Beberapa tahun berlalu, Haikal kini sudah berusia 18 tahun dan mula bekerja di sebuah kafe. Dia memilih untuk bekerja sambilan di kafe itu bagi membantu keluarganya dan juga untuk menambah pengalaman. Lily pula kini sudah berusia 14 tahun, sedang menghadapi alam remaja dengan segala cabarannya.
Haikal menjalani kehidupan dengan penuh tanggungjawab. Setiap pagi, dia akan bangun awal untuk bersiap ke tempat kerja, sambil memastikan adiknya, Lily, sudah bersiap sedia untuk ke sekolah. Selepas tamat waktu bekerja, Haikal akan pulang ke rumah, meluangkan masa dengan keluarganya dan sesekali membantu Lily dengan kerja sekolahnya.
Suatu hari, Haikal dan sepupu-sepupunya memutuskan untuk keluar bersama selepas sekian lama tidak berjumpa. Mereka berkumpul di sebuah kafe, berbual dan ketawa, mengenang kembali kenangan lama dan berkongsi cerita terbaru dalam hidup masing-masing.
Namun, di sebalik senyuman dan gelak tawa itu, fikiran Haikal masih terganggu oleh kenangan masa kecilnya, terutama peristiwa-peristiwa yang melibatkan atuknya.
Walaupun bertahun-tahun telah berlalu, ingatan tentang bagaimana atuknya memperlakukan ayahnya, Hairul, serta dirinya sendiri, masih segar dalam minda Haikal.
Ketegangan dan rasa tidak adil yang dirasakannya sebagai seorang kanak-kanak, kini kembali menghantui Haikal setiap kali dia mengingati perkara itu.
Ketika sepupunya sedang berbual riang tentang masa depan dan impian mereka, Haikal sesekali termenung, teringat akan bagaimana hubungan antara ayahnya dan atuknya tidak pernah menjadi baik. Meskipun masa telah berlalu, dan Haikal telah dewasa, luka-luka lama itu masih belum sembuh sepenuhnya.
Salah seorang sepupunya, Danish, menyedari perubahan pada wajah Haikal dan bertanya, "Kau okay tak, Haikal? Nampak macam kau ada benda yang mengganggu fikiran."
Haikal tersenyum nipis, cuba menyembunyikan perasaannya. "Aku okay je... Cuma teringat-ingat perkara lama," jawab Haikal dengan nada tenang, namun dalam hatinya, perasaan itu masih bergejolak.
YOU ARE READING
My Big Family
FanfictionIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...