلم !
هو ده اللي حصل مع إيمان ،كانت جواها حرب كبيره وصراع ،مش قادره تحسم الأمر ،مش قادره تتكلم تص*رخ تعيط تعبر عن اللي جواها ،حتي الكتابه اللي بتحبها مقدرتش تعبر بيها !
اتهز الفون بتاعها بماسدج وكالعاده كان يونس اللي من ساعه اللي حصل بيبعت في ماسدجات وهي مش بتشوفها ..
مكانتش تتوقع ابدا انها بعد ما تقابل يونس بعد الفتره الطويله ديه تتو*جع بالشكل ده ،هي كانت محضره ردود افعال كتيره اوي لكل مبرر يتقال بس صراحه مكانتش عامله حساب المبرر الصعب ده
إيمان يابنتي انتي مش هتاكلي لقمه بقي حرام عليكي نفسك يابنتي !
إيمان بصت لمامتها وبعدين بصت قدامها تاني بصمت مريب ...
امها وهي بتبلع ريقها: ط طب في حد عايز يقابلك
إيمان بعصبيه : مش عايزه اقابل حد
امها بتوتر وخوف : ب بس ده يونس
إيمان ملامحها لانت وقالت بخوفت ودموعها لا ارادياً نزلت وعيطت ،عيطت بحرقه وصوت عالي وج*سمها كله بيتنفض ،لاول مره تعيط بالشكل ده لاول مره تحس انها موجوعه ومكسوره بالشكل ده !
يونس !
امها بحزن علي حال بنتها : اسمعيه يابنتي ،اسمعيه يمكن قلبك يرتاح ،هدخله
وفعلا دخل يونس اللي شكله اتغير اوي عن زمان ،ج*سمه نزل النص ،وشه بهتان وحزين ،مش يونس بتاع زمان أبداً
يونس قعد علي الكرسي اللي قدام الس*رير وبصلها بصه طويله اوي ،كان بيتأمل كل تفصيله في وشها بحزن ووجع واشتياق اكبر ...
أنت تقرأ
اسكريبتات متنوعه بقلمي / إيمان شلبي
Mystery / Thrillerمجموعه اسكريبتات رومانسي ،كوميدي،حزين ،بقلم ايمان شلبي هنا هتعيش معانا لو كنت حابب تعيط عليك وعلي اسكريبت باب الذكريات 🥲 عايز تضحك عليك وعلي اسكريبت احببت مجهوله 😂عايز محن وفقع مراره هتلاقي كتشير اوي😂عايز كله في اسكريبت واحد عليك وعلي ظننته خالي...