Suatu hari, Hairul memutuskan untuk mengajak Auni ke rumahnya untuk bertemu dengan Lily dan Haikal. Ini adalah langkah besar bagi mereka berdua, kerana Hairul ingin memastikan anak-anaknya merasa selesa dengan kehadiran Auni dalam hidup mereka.
Ketika Auni tiba di rumah, dia kelihatan sedikit gementar tetapi masih berusaha untuk tenang. "Assalamualaikum," ucap Auni sambil tersenyum manis kepada Hairul ketika dia membuka pintu.
"Waalaikumsalam. Masuklah, Auni," balas Hairul, mempersilakan Auni masuk ke rumahnya.
Di dalam rumah, Lily dan Haikal sedang duduk di ruang tamu, berbual-bual sambil menonton televisyen. Hairul berjalan bersama Auni ke arah mereka. "Lily, Haikal, ini Auni," Hairul memperkenalkan Auni kepada mereka.
Lily, yang biasanya ceria, dengan cepat bangun dan memeluk Auni erat kerana sudah lama mereka tidak berjumpa. Lily menjadi tertarik dengan Auni dari cara layanan dan juga percakapan dia yang sentiasa mesra dan ikhlas. "Hai, Auni!" sapa Lily dengan nada gembira.
Haikal, yang sudah sedikit lebih dewasa, bangun dan menghulurkan tangan, "Hai, Auni. Senang bertemu dengan awak."
Auni membalas dengan senyuman manis dan menjabat tangan Haikal. "Hai, Lily, Haikal. Saya sangat gembira dapat bertemu dengan kamu berdua."
Mereka berempat duduk di ruang tamu, berbual dan mengenali satu sama lain dengan lebih mendalam. Auni berusaha untuk bersikap ramah dan mesra, cuba mendekati Lily dan Haikal dengan cara yang tenang dan perlahan.
Lily, yang pada mulanya sudah tertarik dengan Auni, semakin merasakan keikhlasan Auni dalam perbualan mereka.
Haikal, yang lebih matang, dapat melihat bahawa Auni adalah seorang yang baik dan dia mula menerima kehadiran Auni sebagai sebahagian daripada keluarga mereka.
Pertemuan mereka di rumah berjalan lancar dengan penuh kehangatan. Hari yang dinanti-nantikan pun tiba, iaitu hari perkahwinan Hairul dan Auni.
Hari itu menjadi hari terindah untuk mereka berdua, dengan penuh kegembiraan dan kebahagiaan yang dikongsi bersama keluarga dan sahabat.
Lily dan Haikal turut merasa gembira melihat ayah mereka menemui kebahagiaan sekali lagi. Suasana majlis perkahwinan tersebut diiringi dengan senyuman dan gelak tawa, menjadikan hari itu suatu kenangan yang takkan dilupakan oleh mereka semua.
YOU ARE READING
My Big Family
FanfictionIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...