Setelah semua orang berkumpul di ruang tamu, saat yang ditunggu-tunggu pun tiba. Mereka semua bersedia untuk menyanyikan lagu ulang tahun buat Haikal. Kek besar dengan lilin yang berkelip di atasnya diletakkan di hadapan Haikal, dan semua tetamu mengelilingi meja dengan wajah yang penuh kegembiraan.
"Baiklah, Haikal, bersedia untuk tiup lilin?" tanya Hairul sambil tersenyum ke arah anaknya.
Haikal mengangguk dengan penuh semangat, wajahnya berseri-seri. Dengan penuh semangat, semua orang mula menyanyikan lagu ulang tahun untuk Haikal. Suara mereka bergema di seluruh rumah, mencipta suasana yang meriah dan penuh kasih sayang. Haikal kelihatan begitu terharu, matanya bersinar-sinar mendengar lagu itu dinyanyikan khas untuknya.
Selesai saja lagu ulang tahun dinyanyikan, semua orang menepuk tangan dan mengucapkan selamat hari lahir kepada Haikal. Dengan senyuman lebar di wajahnya, Haikal menutup matanya sejenak, membuat permintaan, dan kemudian dengan satu nafas, dia meniup semua lilin di atas kek.
Semua orang bersorak gembira, memberikan tepukan yang kuat untuk Haikal. "Selamat hari lahir, Haikal!" mereka bersorak serentak.
Tiba-tiba, suara kecil yang comel menarik perhatian semua orang. Bayi kecil yang berada dalam pelukan Mia, adik Haikal, Lillian-atau lebih mesra dipanggil Lily-tertawa kecil, seolah-olah turut merasai kegembiraan yang sedang berlaku di sekelilingnya. Tawa kecil itu membuat semua orang terdiam seketika, kemudian mereka semua tergelak melihat reaksi Lily yang begitu comel.
"Haikal, nampaknya adik Lily pun gembira dengan hari jadi abang Haikal," kata Mia sambil tersenyum, memandang Lily yang masih ketawa kecil di pangkuannya.
Haikal tersenyum lebar, rasa bangga dan gembira terpancar di wajahnya. Dia mendekati Mia dan mencium pipi adiknya dengan penuh kasih sayang. "Terima kasih, Lily. Abang sayang Lily," bisiknya dengan lembut sambil mecium pipi adiknya.
Hairul dan semua tetamu turut tersenyum melihat detik manis itu. Kehangatan dan kasih sayang yang dirasai oleh keluarga kecil itu begitu jelas, dan sambutan hari lahir Haikal kali ini menjadi momen yang paling bermakna, bukan hanya untuk Haikal tetapi untuk semua yang hadir.
YOU ARE READING
My Big Family
FanfictionIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...