Bab 41

5.5K 134 10
                                    

Mu'amil Ridzuwan termenung mengingatkan kata-kata Trisya Amalina seketika waktu dulu. Semua itu membuatkan hatinya makin gila. Tak terbayang sakit hatinya Elena.

'dia dah tahu you tolong Aira dah lama Ridz'

'dia tahu you bohong dia!'

'dia pun tahu you terpaksa'

'tapi dia tak harap you rahsiakan semua ni dari dia'

'dan dia juga tak kisah kalau you nak sangat tolong janda you tu'

'dia tak marah! I know her more than you Ridz, tapi sayang you ambil keputusan untuk tipu dia'

'and one more thing you should know, she was pregnant!'

Tak berguna sekarang dia nak menyesali perbuatannya, Elena Marzuien sudah pergi jauh meninggalkan dia bersama anak dia yang dia tunggu selama sepuluh tahun lamanya.

"Maafkan Bie sayang...Bie rindu sayang sangat-sangat... tolonglah kembali!" Baju tidur terakhir kali yang Elena pakai dicium melepaskan rindu.

"Bie menyesal...." Tangisan rindu dan sesal bergabung menghiasi ruangan yang pernah dia diami oleh mereka.

Bilik saksi percintaan mereka selama ini.

"Anak babah, maafkan babah ya sayang, babah gagal....babah gagal jaga mama...." Biarkan air mata terus mencurah keluar setelah sekian lama dia pendam.

Kepergian Elena Marzuien sekali lagi membuatkan dia hampir terperuk dan hilang arah hidup.

"Anak babah tolong jaga mama ya? Babah tak boleh jaga mama, hanya anak babah je babah boleh minta tolong...." Seraya itu dia turut terlelap bersama air mata yang masih mengalir.

Sejam kemudian, Ridzuwan tersentak dari tidurnya, terjegil matanya menghunus dirinya yang ada di dalam pantulan cermin almari.

Telan air liur berkali-kali bagi menghilangkan rasa gementar di hati, ada getaran pada dirinya.

"Astaghfirullahalazim...." Dia beristighfar bila tersedar dari lamunan.

"Anak babah....." Terpancul ayat itu dari mulutnya.

Mimpi yang datang seakan beri petanda akan kehadiran anaknya.

Dalam mimpinya ada kanak-kanak lelaki yang sedang bermain di dalam satu bilik besar dipenuhi dengan barang mainan, yang menarik perhatian adalah kanak-kanak itu lebih dari seorang.

"Ya Allah....petunjuk apa yang sedang Engkau tunjukkan pada hamba..." Raup wajah, mata meniti jam di dinding.

5.15 petang.

Dia letakkan baju milik Elena tadi, lalu bangun dari katil menuju bilik air, bersihkan diri lalu berwuduk dan bersedia ingin solat.

Sejadah yang selalu digunakan oleh isterinya di hampar atas karpet bulu.

Solat asar di dirikan.

Setelah selesai memberi salam, dia mengangkat tangan memanjatkan doa kepada Allah SWT.

"Ya Allah..... Engkau bantu bimbing hatiku yang pelan menyerong, Engkau tetapkan pendirian teguh dalam diriku, Engkau hembus kekuatan pada hatiku ini dan Engkau jagalah tutur kata ku agar tidak menyakiti hati sesama manusia, dan janganlah Engkau biarkan aku tergapai-gapai, Engkau jagalah maruah anak isteriku, dan Engkau tuntunlah hati mereka ke jalan-Mu. Dan hamba mohon satukanlah keluarga kecil ku, aku letakkan keselamatan dan hati mereka dibawah jagaan-Mu, Engkau maafkanlah segala kesalahan mereka, kecil mahupun besar, sesungguhnya hanya padaMu tempat hamba meminta dan memohon, hamba berharap hamba dan keluarga hamba dapat bersatu hingga ke hujung usia"

[C] | Dia Ambil Hatiku |Where stories live. Discover now