Bab 3:Kehidupan Berkeluarga

5 1 0
                                    

Setelah mengucapkan selamat tinggal kepada Mia dan Haikal, Hairul melangkah keluar dari rumah dengan perasaan yang bercampur baur. Misi yang bakal dihadapinya belum diketahui sepenuhnya, tetapi sebagai anggota PASKAL yang berpengalaman, dia sudah terbiasa dengan situasi-situasi yang tidak menentu. Walaupun begitu, kali ini terasa lebih sukar kerana dia meninggalkan Mia yang hampir melahirkan anak kedua mereka.

Di dalam kereta, sepanjang perjalanan ke pangkalan, Hairul tidak dapat mengelak daripada memikirkan keluarganya. Wajah Mia yang tersenyum lembut, dan Haikal yang ceria bermain, terbayang-bayang di matanya. Dia tahu Mia seorang wanita yang kuat dan tabah, namun Hairul tetap bimbang. "Aku kena selesaikan misi ni dengan cepat dan pulang sebelum apa-apa berlaku," bisik hati kecilnya.

Setibanya di pangkalan, Hairul disambut oleh rakan-rakan seperjuangannya. Semua sudah bersiap sedia, masing-masing menunjukkan wajah yang serius. Panglima mereka menjelaskan misi yang bakal dihadapi—ia adalah operasi penyelamatan yang sangat kritikal, melibatkan tebusan yang ditahan oleh sekumpulan pengganas di sebuah kawasan terpencil di perairan Malaysia. Masa adalah sangat penting kerana keselamatan tebusan semakin terancam.

Tanpa berlengah, Hairul dan pasukannya segera bergerak ke lokasi. Sepanjang misi, Hairul cuba fokus sepenuhnya, menyingkirkan kebimbangan tentang keluarganya buat sementara. Di tengah-tengah ketegangan, dia ingatkan dirinya bahawa tugas ini adalah untuk melindungi orang lain, sama seperti dia ingin melindungi keluarganya di rumah.

Operasi itu berjalan dengan penuh cabaran. Pasukan PASKAL berhadapan dengan serangan sengit dari musuh, namun dengan kecekapan dan kerjasama yang mantap, mereka berjaya mengatasi situasi itu. Hairul memimpin pasukannya dengan tenang dan tegas, memastikan setiap langkah diambil dengan berhati-hati. Akhirnya, mereka berjaya menyelamatkan semua tebusan dengan selamat.

Selepas operasi berakhir, Hairul menarik nafas lega. Namun, fikirannya segera kembali kepada Mia dan Haikal. Dia segera melaporkan kejayaan misi kepada panglima, dan sebaik sahaja diberi kebenaran, dia terus meminta untuk pulang ke rumah.

Dalam perjalanan pulang, Hairul tidak dapat menahan perasaan lega yang semakin mendalam. Dia bersyukur kerana misi berjalan lancar dan tiada kecederaan di kalangan rakan-rakannya. Tetapi yang lebih penting, dia dapat kembali ke sisi keluarganya.

Setibanya di rumah, Hairul mendapati Mia sedang berehat di bilik, sementara Haikal sedang tidur lena di sebelahnya. Mia terjaga apabila Hairul masuk, dan senyuman lebar terukir di wajahnya. "Abang dah balik," ucap Mia dengan lembut.

Hairul mendekati Mia dan duduk di sebelahnya. "Ya, sayang. Semuanya dah selesai. Abang rindu sangat dengan Mia dan Haikal." Dia memeluk Mia dengan penuh kelegaan dan syukur.

Mia membalas pelukan itu, dan mereka berdua duduk bersebelahan, menikmati detik-detik kebersamaan yang tenang dan damai. Walaupun cabaran hidup sebagai seorang tentera tidak pernah mudah, Hairul tahu bahawa kekuatan sebenar datang daripada cinta dan sokongan keluarga. Baginya, tiada apa yang lebih berharga daripada dapat kembali ke pangkuan isteri dan anak-anaknya, dan dia bertekad untuk sentiasa melindungi mereka dengan sepenuh hati.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now