Di meja makan, suasana yang pada awalnya mesra bertukar menjadi sedikit tegang apabila abah Mia mula berbicara. Setiap suapan makanan terasa lebih berat, dan semua orang di meja makan dapat merasakan ketegangan yang semakin memuncak.
**Abah Mia:** (dengan nada tajam) Kau masih lagi kerja PASKAL?
Hairul mengangkat wajahnya sedikit, memandang abah Mia dengan tenang. Dia tahu soalan ini pasti akan muncul, dan dia sudah bersedia untuk menjawabnya.
**Hairul:** (dengan tenang) Ya, abah. Saya masih lagi bertugas.
Abah Mia mengetap bibirnya, matanya memandang Hairul dengan sinar kebencian yang tak dapat disembunyikan.
**Abah Mia:** (nada marah) Kau berhenti jelah kerja tu, Hairul. Bukan ada manfaat pun! Apa gunanya kerja tinggalkan anak aku sorang-sorang tanggung anak-anak? Buat apa?!
Kata-kata abah Mia menusuk hati Hairul, tetapi dia tetap berusaha untuk tenang. Mia, yang duduk di sebelah Hairul, memandang ayahnya dengan cemas, risau keadaan akan menjadi lebih buruk. Ibu Mia pula hanya mampu melihat dengan wajah penuh kegusaran, berharap perbualan ini tidak berakhir dengan perbalahan.
**Hairul:** (dengan nada lembut) Abah, saya faham apa yang abah rasa. Tapi kerja saya ni untuk negara, dan untuk keluarga juga. Saya nak pastikan Mia dan anak-anak kita selamat. Saya cuba sebaik mungkin untuk jadi suami dan ayah yang baik, walaupun dengan kerja saya sekarang.
Abah Mia menggeleng kepala, jelas tidak berpuas hati dengan jawapan Hairul.
**Abah Mia:** (nada sinis) Selamat? Anak aku jadi balu, anak-anak jadi yatim piatu? Itu kau kata selamat?
Haikal yang duduk di sebelah Hairul, memandang ayahnya dengan mata yang mula berkaca-kaca. Dia benci melihat ayahnya diperlakukan begitu. Lily yang masih kecil hanya mampu memandang ke arah ibu bapanya dengan wajah bingung, tidak faham sepenuhnya apa yang sedang berlaku.
Mia cuba meredakan ketegangan dengan memegang tangan Hairul di bawah meja, memberi sokongan dalam diam.
**Mia:** (cuba menenangkan) Abah, kami semua faham kebimbangan abah. Tapi Hairul dah buat yang terbaik untuk kami. Dia sentiasa cuba berada di sisi kami bila dia boleh. Kita semua sayangkan abah, tak perlu kita bergaduh tentang perkara ini.
Abah Mia menghela nafas panjang, kelihatan masih tidak puas hati, tetapi dia tidak meneruskan perbualan. Suasana di meja makan kembali sunyi, hanya terdengar bunyi sudu dan garfu menyentuh pinggan. Suasana kekok itu berlanjutan, dan semua orang di meja makan tahu bahawa isu ini tidak akan selesai begitu saja.
Walaupun begitu, Hairul tetap tabah. Dia tahu ini adalah sebahagian dari pengorbanannya sebagai seorang anggota PASKAL dan sebagai seorang suami dan ayah. Walaupun hubungan dengan abah Mia tegang, dia tetap berusaha menjaga keharmonian keluarganya, demi Mia dan anak-anaknya.
YOU ARE READING
My Big Family
FanfictionIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...