Bab 57:Persahabatan yang Berkembang Menjadi Lebih

1 1 0
                                    

**Lunch time**, Hairul berada di dalam lif, bersedia untuk turun ke kafeteria. Pintu lif hampir tertutup ketika tiba-tiba terdengar suara lembut, "Tunggu!"

Hairul, yang mendengar suara itu, dengan cepat menekan butang "buka." Pintu lif kembali terbuka, dan Hairul melihat Auni, wanita yang dilanggarnya pagi tadi, berdiri di hadapan lif dengan senyuman ceria.

"Terima kasih," ucap Auni sambil melangkah masuk ke dalam lif. Hairul hanya mengangguk sambil tersenyum, sedikit terkejut tetapi juga gembira dengan pertemuan ini.

Lif itu mula bergerak ke bawah, dan Hairul mengambil kesempatan untuk memulakan perbualan. "Kebetulan lagi nampaknya," katanya, mencuba untuk tidak kelihatan terlalu bersemangat.

Auni ketawa kecil, "Nampaknya memang begitu. Awak nak pergi makan tengah hari ke?"

Hairul mengangguk, "Ya, saya nak turun ke kafeteria. Awak macam mana? Ada rancangan?"

Auni memandang Hairul dengan senyuman yang penuh makna. "Saya pun nak ke kafeteria sebenarnya. Tapi sekarang saya tak perlu makan seorang... kalau awak tak keberatan?" Dia mencadangkan dengan nada lembut, matanya memandang Hairul dengan penuh harapan.

Hairul tersenyum lebih lebar, rasa debaran di hatinya semakin kuat. "Saya tak pernah keberatan untuk ditemani seseorang yang baik seperti awak," jawabnya dengan suara yang sedikit bergetar tetapi penuh keikhlasan.

Mereka keluar dari lif bersama-sama, berjalan beriringan ke kafeteria. Suasana di antara mereka penuh dengan keselesaan dan keakraban yang baru terbentuk.

Sambil menikmati hidangan, perbualan mereka semakin rancak, disulami dengan gurauan dan ketawa kecil. Mata mereka sering bertentangan, dan Hairul merasa ada sesuatu yang istimewa di antara mereka.

Selepas makan tengah hari, mereka berjalan bersama ke taman kecil di luar bangunan pejabat, menikmati udara segar. Ketika mereka berdiri di bawah bayang-bayang pokok, Auni memandang Hairul dengan penuh perhatian.

"Saya rasa... saya suka cara awak," kata Auni dengan perlahan, pipinya sedikit kemerahan.

Hairul tergamam seketika, tetapi kemudian dia tersenyum lembut. "Saya pun rasa macam tu... mungkin kita patut luangkan lebih banyak masa bersama, untuk kenal satu sama lain dengan lebih baik."

Auni mengangguk perlahan, dan di saat itu, mereka berdua tahu bahawa sesuatu yang lebih mendalam sedang terbina di antara mereka. Sesuatu yang mungkin akan membawa mereka ke perjalanan baru dalam hidup.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now