Bab 2:Panggilan Kecemasan

6 1 0
                                    

Suatu petang yang damai, Hairul sedang meluangkan masa bersama keluarganya di rumah. Haikal yang berusia beberapa tahun sedang bermain dengan mainannya, manakala Mia sedang berehat di ruang tamu, tersenyum melihat gelagat anak mereka.

Hairul mengambil kesempatan ini untuk bersembang dengan Mia, sambil tangannya perlahan-lahan mengusap perut Mia yang sudah membesar. Mereka berdua berbual tentang nama yang sesuai untuk anak kedua mereka dan masa depan yang mereka impikan bersama.

Tiba-tiba, telefon Hairul berbunyi. Dia memandang skrin telefon dan melihat nombor yang tertera—ia adalah panggilan daripada panglima unit PASKAL. Hairul segera menjawab panggilan itu, dan suara tegas di hujung talian memaklumkan tentang satu misi yang memerlukan kehadirannya segera.

Hairul terdiam seketika selepas panggilan berakhir. Fikirannya bercampur aduk. Dia tahu betapa pentingnya tugasnya sebagai seorang anggota PASKAL, namun dalam masa yang sama, Mia kini sedang mengandung lapan bulan, dan dia bimbang meninggalkan isteri serta anaknya dalam keadaan ini.

Mia, yang menyedari perubahan wajah Hairul, menghampiri suaminya. "Ada apa, abang? Ada berita penting ke?" Mia bertanya dengan lembut.

Hairul memandang Mia dengan mata yang penuh dilema. "Sayang, ada misi penting yang perlukan abang sekarang. Tapi abang tak sanggup tinggalkan Mia dan Haikal dalam keadaan ini, lagi-lagi bila sayang dah sarat mengandung."

Mia memegang tangan Hairul dengan lembut dan tersenyum. "Abang, saya faham tugas abang penting. Ini adalah tanggungjawab abang sebagai seorang tentera. Saya percaya pada abang, dan saya yakin kita boleh hadapi ini bersama. Saya akan pastikan semuanya baik-baik saja di sini, abang jangan risau."

Kata-kata Mia memberikan Hairul kekuatan. Walaupun hatinya berat untuk meninggalkan keluarganya, dia tahu bahawa ini adalah tanggungjawab yang telah diamanahkan kepadanya. Hairul mengangguk perlahan, lalu memeluk Mia dan mencium dahi isterinya. "Abang janji akan balik secepat mungkin. Abang sayang Mia dan Haikal."

Selepas bersiap-siap, Hairul mengambil masa beberapa minit lagi untuk bersama Haikal dan Mia sebelum meninggalkan rumah. Dia mengucapkan selamat tinggal dan meminta Mia menjaga diri serta kandungannya dengan baik.

Walaupun ada perasaan ragu-ragu, Hairul melangkah keluar dengan tekad dan doa di hatinya, berharap misi ini akan berjalan lancar dan dia dapat pulang ke pangkuan keluarganya secepat mungkin.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now